Surkastuvatko lihaksesi ja heikentyykö kuntosi tupakoimalla?

Heikentääkö tupakointi mahdollisesti lihaskoon, voiman ja kestävyyden kehittymistä? Otin asiasta selvää.

Tiedän melko monta urheilijaa maailmalta esim. kehonrakennuksesta, voimanostosta, yleisurheilusta ja palloilulajeista, jotka ovat aktiiviaikoinaankin tupakoineet. Selkeästikään tupakointi ei siis ole este menestykselle. Mutta onko siitä haittaa? Tästä seuraavassa lisää fysiologisista lähtökohdista, ilman toivottavasti liiallista moralisointia. En halua tuomita ketään, ladon vain faktat tutkimuksista pöytään.

Tupakoitsijoiden lihasmassa on yleensä pienempi kuin ei-tupakoitsijoiden (Szulc ym. 2004). Tupakoinnin vaikutusta on tutkittu myös mm. lihasten proteiinisynteesiin. Muistakaa, että lihasten kasvussa on aina kyse lihasproteiinin määrän lisääntymisestä ja tässä tietysti lihasproteiinisynteesi on olennaisessa roolissa. Petersen ym. (2007) havaitsivat, että tupakoivan henkilön lihasten proteiinisynteesi oli merkittävästi alhaisempaa ei-tupakoitsevaan verrattuna lepotilassa. Tupakoitsijalla olivat myös tietyt lihasten kasvua rajoittavat tekijät (tai niiden geenien ilmentymiset) myös voimistuneet (myostatiini ja MAFBx). Toistaiseksi ei vielä ole tehty tutkimuksia siitä, kasvavatko tupakoitsijoilla myös lihakset vähemmän voimaharjoittelun seurauksena. Näissä assosiatiivisissa tutkimuksissa on se ongelma, että keskimäärin tupakoitsijat harrastavat myös vähemmän liikuntaa ja elintavat ovat muutenkin lihasmassan kasvulle epäedullisia. Epäsuoraa aineistoa lisätueksi on kuitenkin jonkin verran. Näistä seuraavassa.

Tupakointi on yhteydessä ikääntyessä tapahtuvaan lihaskatoon (Rom ym. 2012) ja tupakoijilla on myös keskimäärin heikompi lihasvoima (esim. Kok ym. 2012). Tupakointi heikentää kuntoa mm. vahingoittamalla hengityselimiä ja niiden toimintaa (Kitahara ym. 2012). Tupakan häkä heikentää hapen kulkua sitoutumalla veren hemoglobiinissa hapen tilalle. Sydän yrittää kompensoida sykkimällä entistä nopeammin ja tämä kuluttaa happea entistä enemmän. Lopputuloksena lihakset eivät saa tarpeeksi happea ja siksi ne väsyvät helposti. Sydämen ja verenkiertoelinten teho putoaa ja verenkiertohäiriöitä esiintyy (Asgeisdottir ym. 2001). Nämä muutokset johtavat mm. kestävyyskapasiteetin laskuun (esim. Punakallio ym. 2012). On käytännössä itsestään selvää, että lihasvoiman ja kestävyyden lasku näkyy heikentyneenä treenitehona. Esimerkiksi kuntosalilla kuormat ovat keskimäärin pienempiä ja puuskuttaminen ja nopeasti hapoille meneminen alkaa rajoittaa harjoittelua ja jopa palautumista harjoituksesta. Tupakointi lisää monia muitakin ongelmia luurankolihaksistossamme ja luustossa (Porter ym. 2001).

Eikä tässä vielä kaikki. Tutkimusten mukaan tupakointi voi vahingoittaa kiveksiä ja luultavasti heikentää testosteronin eritystä. Joissain tutkimuksissa onkin raportoitu miehillä testosteronin laskua tupakoitsijoilla (esim. Mitra ym. 2012). Tupakoijat ovat useammin kipeänä ja heillä on erilaisia kiputiloja (Torres Lana ym. 2005). Kuten varmaankin kaikki tietävät, tupakointi lisää riskiä moniin sairauksiin. Lihakset, lihasvoima ja kestävyys eivät kasva kun olet kipeä tai sairas.

Tupakoinnin vaikutus näläntunteen/ruokahalun heikentäjänä voi tietysti joillekin helposti lihoville sohvaperunoille olla jopa etu. Mutta liian vähäinen syöminen ja häiriöt näläntunteessa voivat olla liian vähäisiä optimaalisen lihaskasvun, kehittymisen, palautumisen kannalta.

Sum summarum. Eli ehdottomasti tupakoitsijat, jos ette halua lopettaa tupakointia tai ette pysty siihen, välttäkää rankempaa röökaamista ainakin muutaman tunnin ajan treenin jälkeen ja juuri ennen treeniä (ja sen aikana). Tällöin tupakointi kaiken järjen mukaan estää lihasten proteiinisynteesiä ja haittaa liikuntasuoritusta muutenkin perus lepotilaakin enemmän.

