Ravinto ja treenit reissussa – itsensä kidutusta vai elämästä nauttimista?

Kerroin jo aiemmin koti- ja mökkisafkoista, mutta edelleen monet kyselevät lisää. Olen työmatkoilla aika paljon, esim. 2013 olin lähes 3 kk ulkomailla. Siinä tavoitteellisen ihmisen treenit ja syömiset menevät helposti ihan sekaisin. Reissussahan kaikkien itseään kunnioittavien ”fitness-ihmisten” pitää  syödä vain luomuherajauhoa puulusikalla suoraan pussista ja itse pyydystää omat luomupihvit. Vai onko muitakin vaihtoehtoja? Kerron myös miten reissussa meikäläisellä onnistuu reenit ja mitä hauskoja treeniliikkeitä ja -sarjoja olen oppinut ulkomailla.

terveys

Reissussa on helppo syödä terveellisesti vaikkapa lohisalaattia ja mustikoita.

Tykkään reissussa syödä monipuolisesti. Olin lähes kolme viikkoa Australian Melbournessa. Söin kolmen viikon aikana mm. turkkilaista, kreikkalaista, italialaista, australialaista, brittiläistä, amerikkalaista, thaimaalaista, kiinalaista, korealaista, japanilaista ja malesialaista ruokaa. Pääosin ravintolassa, mutta jonkin verran myös itse tai kaverien toimesta kokaten.

Aamupalat. Aamiainen sisälsi joka aamu teetä, jogurttia, 1-2 hedelmää (yleensä jokin seuraavista: mango, appelsiini, persikka, vesimeloni, nektariini), kourallinen cashewpähkinöitä ja joinain aamuina myös marjoja. Reissussa syön yleensä isomman aamiaisen kuin kotona. Kananmunat ja pekoni jäivät tällä kertaa syömättä, mutta kun olen olen hotelliaamiaisella ainakin kananmunat ovat yleensä aamupalan pääproteiininlähteenä.

aamis

Reissun suosikki? Mango. Tuoreet paikalliset hedelmät ovat muutenkin tällaisilla etelänreissuilla parasta antia.

mango

Nando’sin grillattu kana (alla vasemmalla) sekä porterhouse steak perunamuusilla (oikealla) olivat liharuoista reissun ehkäpä omat suosikit.

suosikit

Eksoottisin. Kengurua grillattuna (alla).

kenguru

Ruokailutiheys. Syön reissuissa usein aamupalan, lounaan ja päivällisen/iltapalan sekä lisäksi 0-2 välipalaa ja reenipäivinä myös palautusjuoman. Reissussa kovinkaan tiheään syöminen ei ole oikein kovin järkevää ainakaan minulla, koska ravintola-annokset ovat usein melko isoja. Kotona ollessani syön yleensä 4-6 kertaa päivässä. Tiheään syömisen hyödyt eivät ole tutkimustenkaan mukaan mitenkään itsestäänselvät, joskus jopa päinvastoin. Toki tämä on melko yksilöllistä. Itse en pysty syömään ilman pahaa oloa kovinkaan suuria aterioita. Tästä syystä isoihin annoksiin suuntaava esimerkiksi nykyään melko suosittu kahdeksan tunnin aikaikkunan pätkäpaasto (Leangains) ei ole minun juttuni… Ruokailutiheydestä on tavoitteenani kirjoittaa jossain vaiheessa tieteellisempää juttua blogiin, kunhan lisää tutkimusnäyttöä aiheesta tulee myös lihaksiin liittyen.

Treenit

Tykkään käydä eri saleilla. Se on mukavaa vaihtelua ja näkee erilaisia ihmisiä treenailemassa. Aina myös oppii uutta. Viime vuonna Ausseissa yksi kaveri teki ensin penaa n. 60 kg:lla kunnes tanko jäi mahalle. Sen jälkeen kaveri vemputti painon mahan ja sukuelinten kautta lattialle ja heti perään teki maastavetoa melko monta toistoa kunnes selkä oli pyöreämpi kuin virallinen MM-kisojen jalkapallo. Tämän jälkeen muutama hyppy ylöspäin. Ensin luulin, että tämä ”sulava liikesarja” ei ollut tarkoituksellista, mutta kun tämä toistui kohta uudestaan, niin pakkohan se oli uskoa. Se oli WOD!

