Vuosi 2016 ja kohti vuotta 2017

On jälleen vuosikatsauksen aika. Kerron tässä kirjoituksessa vuoden kohokohdista blogissa, mitä tutkimuksilleni kuuluu ja ennustan tulevaa.

kummeli_ym

Kuva. Pääsin tapaamaan Kummeli-poikia Jyväskylän kirjamessuilla. Erityisesti Timo on punttimiehiä kuten kuvasta voi havaita. Heikki on vastaavasti Ipan miehiä. Eli hieno mies. Oikealla stop-kyykkyjä Pighouse Gymillä Maalahdessa.

 

Blogikirjoitukset

Tänä vuonna kirjoittelin blogiin hieman vähemmän, mutta vastaavasti minulla oli kunnia saada erinomaisia vieraskirjoituksia. Se kuinka paljon juttuihin klikataan ei ole sama asia kuin kirjoituksen laatu. Tässä kuitenkin klikkauksilla mitattuna vuoden 2016 suosituimmat uudet kirjoitukset:

Suosituimpia uusia kirjoituksia vuonna 2016
Älä usko hömppään – osa II: insuliini ja hiilarit ovat lihomisen syy – Hulmi ja Heiskanen 47 887
Olkapäiden toiminta ja vammojen ehkäisy – Hänninen ja Koivuranta 46 471
Kyykkäämisen yksilöllisyys: kehon mittasuhteiden vaikutus – Haataja 46 422
Tosimiehen voimailun ja ravinnon perusperiaatteet 29 145
Kyykkysyvyyden merkitys urheilijan harjoittelussa osa 1: turvallisuus – Tapio 28 699
Rasvan lähtö ja lihasmassan säästäminen dieetillä: säästöliekki ja proteiinin merkitys – Hulmi ja Laakso 28 472
Isoilla kuormilla kovimpaan kuntoon: Ethän pelkästään ”jumppaa”? – Forssell ja Hulmi 27 200
Kuntosaliharrastajan alaselkävaivat – ohjeet ongelmien ehkäisyyn ja ongelmista eroon pääsemiseen – Tarnanen ja Hakala 25 578
Alkoholi: lihakset, suorituskyky ja kehon koostumus 24 104
Älä usko hömppään – osa I: homeopatia 22 683
Reidet kasvuun treenaamalla – Tikka 21 668
Nopeusvoimaharjoittelu – Koskinen ja Rytkönen 18 095
Kyykkysyvyyden merkitys urheilijan harjoittelussa osa 2: Suorituskyky – Tapio, Lahti ja Hulmi 16 174
Käsittämättömiä liikunta- ja urheilusuorituksia – osa III 16 047
Tiedätkö kuinka vahva olet? Voimastandardit – Mäennenä (15.12.2015) 15 644
Miten saada heikosti kehittyvän treeni tehokkaammaksi: näin aukaiset yleisimmät kehityksen lukot – Haikarainen 13 518
Lasten ja nuorten voimaharjoittelu – Aalto ja Veija 13 453
Kestävyysliikunta ja fitness on vaarallista ja muita ravinto- ja treenikeskustelun mustavalkoisia ajatuksia 12 521
Suhteellinen energiansaatavuus kunto- ja huippu-urheilussa: terveys ja suorituskyky – Heikura 11 875
Rantakehon unohdettu nero: pohje – Kallio 11 538
Kuinka kehittää kimmoisuutta plyometrisen harjoittelun eli hyppyjen ja loikkien avulla – Koskinen 11 276
Liikkuva keho, tehokkaat aivot – liikkumisen merkityksestä oppimiselle – Syväoja 9 521

Kestosuosikit. Vanhat kestosuosikit jaksavat kuitenkin edelleen porskuttaa. Esim. Maksimaaliseen lihaskasvuun tähtäävän harjoittelun ja ravinnon nyrkkisäännöt on tänäkin vuonna klikkauksilla mitaten vuoden selvästi suosituin kirjoitus lähes 70 000 klikkauksella ja pakaratreenikirjoituksien yhteenlaskettu klikkausmäärä oli yli 130 000.


