Lihastohtoriblogi – ohjeita ja sääntöjä

Näillä sivuilla on jo 27 000 Facebook-tykkääjää eli liikunnasta, ravinnosta, terveydestä, lihaksista, tieteestä ravitsemuksesta kiinnostunutta ihmistä. Tämä on mahtava juttu, mutta samaan aikaan myös iso haaste. Jotta keskustelu pysyisi asiallisena ja minun mielenkiintoni blogin pitämiseen säilyisi jatkossakin, tässä muutama huomio uusille ja vanhoille lukijoille.

Blogisäännöt

  1. Lihastohtori-sivuilla kunnioitamme toistemme mielipiteitä. Kuitenkin lopulta tieteellinen tieto lähes aina voittaa musta tuntuu -ajatukset eli mutun, kokemukset ja kertomukset.
  2. Haluan sivuillani jakaa hyvää mieltä ja positiivisuutta eli tämä ei ole pahoinvointisivusto. Toisin kuin esimerkiksi monet omaa ainoaa ja oikeaa totuuttaan julistavat tahot en ole poistanut Facebookista vielä yhtään kommenttia tai henkilöä. Joskus tosin FB itse tulkitsee kommentit spämmiksi eikä minulla ole aikaa aina käydä näitä hyväksymässä.
  3. Jos joku ei pysty rakentavaan keskusteluun, vaan esimerkiksi hyökkää toista ihmistä vastaan, jatkossa hänet tai hänen kommenttinsa saatetaan poistaa sivuilta. Hyvään keskusteluun tällä sivustolla kuuluvat faktapohjaiset argumentit… tai huumori. Tarvittaessa minulla on sivuston pitäjänä oikeus viimeiseen sanaan.
  4. Jos olet jostain asiasta eri mieltä, älä hermostu ja tyrmää koko blogia, minua blogin pitäjänä saati sitten tiedettä menetelmänä. Asiat riitelevät, eivät useinkaan lopulta ihmiset. Kukaan ei ole koskaan kaikesta samaa mieltä. Kaikki me olemme myös joskus väärässä ja vinoumien vankeja, myös minä. Yritä siis ymmärtää kokonaisuus: kaikessa on aina jotain hyvääkin, myös tässä bloginpitäjässä, vaikka joskus olisinkin ärsyttävä tai väärässä. Vaikka välillä provosoinkin, en tarkoita kenellekään mitään pahaa eli pyydän tässä kohtaa anteeksi, jos olen pahoittanut jonkun mielen.
  5. Olen akatemiatutkija ja dosentti eli jonkin sortin tiedemies. Tämä blogi on minulle kuitenkin harrastus, joten edustan täällä kirjoituksillani ja kommenteillani vain itseäni. Vaikka tämä on tiedeblogi, tekstini eivät välttämättä aina edusta tiedeyhteisön tai työnantajani kantaa. Yritänkin käyttää ns. maallikkokieltä tiedejargonin sijaan. Tämä tuo ehkä joskus hieman epätarkkuutta, mutta se on ainoa tapa, jolla haastavia aiheita ymmärtää ja jaksaa lukea muutkin kuin aiheiden ekspertit.
  6. Tässä blogissa käsitellään yksittäisiä kirjoituksia eri aiheista. Tärkeintä kuitenkin liikunnassa ja ravinnossa olisi ymmärtää kokonaisuus, joka valitettavasti blogikirjoituksia luettaessa helposti unohtuu. Tästä syystä kirjoitin kirjan, jonka avulla myös blogikirjoituksista saa varmasti enemmän irti. Kirjasta on meneillään kolmas painos ja sitä saa joka puolelta perinteisistä kirjakaupoista, marketeista, nettikirjakaupoista ja lisäksi E-kirjana.blogimainoskirja
  7. Tämä on blogi, jossa käsitellään lihaksia ja sporttiseen ja terveeseen kuntoon tähtäävää harjoittelua ja ravintoa tieteelliseen näyttöön perustuvin keinoin. Blogi on lukijoita varten jaoteltu neljään osaan: Treeni, ravinto, terveys ja fysiologia ja muut. Nämä linkit löytyvät blogisivun yläpalkista. Uusia artikkeleita tulee yleensä 1-4 artikkelia kuukaudessa. Klikkaamalla tämän sivun oikeasta laidasta ”Seuraa” saat sähköpostiin muistutuksen uudesta kirjoituksesta.
  8. Blogissa vierailee usein eri aiheiden eksperttejä. He ovat yleensä minun kutsumiani, koska minulla ei ole aikaa tuottaa blogiin koko ajan uutta sisältöä enkä toisaalta ole ekspertti kaikessa lihaksiin, ravintoon, liikuntaan ja terveyteen liittyvissä asioissa. Yritän näissäkin kirjoituksissa kuitenkin aina editorina ohjata kirjoittajaa, jotta kirjoituksista tulisi mahdollisimman hyviä tähän blogiin.
  9. Blogi on minulle vain harrastus ja koska harrastuksen tulisi olla sellainen, josta pitää, upotan teksteihin ja kommentteihin välillä melko paljon huumoria. Kaikille nämä heittoni eivät varmasti aina uppoa, mutta tämä pitää oman innostuksen kirjoittamiseen hengissä ja tuo tiettyä keveyttä ja rentoutta kirjoituksiin. Joskus kirjoitukseni ovat myös puhtaasti huumoria (esim. Mullistushoito).
  10. En ehdi vastaamaan yksittäisten ihmisten kyselyihin sähköpostitse, puhelimitse tai mitään muutakaan kautta enkä pysty olemaan kenenkään PT, mentori tai salarakastaja. Olen yliopistossa töissä tutkijana ja blogi on minulle vain harrastus. Yritä siis ensin kahlata läpi kirjani ja blogini, koska hyvin todennäköisesti löydät sieltä vastauksen kysymykseesi. Suomessa on myös paljon erilaisia valmentajia, personal trainereita, fysioterapeutteja, lääkäreitä, ravitsemusterapeutteja jne. jotka tekevät arvokasta työtä kentällä ja suosittelen ottamaan heihin yhteyttä.
  11. Minun henkilökohtaiseen Facebook-profiiliin tulee aika paljon kaveripyyntöjä minulle vierailta ihmisiltä. Kiitos kaikille pyynnöistä, mutta vaikka haluaisinkin tutustua uusiin ihmisiin, en käytä Facebookin henkilökohtaista profiilia verkostoimiseen. Sitä varten on LinkedInblogin FB-sivu ja tutkijoille mm. ResearchGate.

