Urheiluravinteiden ja anabolisten aineiden käyttö kehonrakennuksessa

Mitä urheiluravinteita ja anabolisia aineita kehonrakentajat käyttävät? Ensimmäisessä osassa kerroin treenaamisesta ja nyt sitten ravinnosta ja roinaamisesta. Kommentoin myös itse näistä lyhyesti.

Bodari_2

Kuva Marko Simonen.

Kyselutkimus ja sen tulokset lyhyesti

Käsittelen siis tässä jutussa pääosin Hackett ym. 2013 kyselytutkimusta miesbodareilla.

Urheiluravinteet. Kaikki vastaajat käyttivät urheiluravinteita. Keskimäärin massakaudella käytettiin 3,4 eri urheiluravintolisää. Näistä yleisimmät olivat proteiinijuoma (86 %), kreatiini (68%), haaraketjuiset aminohapot (BCAA) (66.9%), glutamiiniaminohappo (42%), vitamiinit (40%) ja kalaöljy (37%). Dieetillä käytettiin keskimäärin 3,7 urheiluravintolisää. Yleisimmät olivat proteiinijuoma (74%), haaraketjuiset aminohapot (BCAA) (69%), glutamiiniaminohappo (51%), vitamiinit (44%), kalaöljy (43%) ja efedriiniä tai kofeiinia sisältävät tuotteet (24%). Huomaatteko mikä puuttuu dieetillä? Kreatiini. Sen käyttö lopetettiin kaikkien kisaajien toimesta. Uskovatko he, että kreatiini kerää nestettä lihassolujen ulkopuolelle? Tuo ei ole kovin välttämätöntä, koska kreatiini kulkeutuu juuri lihassolujen sisään eikä siellä turvotuksen pitäisi haitata, päinvastoin. Minä en tälle muuta perustetta keksi sen lisäksi, että halutaan tiputtaa painoa alle tietyn painorajan. Olen mahdollisesti väärässä.

Urheiluravinteiden käyttö on body- ja fitnesslavoilla siis melko lailla hifistelyä, mutta yleisimmät urheiluravinteet ovat tieteellisesti todistettu toimiviksi (ks. aiempi juttusarja). Suomalaisilla monilla muilla urheilijoilla tilanne taitaa olla päinvastoin, eli ollaan liiankin varovaisia. Varsinkin D-vitamiinista on todennäköisesti ollut puutetta ollut jo vuosia tosi monella (tai ainakaan tilanne ei ole ollut optimaalinen). Tässä aiheesta väitöskirja, joka ei tosin sisällä aivan parin viime vuoden tilannetta.

Tähän väliin pieni kevennys. Hauska mies tämä nykyinen Mr Olympia Phil Heath.

Anaboliset aineet. Anabolisten steroidien käyttö on kilpakehonrakennuksessa yleistä. Lajin taso on niin kova, että puhtaana ei yksinkertaisesti pärjää. Vaikka olenkin puhtaan urheilun ja liikunnan puolestapuhuja, niin ajattelen asiasta niin, että se on tässä lajissa pelin henki ja siitä on turha meidän, jotka emme anabolisia käytä, yrittää liikaa urputtaa ja moralisoida. Terveysriskeistä on toki tärkeää muistaa mainita. Lajia ei ole kenenkään pakko seurata ja pelkästään anabolisten käytöllä ei kukaan saa lihaksia ja symmetristä kehoa, joilla pärjää kisoissa. Siihen vaaditaan myös lajiin suotuisien geenien lisäksi vuosien kurinalainen asenteellinen ja osaava uurastus kuntosalilla ja tavoitteellinen ruokavalio.

