Vatsalihakset rantakuntoon – Osa I

Jossain päin maailmaa alkaa kesä jo häämöttää ja moni haluaa eroon rasvamakkaroistaan. Jotkut ottaisivat itselleen tai mielitietylleen jopa ns. pyykkilautavatsan eli ”six packin”.  Tässä artikkelisarjassa yritän valoittaa miten tähän tavoitteeseen voisi päästä. Aloitetaan ihan perusteilla, jotka ovat mielestäni olennaisia kaikkien tietää.

Mitkä ovat vatsalihasten perustehtävät? Vatsalihasten päätehtäviä ovat selkärangan koukistus, kierto, sivutaivutus, uloshengityksen avustus, vatsaontelon paineen ylläpito ja sisäelimien suojaaminen.

Mikä on six pack?
Media turhan usein hehkuttaa ”six packiä” milloin mistäkin asiasta, vaikka tarkoittaa käsitteellä jotain aivan muuta kuin mitä se oikeasti on. Six pack ei tarkoita olutpakkausta, hallituksen kokoonpanoa eikä velkajärjestelyn lainsäädäntöpakettia.

No, mitä six pack sitten tarkoittaa? Vatsassa on suoran vatsalihaksen (rectus abdominis) pysty- ja vaakasuuntaisia jännerakenteita. Keskilinjalla suoran vatsalihaksen erottaa vasempaan ja oikeaan puoliskoon pystysuuntainen linea alba (ks. kuva). Jos näiden rakenteiden päällä olevan ihonalaisen rasvan määrä on riittävän pieni ja suoran vatsalihaksen ”palikat” ovat riittävän suuret muodostamaan kontrastin näihin jännerakenteisiin, niin tässä on six pack. Six pack tosin voi olla myös 4-pack tai 8-pack, mutta suomimiehen tapauksessa kuitenkin yleisimmin 1-pack. Näiden jännesaumojen symmetrisyys ja rakenne on geneettistä, eli jos et ole tyytyväinen, niin siitä sinun pitää syyttää vanhempiasi, ei siis ravintoa, harjoittelua tai perussuomalaisten vaalimenestystä. Usein voit tosin syyttää tilan valotusta, koska six-pack erottuu parhaiten kun valo kohdistuu vatsapalikoihin yläviistosta.

Suoran vatsalihaksen ”palikat” ja jännejuovat

Mikä on ”six pack” -lihasten tehtävä?

Suorien vatsalihasten tärkeimpänä tehtävänä on koukistaa selkää ja lähentää rintakehää kohti lantiota sekä kiinnittää vastakkaisen sukupuolen huomio (pois muista tekijöistä kuten charmista ja älykkyydestä).

 Miksi vain harvoilla näkyy six pack?

Suurin syy on tietysti liiallisen lämmöneristyskerroksen ja elintasorasvan kertyminen ihonalaiseen tilaan vatsan alueelle. Toisaalta vähäinenkään ihonalaisen rasvan määrä ei takaa six packiä. Nämä suoran vatsalihaksen jännejuovat, jotka saavat aikaiseksi erottuvat vatsapalikat, ovat kovin yksilöllisiä. Toisilla jännejuovat eivät suorassa vatsalihaksessa erotu kovinkaan hyvin vaikka olisi minkälaiset muskelit ja hirmu vähän rasvaa. Hoikilla ja vähärasvaisilla lihasmassan puute lähes aina kuitenkin on suurin selittävä tekijä six packin puuttumiseen. Lihasmassan kasvatus auttaakin palikkavatsan erottuvuudessa kunhan päällä olevan rasvan määrä ei samalla oleellisesti kasva. Lihasmassan kasvaessa 1) vatsapalikoista tulee muhkeammat ja sitä kautta kontrasti valossa lisääntyy. Lisäksi 2) ihonalainen rasva jakautuu hieman isommalle alueelle, jolloin tämän rasvakerroksen paksuus hieman vähenee.

Six packin saat näkyviin, jos:

1. Vatsan ihonalaisessa rasvakudoksessa rasvakerroksen paksuus on pieni: ravinnon rooli! –> miinuskalorien avulla ja/tai oikeanlaisella treenin ja ravinnon yhdistyksellä ylimääräinen rasva pois jännerakenteiden päältä!

2. Muhkeat lihakset jännejuovarakenteiden välissä –> lihasmassaharjoittelu ja hyvä oikeaoppinen ravinto! Huijatakin voi.  Suoran vatsalihaksen erottuvuutta jännesaumoista lisäävää kontrastia voi korostaa sijoittamalla itsensä muihin nähden aina sopivasti viistosti vatsalihaksiin osoittavan valonlähteen alapuolelle!

3. Isot erottuvat ja mielellään kohtuullisen symmetriset jännejuovarakenteet suoran vatsalihaksen palikoiden ympärillä –> sopivien vanhempien valinta eli geenit.

4. Vatsalihas- ja keskikroppapaketin ryhti kunnossa –> syvät
vatsalihakset kuntoon, samoin ryhti!

Seuraavassa osassa kerron lisää vatsalihaksista. Lisäksi annan vinkkejä siitä miten six packin tai pyykkilautavatsan saa näkymään peilistä silloinkin kun itse olet seisomassa sen edessä. Luvassa on myös K-18 ja K+70 treenivideoita (osat II ja III).

Juha Hulmi, vatsamakkaratohtori/Dr Abs

Advertisements

Tietoja jhulmi

PhD in exercise physiology (LitT liikuntafysiologiassa ja liikuntafysiologian dosentti).
Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, voimaharjoittelu Avainsana(t): , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Vatsalihakset rantakuntoon – Osa I

  1. Santtu sanoo:

    Hei,

    Miksi vain vastakkaisen sukupuolen huomio? Monet miehet kiinnittävät huomiota lihaksikkaisiin miehiin salilla ja tuijottelevat yhtenään (muuallakin, eritoten jos ovat humalassa).

    • jhulmi sanoo:

      Heh, oikeassa olet. Ehkä evolutionäärisesti kuitenkin vastakkaisen sukupuolen huomion kiinnittäminen on ollut aikojen saatossa olennaisempaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s