Polttavatkin toki kasvattavat siis lihasta, voimaa ja kestävyyttä treenaamalla. Tupakointi ei siis ole tekosyy jättää puntteja rauhaan. Jopa päinvastoin: liikunta vähentää tupakoinnin aiheuttamia terveysongelmia, esim. verenkiertohäiriötä (Anton ym. 2006), ehkäisee jossain määrin keuhkojen toiminnan laskua, mahdollisesti helpottaa tupakoinnin lopettamisessa jne. Eli jos tupakoit, sinulla on jopa tupakoimatonta suurempi syy harrastaa liikuntaa!

On myönnettävä, että joillekin ihmisille tupakka rentouttaa, on yhteydessä sosiaaliseen tapahtumaan, joka katkaisee esimerkiksi rankan työn tai pitkän istumisjakson jne. Elämässä on muutakin kuin lihakset ja kurinalainen elämä. Toivottavasti tämä artikkeli herätti sinut kuitenkin ajattelemaan.

Kerron jatkossa mitä alkoholi tai ryyppääminen tekee lihaksillesi.

Juha Hulmi

Advertisements

Tietoja jhulmi

PhD in exercise physiology (LitT liikuntafysiologiassa ja liikuntafysiologian dosentti).
Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, lihaskasvu. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

17 vastausta artikkeliin: Surkastuvatko lihaksesi ja heikentyykö kuntosi tupakoimalla?

  1. wieteri woima sanoo:

    Erittäin hyviä ja viihdyttäviäkin artikkeleita. Jatka samaan rataan. Itseäni kiinnostaisi nuuskaamisen vaikutukset urheilijoilla. Kuitenkin melko yleistä nuuskan käyttäminen Suomessakin. Ja varmasti joidenkin lajien kohdalla aika yleistäkin.

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos.

      Olisin kirjoittanut aiheesta jos siitä olisi tutkimustietoa kuten tupakoinnista liittyen lihaskuntoon. Lääkäreiden mukaan nuuska aiheuttaa suun terveydeysvaikutusten kautta monia liitännäissairauksia ja mm. haimasyöpää. Itse en näe mitään järkiperäistä syytä nuuskaamiselle. Mutta eihän sitä kai monelle muullekaan asialle tässä elämässä ole eli en tässäkään kohtaa lähde moralisoimaan 😉

  2. Pontti sanoo:

    Mitä jos koittaa vaihtaa tupakan tilalle korkean ilmanalan tuossa kestävyysharjoittelun kohdassa: ”Korkea ilmanala heikentää hapen kulkua veren hemoglobiinissa. Sydän yrittää kompensoida sykkimällä entistä nopeammin ja tämä kuluttaa happea entistä enemmän. Lopputuloksena lihakset eivät saa tarpeeksi happea ja siksi ne väsyvät helposti”
    Voisiko siis myös (oikein ajoitetulla) tupakoinnilla olla hemoglobiinia nostava vaikutus korkean ilmanalan tapaan? Jos vielä keuhkoissa riittää kapasiteettia tuhoutua, niin tässähän saatiin köyhän miehen versio korkeanpaikanharjoittelusta (kunhan ei palautumisen aikana polttele) 😉

  3. Heinäkeppi sanoo:

    Jälleen hyvä artikkeli. Sivusi ovat muutenkin todella hyvä tietopaketti. Keep up the Good Work!

  4. Lasse sanoo:

    Osaatko sanoa milloin kirjoittelet tuosta alkoholista? Jostain muistelen jotain että alkoholi pysäyttäisi proteiinisynteesin, jonka takia reenipäivän parista saunakaljasta tulee välillä olo että menikös se treeni nyt hukkaan. 😉 Korjaa muistikuvat todeksi? 🙂

  5. Pasi sanoo:

    Moi Juha, tuosta alkoholin vaikutuksista proteiinisynteesiin, ja sen vaikutuksista lihaskasvun kehitykseen olisi erittäin mielenkiintoinen lukea. Osaatko yhtään sanoa milloin saamme dataa? Suuret kiitokset blogista, näitä artikkeleita on todella mielenkiintoista lukea

    • jhulmi sanoo:

      Katotaan. Ei ihan lähiaikoina jos ja kun yritän tehdä siitä aikanaan kohtuullisen kattavan 😉

  6. kimmo sanoo:

    Kiinnostaisi lukea samanlainen juttu siitä miten alkoholi vaikuttaa lihaskasvuun, palautumiseen, proteiinisynteesiin ym… Ehkä joskus!?
    Ja taas kiitokset blogistasi!

  7. Kiitollinen sanoo:

    Ihana lukea tämän tyylinen ”puolueeton” artikkeli tupakoinnin vaikutuksista lihaksiin/kroppaan. Ei syyllistetty ketään, kiitos!!

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos. Syyllistämällä ja kieltämällä ei oikein ole tapana maailman parantua.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s