Tässä tutkimuksessa 3/4 muista kuin klassisen kehonrakennuksen (CBB) kisaajista myönsi käyttävänsä anabolisia steroideja. Keskimäärin massakaudella käytettiin lähes neljää eri anabolista ainetta. Yleisimmät anaboliset aineet (osalle en tiedä suomenkielistä nimeä) olivat nandroloni (48 %), sustanon 250 eli testosteroni (46 %), boldenone (43%), testosteroni (37%). Kilpailuun valmistavalla dieetillä raportoitiin käytettävän keskimäärin 3,3 kiellettyjen aineiden listalla olevaa ainetta. Yleisimpiä anabolisia streroideja dieetillä olivat stanozolol (52%), boldenone (31%) ja oxandrolone (18%). Muista kuin steroideista yleisimpiä olivat klenbuteroli (55%), liothyronine (46%), and clomifene (34%). On toki selvää, että kaikki uusimmat ja kiinnostavimmat anaboliset aineet eivät välttämättä tule esille tällaisessa tutkimuksessa. Mutta kuitenkin suuntaa antavaa tämä nyt on joka tapauksessa.

Mitä tulee edelliseen kirjoitukseeni, niin anabolisten käytöllä ei näyttänyt olevan vaikutusta treenikyselyn tuloksen, ainakaan merkittävästi. Anaboliset nopeuttavat palautumista, mutta silti eivät anabolisilla olevat bodarit ilmeisesti paljoakaan sen useammin treenaa, poikkeuksena ainoastaan ehkä jotkut ammattilaiset. Voimanostossa ja painonnostossa ja monissa muissa lajeissa tilanne on ehkä usein eri.

Edes kilpakehonrakentajan ei ole pakko käyttää anabolisia aineita! Klassinen kehonrakennus on laji, jossa on siihen rakennettujen sääntöjen ansiosta (paino ja sitä kautta lihasmassa ei saa nousta liian suureksi, dopingtestaukset jne.) mahdollisuus ainakin teoriassa pärjätä ilman kiellettyjä aineita ja siksi suurin osa kilpailijoista onkin puhtaita. Hienoa, että tällaisia lajeja on tullut mukaan. Sopivan lihaksikas ja symmetrinen vartalo on ehdottomasti tavoittelun arvoinen asia ja terveydellekin hyödyllistä toisin kuin vaikkapa esimerkiksi orankiryhtinen pullamössö toimistolook. Lihaksikas kroppa on mahdollista saavuttaa vuosien työllä ihan terveellisin keinoin. Tämä siitäkin huolimatta, että jotkut huuhaatädit ja -sedät silloin tällöin varoittelevatkin lihasten kasvattelun tavoittelun ”vaaroista” ja porttiteorioista. Mistä näitä kukkahattutätejä oikein tulee? Suurin osa kuntosalillakävijöistä ei tavoittele kilpakehonrakentajan kroppaa.

On kyllä myönnettävä, että klassisessakin kehonrakennuksessa on käryjäkin (1, 2) Suomessa jo tullut. Lisäksi kerran laajamittaisempi käyttö ja anabolisten aiemmista vaikutuksista puhtaaksi urheilijaksi ei enää ole asiaa, lihas kyllä muistaa (aiempi kirjoitus).

Vaikka olen kuntosaleilla pyörinyt jo yli 15 vuotta aktiivisesti, niin minulle ei ole kukaan koskaan edes tarjonnut anabolisia. Ei vaikka sen verran ruipelo olenkin, että monen kaapin mielestä ne varmasti olisivatkin tarpeen ja lisäisivät uskottavuutta (ks. ns. broscience myöhemmin). No, joka tapauksessa se siitä aineiden käytön yleisyydestä ja tuputtamisesta kuntosaleilla! Kyllä se edelleen pienissä piireissä tapahtuu ja on monella oikotie onneen ja myös viihdekäyttöä. Niiden käyttö on siis jopa harvemmin kilpailukyvyn parantamista eli dopingia. Em. linkin juttu on ihan hyvä ja kertoo kolmesta esimerkkitapauksesta sekä ADT:n lääketieteellisen johtajan Timo Seppälän kannanoton.

Tässä anabolisosion lopuksi nörteille uunituore julkaisu testosteronin mekanismeista lihaskasvussa. Efekti on nopea ja tästä syystä välittyy myös muuta kuin androgeenireseptorien kautta (Basualto-Alarcon ym. 2013).

Urheiluravinteet, broscience vs. science?