Ausseissa yllättävän suosittu liike on tehdä kylkiä käsipainoilla painot molemmissa käsissä. Tämä onkin kätevää, koska silloin liikkeestä tulee paljon kevyempi, eikä siinä tule hiki! Monissa maissa on oikein kivoja punttisaleja, mutta ei voimatasot ja ihmisten keskimääräinen osaamisen taso näytä olevan ihan samalla tasolla kuin Suomessa. Ulkomailla (ainakin länsimaissa) tuntee itsensä käytännössä aina vahvaksi.

Omat salijumpat sujuivat hyvin. Ei kovin suurta takapakkia, mutta ei nyt kummempaa edistymistäkään. Ekat 1,5 viikkoa kävin salilla lähes joka päivä ja sen jälkeen otin puntista reilu viikon täydellisen tauon. Vähäsen tein myös ulkojumppaa.

treeni1

Does he even lift? Vasemmalla jumppailen body-/voimanostokyykyssä 130 kilolla 10 toiston sarjan. HIT-harjoittelua parhaimmillaan, koska sarjan kesto oli noin 45 sekuntia. Joo, kyynärpäät sojottaa eikä ehkä hirmu kaunista muutenkaan, mutta kyykyssä ei jaella tyylipisteitä.

Mites reenin jälkeen reissussa? Ostan ulkomailla reissussa  yleensä kaupasta maitopohjaisia palareita punttireenin jälkeen. Ne ovat usein hyvänmakuisia ja toimivat tarkoituksessaan hyvin (1, 2, 3). Pidemmällä reissulla saatan jopa läträtä herajauhojen kanssa. Kreatiinin kanssa harvemmin stressaan. Muutaman viikon tauko silloin tällöin ei haittaa.

Muuta liikuntaa. Juoksentelua on mahtava harrastella nurtsilla paljain varpain ja ilman paitaa kunhan lämpötila on reilu 20 astetta. Kyllä, olen jonkun mielestä varmaan juntti, mutta mitäs sillä on väliä? Teen itse lähinnä lyhyitä n. 60-70 metrin spurtteja. Enemmänkin olis pitänyt juoksennella, mutta viimeisellä viikolla 40 asteen helteessä ei enää tehnyt mieli juosta.

treeni2

Maassa maan tavalla. Ulkomailla on mukava kokeilla myös uusia lajeja. Minulle krikettiä opetti 7-vuotias Oskar, joka antoi minulle ihan hyvän vastuksen.

treeni3

Alkoholia? Pari Mojitoa ja yhden Screwdriverin vetäisin kolmen viikon aikana. Juon harvoin alkoholia enkä koskaan krapulaan, koska se on mielestäni elämän tuhlausta. Krapula on helppo välttää olemalla juomatta krapulaa edeltävänä päivänä.

Monille käy kuten minulle, että kun ei syö kuin harvakseltaan makeaa, niin sitä ei enää oikein tee mielikään. Pitäähän kesällä kuitenkin esim. jäätelöä syödä, jos siitä tykkää. Kun 2,5 viikon reissullaolon jälkeen oli lämpöä 43C, niin söin vasta ekan jätskin. Ei vain tehnyt mieli tällä kertaa.