Lihastohtorin Facebook-sivusto

Lihastorin FB:ssä blogikirjoitusten lisäksi tykkäysmäärien perusteella suosittuja olivat mm. huumorikuvat/-meemit (1, 2, 3) haastattelut (1, 2, 3, ), huumorivierailut muualle (1), ravintosuosituskriitikkoken kritiikki (1, 2, 3, 4), Anna-lehden ”viikon pusu” (kuva alla), kepposvideot, omat huumorivideot treenistä (1, 2) ja Taunon kansanmiehen viisaudet.

anna-lehti

Kuva. Anna-lehti kirjoitti hauskasti allekirjoittaneesta.

Esiinnyin jonkin verran myös mediassa ylläolevan kuvan lisäksi. Näistä nostaisin esiin. Sfääri-tiedeohjelman haastattelun.

Luennot

Pidin tänä vuonna vain muutaman luennon. Kerroin mm. Kuortaneen urheiluopistolla kansainvälisessä voimaseminaarissa siitä miten erottaa humpuuki järkevästä tekemisestä.

humpuuki

Kuva. Kaksi peräkkäistä slidea Kuortaneen voimaseminaarissa. Luennon jälkeen sain mieltä lämmittävän palautteen: 87 m ex-keihäänheittäjä tulee kertomaan, että olisipa ollut mahdollisuus lukea kirjani silloin kun hän urheili, niin olisi välttynyt hölmöiltä kikkailuilta jotka johtivat harhaan ja haittasivat uraa.

Ensimmäistä kertaa pidetty Training Forum Helsingissä oli myös hieno tapahtuma, jossa oli kiva olla mukana. Samoin Jyväskylän kirjamessut, jossa tapasin mm. Kummelit (kuva tekstin alussa). Tämän lisäksi kävin puhumassa luonnontieteestä kiinnostuneille lukiolaisille Tampereella, tieteenviestinnästä Solubiologeille Jyväskylässä ja lääketieteen opiskelijoille Helsingissä. Olin lisäksi Jyväskylän kaupunginteatterissa kertomassa aktiivisille mummoille ja papoille lihasvoimaharjoittelusta ja lihaksista. Monista mielenkiintoisista tilaisuuksista piti ja pitää edelleen kieltäytyä mm. aikapulan vuoksi. Pahoittelut jo etukäteen.

Huippu-urheilu

Minulla on melko vähän tekemistä urheilun kanssa penkkiurheilua lukuunottamatta. Kaikkea ei vain ehdi tekemään vaikka haluaisikin. Olen hieman saanut kuitenkin olla avustamassa yhden urheilijan urassa eli jääkiekkoilija Oskar Osalan. Oli mukavaa juhlistaa KHL-mestaruutta Vaasassa. Tässä KHL:n virallisten sivujen kuvausta tapahtumasta.

khl-mestaruusjuhlakuvaa

Kuva. KHL-mestaruusjuhlat kesällä 2016 Vaasassa. Onnittelukuva KHL-sivuilta.

Hyvin epäsäännöllisesti olen myös ehtinyt jaella vinkkejä urheilijoille, kuten vaikkapa Taekwondo-ammattilaiselle Suvi Mikkoselle. Enemmänkin olisi kiva tehdä töitä urheilijoiden kanssa, mutta aikaa ei vain riitä. Koen myös, että oma osaamiseni jalostuu paremmin blogi-, kirja- ja luentoviestinnässä kuin valmennustyössä. Huippu-urheiluvalmennukseen ovat omat huippuosaajat enkä aio talloa heidän jaloilleen.

 

Omat treenit

Tämä vuosi oli treenin suhteen hieman parempi kuin viime vuosi. Uudenvuodenlupaukseni viime vuodelta oli treenata ja syödä vuonna 2016 enemmän kuin 2015 ja se on osittain toteutunut.

squat_pighouse

Kuva. ATG-stop-kyykkyjä Freddi Smulterin Pighouse Gymillä Oskar Osalan KHL-mestaruuspokaali, Freddi itse ja NHL-konkari Tuomo Ruutu taustalla. Polvilleni on tehnyt hyvää tehdä tosi syviä kyykkyjä hieman aiempaa pienemmillä painoilla.