Mitä tulee urheiluravinteisiin, niin kehonrakentajat ovat hyvin tietoisia tiettyjen urheiluravinteiden mahdollisista hyödyistä. Hifistelyksi ja liioitteluksi toki monella usein menee ja perusteluille miksi on olemassa kaupallisten intressien lisäksi oma terminsäkin, ”broscience”:

”Broscience is the predominant brand of reasoning in bodybuilding circles where the anecdotal reports of jacked dudes are considered more credible than scientific research.”

Tutkimusten mukaan hyödyllisistä tai hyödyttömistä urheiluravinteista on blogissa julkaistu useitakin kirjoituksia, mutta erityisesti nämä (1, 2, 3, 4). Muistakaa välttää liioittelua. Esimerkiksi massiivisilla C- ja E-vitamiiniannoksilla ainakin treenin yhteydessä saat ehkä vähäisemmän lihasarkuuden, mutta blokkaat ehkä myös kehityksen kuten kirjoitin aiemmin (tsekkaa myös tämä).

Loppuun vielä yksi esimerkki kehonrakennuksen huipulta.

Lihasbiologi Ben Pakulski. Tulevaisuuden kehonrakennuksen Mr Olympia?

Pak-Man

Tässä pari videota (video 1, video 2) bodaustähti Ben Pakulskin urheiluravinteiden käytöstä ja treenistä. Ben on tavallaan kollegani ja valmistunut kinesiologiasta eli käytännössä lihasbiomekaniikasta kandidaatiksi yliopistosta ja tuntuu melko hyvin osaavan perustella tekemisiään (no, ei nyt toki koko ajan). Toisin kuin nykytrendi on, niin hän treenaa kuten muutkin kilpabodarit paljon myös vipuvarsilaitteilla, prässeillä jne. Kehonrakentaja treenaa lihaksia, ei liikkeitä. Muutamia tunteja treeniä ennen ”Pak-Man” ottaa kaurapuurosta hiilaria, mutta monet ravintolisät ovat myös käytössä kuten palautusjuoma, BCAA, beeta-alaniini, elektrolyyttejä eli suoloja jne. Paljon myös toki hifistelyä, mutta näillä mennään. Huipulla pienetkin asiat ratkaisevat. Pääosin hän tietysti käyttää sponsorien ravinteita, ne kun ovat tietysti parempia kuin muiden eiks je? Ben on sanonut twitterissä syövänsä keskimäärin 1,8 kg lihaa päivässä…tasoittaa varmaan tilejä nuorena tapahtuneen kahden vuoden kasvissyönnin jälkeen. En suosittele kokeilemaan. Lisää Pakulskin ajatuksia lihaskasvuseminaarista helmikuulta 2013 (sivun alaosa).

Näin söi kaikkien aikojen ehkä kovin kehonrakentaja Ronnie Coleman oman puheensa mukaan. Eli lähinnä kanaa, lihaa ja kalkkunaa ja protskujauhoa 😉

Ihan loppuun huumoripläjäyksenä vielä mielenkiintoinen bodari fish-diet ruokavalioineen:

Juha Hulmi

Advertisements

Tietoja jhulmi

PhD in exercise physiology (LitT liikuntafysiologiassa ja liikuntafysiologian dosentti).
Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, ravinto, voimaharjoittelu. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

28 vastausta artikkeliin: Urheiluravinteiden ja anabolisten aineiden käyttö kehonrakennuksessa

  1. anabolianautti sanoo:

    Kiitos!

    Ihmettelen oraalisten anabolis-asteroidisten stereoiden uupumista (mm. Dianabol) puuttumista tutkimustuloksesta. Vai lieneekö ko. aine(et) old schoolia – en jaksa uskoa?

    • jhulmi sanoo:

      En tiedä, mutta hyvä pointti. Tää listaus oli aika lailla copy-pastausta, en ole ekspertti 😉

  2. HurjaBill sanoo:

    Pakko taas kehua hyvästä artikkelista tohtoria :). Oli jälleen kiinnostavaa luettavaa ja tälläinen tieteellinen näkökanta on ainakin omasta mielestä todella mielenkiintoinen. Hyvä mielipide sulla noihin steroideihin ja omasta mielestä siitä on ihan turha lähteä pieksemään suuta, että kilpakehonrakentajat on niin isoja vaan siks että ne vetää steroideja ja sit voi reenata ihan pitkin seiniä :D. Tälläinenhän se yleinen käsitys on.