Löysäilyä. Reissun viimeisen viikon pidin kokonaan vapaana punttisaleista ja juoksuista ja lähinnä tein töitä, lepäilin ja kävin katsomassa Australian avoimia elikäs tennistä. Lähinnä Jarkko Niemisen pelejä. Hieno urheilija tuo Jarkko ja kirjoiti minulle nimmarinkin lätsään pelin jälkeen. Hänen mukaansa pelaaminen 40 asteen helteessä on kuin olisi huonosti lämmitetyssä saunassa ja sellaista se oli katsomossakin.

nimmari

Dermaalista D-vitamiinia. Kyllähän sitä biitsilläkin tuli käytyä muutamaankin otteeseen, varsinkin kun eka hotellimme oli rannalla. Tosin oleskelin pihalla vain lyhyitä aikoja, koska Ausseissa on tosi helppo grillata nahkansa pahasti. Mieluummin kalkkilaivan kapteeni kuin punainen kuin paloauto.

biitsi

Loikoillessa tulee ajatelleeksi kaikenlaista. Auringonpistoksen saaneena sain kuningasajatuksen. Jotkut ovat ehkä miettineet litteän mahan salaisuutta. Syvät vatsalihakset ja aliravitsemus ovat yliarvostettuja. Kun makaa selällään, niin maha painuu painovoiman avulla alaspäin eli SISÄÄN! Tätä voi tehdä vaikkapa rannalla sekä pitkäkestoisena että HIT-harjoitteluna. Tai no, ehkä puijasin hieman. Pömppövatsasta pääsee helpommin muilla keinoin, kuten aiemmin olen kirjoitellut.

Muut touhut. Muutakin kulttuuria kuin urheilua eli ruumiinkulttuuria on hyvä harrastaa. Tykkään soitella pianolla kotona, mutta suurkaupungin ydinkeskustassa pianonsoitto harvemmin onnistuu, varsinkaan ulkona. Hieman se jännitti ja oli sellaista sohimista ja kopeloimista, kun ei vielä tuntenut instrumenttia hyvin, mutta alkujännityksen jälkeen omaan lyhyeeseen suoritukseen voi olla ihan tyytyväinen.

piano

Luomusauna. Ja ei reissu tietenkään ollut pelkästään ruusuilla tanssimista. Olin kuumimpana päivänä eräällä yliopistovierailulla. Tutkimme kaverin kanssa sivuprojektina lihasmassan ja liikunnan vaikutuksia luustoon. Paluumatkalla olin reilu tunnin ilmastoimattomassa lähes täydessä ratikassa ulkoilman ollessa 44C… varjossa. Unohtumaton extreme-elämys luomusaunassa. Kyllä puusauna voittaa luomusaunan mennen tullen. Tuli tämän ratikkareissun aikana muutamaan otteeseen ikävä jopa Suomen pakkasia. Onneksi muut yliopistotehtävät ja -vierailut olivat kävelymatkojen tai lyhyempien ratikkamatkojen päässä ja/tai ihan virkistävässä ilmastoidussa hotellihuoneessa. Ja 40 asteen ylittyessä oli toki mitä mahtavinta pulahtaa meriveteen.

Matkailu avartaa, mutta on aina mahtava päästä takaisin kotiin. Suomi on maailman paras paikka elää… kelejä lukuunottamatta…. Mahtavalle maistui nyt reissusta paluulla junamatkalla karjalanpiirakka (tai riisipiirakka). Ja myöhemmin kotona perunamuusia ja sen kylkeen jotain hyvää kastiketta. Aijai.

Yhteenveto. Minulle reissussa ravinnot ja treenit eivät ole siis itsensä kidutusta, vaan mieluummin elämästä nauttimista, kuitenkin itselleni sopivalla tiukkuudella, johon ei kuulu pahemmat repsahtamiset. En ole kovinkaan tavoitteellinen (keho)urheilija tai masokisti, joten sopiva rentous minulle sallittakoon. Nauttikaa tekin hyvät blogini lukijat elämästä. Tehkää valintoja, jotka tekevät teidät ja läheisenne onnelliseksi.

Seuraavaksi on luvassa vierailevana kirjoittajana dosentti Jan Sundell ja aiheena senioreiden lihasvoimaharjoittelu.

Juha Hulmi

Tietoja jhulmi

PhD in exercise physiology (LitT liikuntafysiologiassa ja liikuntafysiologian dosentti).
This entry was posted in ravinto, voimaharjoittelu. Bookmark the permalink.