Mukavia hetkiä blogin parissa!

Juha Hulmi

 

Tietoja jhulmi

PhD in exercise physiology (LitT liikuntafysiologiassa ja liikuntafysiologian dosentti).
This entry was posted in Ei kategoriaa. Bookmark the permalink.

2 vastausta artikkeliin: Lihastohtoriblogi – ohjeita ja sääntöjä

  1. Viva sanoo:

    Heippa! En tiedä onko tämä nyt paras paikka sanoa kommentti, mutta koitetaan😀
    Oli muuten ihan älyttömän hyvä kirja! Sanoit siellä muistaakseni ettei kofeiinia jatkuvaan käyttöön tai jotain tämäntyyppistä, tarkoittaako tämä siis ettet esim. aamu kahvia vedä tai kahviakaan joka päivä?😀 tässähän olisi suomalaisiin tapoihin aikas radikaali muutos !
    Ja sitten , osaatko yhtään sanoa mistä voisi johtua raajan puutuminen/ tunnottomuus treenin aikana? Esim. pari kertaa hackissa puutunut koko toinen jalka ja punnertaessa toinen käsi. Ei ole kestänyt kauhean pitkään eikä tule joka kerta, mutta onko tuo sellainen asia josta pitäisi huolestua?
    Kiitos paljon jos kerkeät vastaamaan!

    • jhulmi sanoo:

      Hei ja kiitos kiitoksista!

      Kofeiinilla tarkoitin, että kofeiinilisäys ei säännölliseen käyttöön, koska niistä ei saa enää hyötyä suorituskykyyn jos aina käyttää paljon. Kahvit ja vastaavat ovat ok, eiväthän ne näytä olevan terveydelle haitallisia kokonaiskuvaltaan.

      En osaa sanoa tuosta puutumisesta, niitä on niin hankala selittää kun voi johtua miljoonasta eri asiasta. Jos aiheuttaa vaaratilanteita ja häiritsee ja jatkuu etkä keksi syytä, käy lääkärissä. Tuskin mitään vakavampaa, mutta aina kannattaa selvittää asia jos häiritsee.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s