    Mielenkiinnolla odotellaan taas seuraavaa juttua. Keep up the good work! 🙂

    • jhulmi sanoo:

      Kiitoksia. Tunnen joitain todella kovia bodareita, joilla on kemiallinen apu käytössään. Ja onhan tästä heille valtaisa hyöty, mutta ovat he myös kovia treenaamaan ja lahjakkaita. Nämä kaverit myös panostavat ravintoon enemmän kuin muiden lajien urheilijat.

  3. Juho sanoo:

    Olen joskus muuten katsonut tuon dokkarin, missä esiintyy tämä fish diet -tyyppi. Kertoi joistakin brittiläisistä teinibodareista, siinä oli tämän kaiffarin lisäksi joku 13-14 -vuotias kundi ja ehkäpä snadisti vanhempi mimmi. Tuo riisikakku-kala -kaveri, nimeltään Daniel Andrews, oli justiinsa viimeisiä viikkojaan kisadieetillä dokkarin tekovaiheessa. Voitti vielä muistaakseni sen kisan.

  4. Fisu sanoo:

    Moi!
    Hienon blogin olet saanut aikaiseksi 🙂
    Mä en ymmärrä miksi puolustellaan,että ei ne ”roinat” paljoo vaikuta lihas kasvuun. (pitää syödä ja levätä paljon) ja paskan marjat. Mä kokeilin yhden 12 vk:n kuurin roinia 2002 vuonna ja voin sanoa että roppa muuttui todella paljon. Kunnon pihviä ei kroppaan tartu ilman noita kiellettyjä aineita ja se on saletti. Sen jälkeen olen reenaillut sen hyvän fiiliksen takia mikä reenin jälkeen tulee ja peruskunnon takia. Karvoja rupes kasvaa rinnassa sillai että kun sen ajo pois,ni sänki kasvoi siellä samallalailla ku parrassaki. Seksuaalinen puoli nousi taivaisiin. Panetti jatkuvasti. Melkee juoksin joka pv salille kun se oli niin saakelin siistiä ku lihakset turpos niin hemmetisti niissä höyryissä.

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos Fisu viestistä ja rehellisyydestä. Näinhän se menee, on niistä valtaisa hyöty ja lihakset ksavaa isommiksi jopa ihan treenaamattakin. http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199607043350101

      Onneksi monille sopivan isot lihakset saa myös vuosia treenaamalla. Itselläkin kilo pihviä on tullut lisää tässä muutaman vuoden ajan ja koskaan ei ole tehnyt mieli roinata.

      Mutta toisaalta kun huipulle halutaan, niin pelkät lääkkeet eivät riitä mihinkään edes kehonrakennuksessa, vaan kaiken pitää olla kunnossa. Viime vuosina on yrittäjiä ollut, jotka kuvittelee, että aina isommat ja isommat annokset johtaa huipulle ja treenillä ja muulla ei olisikaan niin väliä, mutta nämä isoine GH-IGF-insuliini -mahoineen jäävät kyllä paitsioon, siihen suuntaan ainakin trendi vaikuttaa onneksi menevän nyt esim. jenkeissä.

    • Turska sanoo:

      Moro,

      Fisu miten muuten tuo käyttö vaikutti, ja mitä käytit? Kun lopetit sen ja ilmeisesti et ole käyttänyt sen jälkeen, lähtikö kaikki pois mitä oli tullut niiden avulla? Itse kanssa olen miettinyt jotain samanlaista pientä boostia salitreeniin. Mutta mietityttää ainoastaan se että lähteekö kaikki niillä saavuttama pois lopettamisen jälkeen. Ja voiko ne lopettaa noin vain. Yritin lukea netistä sivuja joissa paljon käyttäneet keskustelivat mutta en siitä selvää saanut. Ja mietityttää mistä niitä saa, meneppä nyt sitten joltain kaapilta kysymään että sä kun oot ton näkönen niin varmasti tiedät mistä saisin apua…

      • jhulmi sanoo:

        Mä suosittelen, että keskustelu anabolisista jonnekin muualle kuin tänne blogiin, kiitos 😉

  5. vvvv sanoo:

    Hei ja kiitos kirjoituksista!