24 vastausta artikkeliin: Ravinto ja treenit reissussa – itsensä kidutusta vai elämästä nauttimista?

  1. juha sanoo:

    Minkäslaisella treenijaolla ja ohjelmalla tohtori itse treenaa?

    • jhulmi sanoo:

      Yleensä kolmijakoista, mutta välillä hybridiä, jossa joka toinen reeni jaloille, mutta yläkroppa kahteen jaettuna.

  2. Make sanoo:

    Suomi on paras paikka elää jos ei oteta huomioon tosiaan ilmastoa, ja Euroopan kovinta hintatasoa. Ja surkeinta tulotasoa. Hullua holhoamista valtion taholta. Oikein Euroopan korea.
    Muuten on kivaa olla suomalainen mutta ku täällä on vain kaikenlainen elämästä nauttiminen tehty liki mahdottomaksi..

    • jhulmi sanoo:

      Oletpa kriittinen…

      • Tommi sanoo:

        Yrittäjälle Suomi on ihan täysi helvetti. Suomi on sosialistivaltio, jossa riistoverotetaan yrittävä kansanosa hengiltä ja siirretään rahat maailman suurimman julkisen sektorin taskuun. Enkä nyt ala sen enempää puhumaan autoverosta, ruuan, alkoholin ja asumisen kalleudesta jne.

      • jhulmi sanoo:

        Olen samaa mieltä, että yrittämistä, varsinkin pienyrittämistä ja riskien ottoa ei arvosteta riittävästi ja että ongelmia on. Ja että esimerkiksi julkinen sektori on monilla mittareilla maailman suurin. Moni asia ei kuitenkaan ole täällä erityisen kallista. Mutta aika paljon ulkomailla oltuani olen huomannut, että ongelmia on muualla kokonaisuudessaan kuitenkin vieläkin enemmän. Ruokakin on halvinta suhteessa ihmisten tuloihin ollut viimeisen kymmenen vuotta halvempaa kuin koskaan. Asiat eivät valittamalla parane. Ei mennä enempää kuitenkaan politiikkaan, kiitos.

  3. Rami sanoo:

    Moi,

    Hyvä kirjoitus. Itse olen huomannut että aamiainen, lounas ja päivällinen hoituu ihan ok ja pystyy rakentamaan ateriat joissa on sopivasti proteiinia, hiilareita ja vähän rasvaakin, mutta mitä syödä välipalaksi, josta saisi proteiinia? Syksyllä kävi Kanarialla ja missään ei myyty proteiinidrinkkejä ja jugurtit sekä kinkut kaupoissa oli sellaisia ”taskulämpimiä” , joten ne eivät oikein maistuneet. Hedelmät oli hyviä ja niitä oli helppo syödä, mutta mistä prodet? Miten sä olet ratkaissut nämä välipalat? Herajauhoa mukaanko?

    • jhulmi sanoo:

      Hyvä pointti. Proteiini on hieman haaste monessa maassa.

      Jos mulla on mahdollisuus laittaa itse ruokaa, niin se hoituu helposti ostamalla kaupasta vaikkapa lihaa. Maitotuotteet ja jogurtit hoitavat asiansa myös melko hyvin kun saa laittaa jääkaappiin. Pähkinöistä saa ihan kivasti proteiineja.

      Monella muulla on tähän varmaan parempia ratkaisuja. Kertokaapa!

    • Elina sanoo:

      Erilaisia pähkinöitä löytää mun kokemuksen mukaan helposti ulkomailta. Itellä toimii hyvänä välipalana joku hedelmä ja kourallinen pähkinöitä.

      • jhulmi sanoo:

        Jeps. Itselläkin näin, tosin usein myös vähäsokerisella jogurtilla höystettynä.

  4. koutsi sanoo:

    kovat vatsapalat !

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos. Tosin varmaan piilotella pitäisi, koska niiden näyttäminen on tosi monen mielestä joko junttia tai lesoilua.

