Kuukausittainen arkisto:lokakuu 2016

Kestävyysliikunta ja fitness on vaarallista ja muita ravinto- ja treenikeskustelun mustavalkoisia ajatuksia

Opiskelin yliopistossa parina ensimmäisenä vuonna liikunnan ja biologian ohella hieman mm. tietotekniikkaa. Tietotekniikassa käytetään yleisesti binäärilukujärjestelmää, jossa totuusarvo on joko 1 tai 0. Vaikka meillä ihmisillä asiat eivät ole näin mustavalkoisia, silti tällainen dikotominen ajattelu on edelleen voimissaan. Tällöin esimerkiksi … Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, ravinto, terveys, voimaharjoittelu | 10 kommenttia

Kyykkysyvyyden merkitys urheilijan harjoittelussa osa 1: turvallisuus – Tapio

Kyykky on yksi ihmisen perusliikemalleista. Se on myös yksi perinteisimmistä urheilijan oheisharjoitteista, joita tehdään kuntosaliympäristössä. Lähes jokaisen urheilijan harjoitusohjelmasta löytyy jokin kyykkyvariaatio. Yleisin ja tunnetuin lienee takakyykky ja painonnostovaikutteiden alla myös etukyykky on yleistynyt. Ei liene sattumaa, että kyykkyä harjoitellaan, … Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, terveys, voimaharjoittelu | 35 kommenttia

Kuinka kehittää kimmoisuutta plyometrisen harjoittelun eli hyppyjen ja loikkien avulla – Koskinen

Nopeuden ja räjähtävyyden treenaaminen on oma tieteen- ja taiteenlajinsa. Kirjassani kerroin jonkin verran vinkkejä ja blogissa on jo oma artikkelinsa nopeusvoimaharjoittelusta. Nämä eivät kuitenkaan varsinaisesti ota paljoa kantaa kimmoisuuden kehittämiseen ja törmäysvoimien siedon harjoitteluun. Nyt sainkin vieraskirjoittajaksi plyometriseen harjoitteluun syvällisesti teoriassa ja käytännössä … Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, Lihakset, voimaharjoittelu | 11 kommenttia