    Näyttää pikkuhiljaa vaikenemisen kulttuuri Suomessakin avautuvan, ainakin muutamien osalta (esim. Allan, Make ja muutamat muut). Sinulle lihastutkijana tuskin mitään uutta, mutta mielenkiintoista luettavaa tälläiselle kotibodari-tavikselle:

    http://supermassa.m-nation.fi/

    • jhulmi sanoo:

      Moro,

      Kiitos. Juu alunperin oli tarkoitus haastattelussa Makelta saada nuo infot esiin, mutta ehti jo kirjoituksissaan ottaa nuo ensin. Luin nuo heti kun tuli. Hieno homma, juuri avoimuutta olen odottanut. Allanin jutun MuscleProsta luin myos.

  6. MaakuMeka sanoo:

    Hei!
    Halusin jo kommentoida tuonne pakara kirjoitukseen jossa oli valko shortsinen nainen, mutta ajattelin että aiheeni sopii tänne paremmin. Siis itse olen vaan pohdiskellut juuri tätä illuusion vaikutusta meihin ihmisiiin minkä saamme mediasta ja ihan joka paikasta. Esimerkiksi miten ihmiset voivat seurata jonkun fitness mallin treeni ohjeita pakaroille, kun nainen on silikonia täynnä ja mitä lie muita nesteellisiä täytteitä. Siis en kumoa sitä etteikö jonkun ihmisen reeniohjelman seuraamisella olisi positiivisia vaikutuksia näin yleensä, mutta kun ihmiset haluavat näyttää juuri samalta kun malli joka mainostaa sitä… eli minua henkilökohtaisesti risoo se että jumaloidaan jotain ”lihaksikkaita” peppuja kun en voi kuitenkaan olla varma onko sielä jotain täyte ainetta sivuilla ja ties missä ( tälläisten täytteiden käyttö on kai ihan yleistäkin jopa tavallisten tallaajien keskuudessa, tule ”piikille” olen kuullut sanottavan. Että eka käydään reenaamassa ja sitten piikitetään jotain nestettä 😀 Lähinnä tämä on varmasti jonkun show lähestyessä). Varsinkin kun rinnat ovat selkeästi täytteelliset niin mikä ei saisi minua epäilemään että henkilössä jokin muukin ruuminosa on täytteellinen tai vähän fiksattu.

    • jhulmi sanoo:

      Jeps, olet oikeassa ja tämä on harmillista. Pitäisi idoloida sellaisia, jotka ovat vähitellen kovan työn kautta saavuttaneet tuloksia. Tällaisia esimerkkejä tarvitaan.

  7. jani sanoo:

    terve kannataako stereoideja käyttää jotta saa nopeemmin lihaksii

    • jhulmi sanoo:

      Ei kannata. On paljon hienompaa, palkitsevampaa, reilumpaa ja turvallisempaa rakentaa lihaksia treenillä, ravinnolla ja sopivalla levolla ilman kemiallista apua.

  8. MK sanoo:

    Luin täältä http://www.vitamiinisuositukset.com/kreatiini-kokemuksia/ väliotsikkokohdasta ”Parhaat kreatiini tuotteet”, että jos kreatiinivalmisteen kreatiini ei ole Creapure registered trademarkia, on todennäköistä tai varmaa, että kyseessä on tuote, joka sisältää raskametalleja. Blogista pääsee semivakuuttavaan lähteeseen linkkiä pitkin (http://www.brinkzone.com/articles/whats-in-your-creatine/). Jos tämä on totta, niin tilanne krean käytössä on vaarallinen. Kommentoisitko? Uskallatko käyttää enää muuta kuin Creapurea? Otan kuitenkin susta mallia, kun en ite tiedä mitä ajatella tästä. MK.

