Kuukausittainen arkisto:kesäkuu 2012

Bulkkaus eli plussakaloridieetti – hyödyt ja haitat

Bulkkaus on bodarislangia ja tarkoittaa kehon massan (lihaksen ja läskin) lisäämistä ylensyönnin avulla. Kuntosalilla ja kuntosalin ulkopuolella vilisee pahimmillaan lihotussikojen näköisiksi turvonneita ihmisiä, jotka uskovat bulkkauksen kaikkivoipaisuuteen ilman kritiikin häivää. Tässä kirjoituksessa otan kantaa bulkkauksen etuihin ja haittoihin. Kirjoitus perustuu … Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, ravinto, voimaharjoittelu | Avainsanat: , , , , , | 53 kommenttia

Lihakset eivät kasva pelkällä lähdevedellä ja pyhällä hengellä – mikä on lihaskasvuruokavalion kingi?

Lihas on käytännössä proteiinia ja vettä. Lihaskasvussa lihasproteiinien synteesin ja hajotuksen erotus on suurempi kuin nolla. Pelkällä vedellä tai esimerkiksi hiilihydraateista saatavalla energialla lihasproteiinisynteesi ei voimaharjoituksen jälkeen merkittävästi kiihdy, vaikka lihaskasvuun energiaa ja vettä tarvitaankin. Lihaskasvun ydin ei siis ole … Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, Lihakset, lihaskasvu, ravinto | Avainsanat: , , , | 19 kommenttia

Ilman lihaksia ei ole elämää!

Otsikko kertoo kaiken. Ilman luurankolihaksia olemme lihaskuolleita! No miksi muka näin, lihaksiahan tarvitaan vain liikkumaan sohvalta jääkaapille ja takaisin? Väärin. Alla esitän listan lihasten tärkeydestä. Listaa olisi voinut jatkaa loputtomiin, mutta lopulta sormieni lihakset väsyivät liiasta kirjoittamisesta!

Kategoria(t): fysiologia, Lihakset, lihaskasvu | Avainsanat: , , , | 2 kommenttia