  5. Satu sanoo:

    Loistavaa tekstiä! Minun tuttavistani useimmat pitävät minua höyrähtäneenä treeniaddiktina, kun treenaan lomareissuilla, missä milloinkin. Jotkut ei vaan ymmärrä tuota mainitsemaasi asiaa, että on oikeasti ihmisiä, joiden mielestä säännöllinen treenaaminen ja terveellisesti syöminen on juurikin sitä elämästä nauttimista. Olen todennut ulkomailla tuon saman ongelman, josta Rami mainitsi, eli kaupoista ei todellakaan meinaa löytyä meillä niin yleisiä proteiinipitoisia välipaloja. Kätevintä ottaa mukaan proteiinijauheet ja patukat. Lusikka kulkee mukavasti mukana, jos sattuu kaupasta löytymään rahkan tai raejuuston vastinetta, tonnikalaa myydään kaikkialla.

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos ja juuri noin. Protskupatukoita joskus ostan reissussa ja tonnikalaa söisin jos siitä tykkäisin. Lusikka on itselläkin mukana aina.

  6. tvappula sanoo:

    Moi! Itse olen vasta viime vuonna herännyt uudestaan liikkumisen iloon ja oikeanlaisen tai lähinnä rehellisen ruokavalion etsimiseen. Arki onnistuu hyvin, työreissut, niin Suomessa kuin maailmalla ovat ongelmallisia ei niinkään aamiaiset, niissä on helppo saada hyvä annos proteiinia, esim. tilaamalla omeletin/munakkaan, sitä hotellien valmista munakokkelia ei kannata syödä, se on tehty jostain prosessoidusta massasta…muissa ruokailuissa lihaa, kanaa tai kalaa. Ongelmana ovat oikeastaan itsellä välipalat ja aterioiden rytmitys. Viimeksi oli mukana proteiinipatukoita ja paikallisesta Lidl:stä kävin ostamassa maitorahkaa🙂. Proteiinipatukat ei nyt laukussa juuri paina.
    Arkisin pyrin olemaan siinä 2000+kcal tasolla, reissuilla se ylittyy.

    Kiitos, mielenkiintoinen artikkeli.
    Omaa tarpomista ja oppimista uuteen elämäntyyliin täällä: http://www.mieskuntoon.com

    • jhulmi sanoo:

      Olet oikeassa, välipalat, jos niitä syö, ovat juuri helposti reissussa omankin kokemukseni mukaan ongelmallisia. Osittain siksi itse syön niitä vähemmän ja pääruokia hieman enemmän kuin normaalisti.

      Tsemppiä uuden elämäntyylin tavoitteisiin! Hienoa kun olet löytänyt liikkumisen ilon!

      • tvappula sanoo:

        Kiitos. Tosiaan ruokailua tässä on opeteltu tehokkaasti uusiksi, hyviä raaka-aineita, vältellen kaikkea prosessoitua. Einekset jääneet kokonaan ruokavaliosta pois. Välipalat kun itsellä on mukana niin ei ole oikeastaan nälkä koskaan, tai siis on, mutta ei sellainen, että söisin koko maailman😀 Käyn kolme krt/vko salilla, sitten aerobinen siihen lisäksi.

  7. tvappula sanoo:

    Reblogged this on Mieskuntoon.com and commented:
    Liikuntatieteiden tohtori ja liikuntafysiologian dosentti Juha Hulmi käsittelee syömistä ja treeniä matkoilla. Yhteisiä ongelmia tässä asiassa. Asiallinen blogi, kannattaa ottaa seurantaan. Hyvän lihaskunnon puolestapuhuja.

  8. Jabbe sanoo:

    Kahden käsipainon kylkitreeni on havaintojeni mukaan jalkautunut myös Tampereelle viime syksyn aikana. Eipä siinä, ei se minulta pois ole.🙂

    • jhulmi sanoo:

      Heh.

      Ihminen tuppaa menemään siitä, mistä aita on matalin. Lihaksia reenatessa pitäisi kuitenkin usein valita epätaloudellinen tapa, jotta kuormitus on riittävän suuri.