    • jhulmi sanoo:

      Tuo artikkeli oli vuodelta 1998. Olen ymmärtänyt, että tuota ongelmaa ei enää olisi eli kun ostaa tunnetuilta kotimaisilta valmistajilta. Ja monellahan on juuri CreaPurea tai vastaavaa, ei kiinalaista kamaa.

  9. mt sanoo:

    Onko tietoa/kokemusta noista testoboostereista/prohormoneista mitään hyötyä? Ajattelin alottaa treenailee uudestaan ja ois hyvä tietää näistä uusista lisäravinteista vähän lisää. Aiemmin natuna 70 kiloisena oli kohtuu tulokset joten jonku näköstä pohjaa on nyt 100kg plus painoo ja pitäis vähän tiputtaa vielä.

  10. jari kivimäki sanoo:

    Hieno ja asiallinen artikkeli lihastohtorilta. Olen kanssasi samaa mieltä tuon tuomitsevuuden, eli urputtamisen ja moralisoimisen hyödyttömyydestä. Toki niillä aineilla on myös terveysvaikutuksensa, siksi niitä tuotetaan, ja toisaalta hyvä muistaa, että niiden kulutukseen nähden vaarallisia komplikaatiota sittenkin on vähänlaisesti. Taitaa suurimmat riskit liittyä juuri näihin sydän- ja verisuonisairausriskeihin, toisaalta hormonitoiminta kun on feedback-perusteinen, eli sen manipuloiminen ei voi olla täysin riskitöntä.
    Se mikä tänäpäivänä minua käyttäjissä kiinnostaa löytyy juuri tuosta DOPINGIN VIIHDEKÄYTTÄJÄT-jutussa – jokaisella on omat ajatuksensa, asenteensa ja uskomuksensa aineista, ja se on merkittävin tekijä päätöksessä olla käyttämättä tai alkaa käyttämään. Tätä reittiä päästään parhaiten ohjaamaan kutakin yksilöä parhaimpaan mahdolliseen/optimaaliseen tulokseen.
    By the WAy: vaikka kuinka kasvattaa lihasta ja kroppaansa voi silti tuntea itsensä pieneksi ja riittämättömäksi, mutta se onkin jo toisen artikkeli/blokin aihe sitten se!

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos. Yritän olla neutraali. Terveysriskit isoilla annoksilla ja epäilyttäviltä valmistajilta jne. toki on ja olen hieman kyllä välillä moralisoinutkin, lähinnä terveyteen liittyen ja sitten kun kyseessä on kilpaurheilu WADA:n lajeissa, niin se on toki tuomittavaa. Itse en koskaan käyttäisi.
      https://www.t-nation.com/steroids/big-dead-bodybuilders

  11. Anni sanoo:

    Moikka!
    Osaatko arvioida yhtään, kuinka paljon nainen voi saada lihasmassaa ilman testoja? Se määrä nimittäin jää varmasti kauaksi miehistä.

  12. Mitäsämeinaatenmäroinaa sanoo:

    Heippa! Naisillakin on kasvanut anabolisten käyttö, varsinkin oxandrolone ja klenbuteroli. Niitä mainostetaan turvallisina (jos siis on puhdasta ainesta) ja varsin vähän miehisiä puolia tuovina aineina (jos annostus on kohdillaan).

    Silti minun on todella vaikea uskoa, että pitkällä aikavälillä niillä ei olisi jotain elimistöä vahingoittavia tekijöitä. Mitä mieltä? Kiinnostus tähän ”tabuun” heräsi yhden dokkarin jälkeen ja otin selvää tarkemmin mitä nämä aineet ovat, mutta tosi vähän löytyy tietoa haittapuolista… Lähinnä löysin vain ylistäviä kirjoituksia

    • jhulmi sanoo:

      Hei, ei missään nimessä ole anabolis-androgeeniset steroidit turvallisia naisilla pitkään ja isoilla annoksilla käytettyinä varsinkaan. Muut väitteet on humpuukia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s