  9. Harri sanoo:

    Itse tulee reissattua aikapaljon brittien saarilla ja siellä proteiinipitoisten välipalojen saaminen on yllättävän helppoa. Kaupoissa (vaikkapa nyt Tesco) myydään paljon valmiita salaatteja, grillattua kana suikaletta, juustotankoja jne suht koht edulliseen hintaan (1-2 puntaa) paketti. Sellainen 100 g eri tavoin grillattua kanaa on muutenkin huomattavasti maistuvampaa kuin esim ne kotimaiset ”leikkeet” ja mukavaa vaihtelua rahkoihin. Toivoisi, että Suomessakin noihin puolivalmisteihin tulisi enemmän proteinipitoisia vaihtoehtoja niiden pasteioiden, piirakoiden tai kolmioleipiä sijaan.

    Ts. Reissussa kannattaa katsoa paikallisten kauppojen/delien valikoima. Hotelliaamiaisella voi olla myös juntti ja jemmata yksi tai kaksi keitettyä munaa taskuun🙂.

    • jhulmi sanoo:

      Erinomaisia pointteja. Erityisesti tämä:

      ”Toivoisi, että Suomessakin noihin puolivalmisteihin tulisi enemmän proteinipitoisia vaihtoehtoja niiden pasteioiden, piirakoiden tai kolmioleipiä sijaan.”

  10. Benchpress sanoo:

    Pähkinät heikkoja aminohappoprofiililtaan, leusiinia vähän. Kannattaa suosia aina liha/kana/kala/maitotuotteita, jos vaan mahdollista. Näin talvella on kätevä, jos tien päällä niin ottaa autoon takakonttiin kananmunia keitettyjä/paistettuja. Menee kylmiltään todella hyvin alas ja kaikkihan tietää, että kananmunat on bodarille yksi paras proteiininlähde. Ei nyt mitään super hyvää ole, mutta jos haluaa päästä tavoitteisiin, niin syö mitä tahansa nenästä kiinni ja nielee. Polttoainetta lihaksille. Jos en treenaisi, niin söisin joka päivä ulkona huomattavasti parempia ruokia. Harmi vaan kun näistä ei tiedä kaloreita, niin harvemmin tulee ziitattua. Välillä kyllä toivoisi,että olisi kiinnostunu jostain kestävyys lajista. Toisaalta ajatus kynäniskana olemisesta nostaa niskavillat pystyyn. Ei tulisi enää kuuloonkaan.

    Mä jo kattelin, että pyllisteleekö se lihastohtori 90kilolla. Samoiten tuosta aamupalalta uupuu laadukkaat proteiinit tyystin. Proteiinisynteesi jää heikoksi.😉

    • jhulmi sanoo:

      On totta, että leusiinilla on väliä ja se voi reissussa olla hieman heikkoa. Ehkä BCAA-purkki voisi olla hyvä mukana, vaikken normaalisti pahemmin käytäkään aminohappoja erikseen. http://www.nutritionandmetabolism.com/content/9/1/67 Kun viimeksi olin ausseissa, niin paistelin tai keittelin juuri kananmunaa aika usein. Ja jos on hotelliaamiainen, niin niitä menee joka aamu.

      Jos leusiinia haluaa, niin kuivatussa herajauhossa on tietääkseni eniten. Sitä ei ole tässä listauksessa, mutta muuten ok: http://nutritiondata.self.com/foods-000082000000000000000.html

      P.S. 130 kg on tuossa rautaa, believe it or not. Eli hieman vähemmän kuin tässä: http://www.youtube.com/watch?v=jshvN2xbE3A Ei ole mun vikani, että Ausseissa oli ihan ihme levypainoja😉 No, niin oli tuossa videossakin kun meidän salille on tullut jotain ihme crossfit-kiekkoja, heh. Ja mitä tulee laadukkaisiin proteiineihin, niin niitä on kyllä jogurtissa ihan kivasti yhdistettynä pähkinöihin ja 2-3 tunnin päästä iso lounas😉 Mut joo, tuskin optimi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s