 

Uutta SoMessa

En käytä Facebookin henkilökohtaista tiliä verkoistointiin ja olen muutenkin vähän kyllästynyt Facobookin sisällön valikoimiseen, spämmin ja linkkien määrään. Näistä syistä (en myönnä, että syynä olisi sittenkin ollut yes.she.squats -tyylisten kuvien  seuraaminen, pois se minusta!!) perustin Instagram-tilin, jonne latailen kuvia. Tili ei ole yksityinen eli liittykäähän seuraajiksi jos kiinnostaa: juhahulmi.

beachvolleysnow

Kuva instagram-tililtäni.

 

Työt yliopistolla

Olin otettu, kun yliopistollani arvostetaan myös tiedonvälitystä blogin muodossa. Sainkin Tiedonvalo-palkinnon työstäni joulukuussa. 

Meillä on ollut upea yhteisö liikuntabiologian laitoksella. Nyt laitostamme ei enää 1.1.2017 alkaen ole. RIP. Olemme yhtä liikuntatieteellistä tiedekuntaa.

tiedonvalo

Kuva. Jo toisessa kuvassa puvuntakki päällä. Yleensä työasuna on joku metallibändin paita ja farkut 🙂 Kuva Katja Ketola.

Tutkimukset

Syöpä ja sen hoito. Olen tutkinut viime aikoina päätyönäni mm. kemoterapian ja syövän vaikutuksia lihaksiin ja lihasten surkastumisen hoitamista. Saimme tästä pari hyvää julkaisua, joissa näytimme mm., että tietty syövän kemoterapia aiheuttaa luuranko- ja sydänlihaksen surkastumista, mutta että nämä voidaan blokata tuottamallamme rekombinanttiproteiinilla (lihas) tai geeniterapialla (sydän) (tiedotteet 1, 2 ja alkuperäisjulkaisut: Scientific Reports, PNAS). Tämän jälkeen olemme tutkineet riittävän lihasmassan mahdollista positiivista vaikutusta syövästä selviytymisessä. Tämä tutkimus kestää vielä 2-3 vuotta ennen kuin tiedämme syvällisemmin mistä tässä ilmiössä, josta olen aiemmin kirjoittanut, on kyse.

Proteiinistressi. Minua on parin viimeisen vuoden aikana kiinnostanut myös proteiinien synteesiin ja laskostumiseen liittyvä stressi-ilmiö lihaksissa. Tutkimmekin nyt miten eri lihaksen kokoon ja toimintaan vaikuttavat tilanteet ovat yhteydessä tähän ilmiöön. Ensimmäisenä julkaisuna havaitsimme, että yleisimmässä lihastaudissa tämä laskostumattomien proteiinien stressi-ilmiö on koholla eikä sitä pystytä blokkaamaan liikunnalla (tiedote, julkaisu).

Yksilöllisyys. Tänä vuonna melko paljon kohua lehdistössä ja SoMessa aiheutti tutkimuksemme siitä kuinka yksilöllisiä voimaharjoittelun vasteet ovat: lihasmassa ja voima ei merkittävästi kasva kaikilla samalla tavalla treenatessa (blogi-juttu, julkaisu). Yksilölliselle valmennukselle on tarvetta!

Fitness-tutkimuksen ensimmäinen raportti ulkona! Blogin lukijoita kiinnostanee kuitenkin ehkä kaikkein eniten vastikään alustavana In Press-versiona julkaistu fitness-tutkimus. Se on saatavilla kokonaisuudessaan täällä.

img-20161202-wa0003

Kuva. Australiassa kertomassa lihaskadosta ja lihasten tärkeydestä ja verkostoitumassa tutkijoiden kanssa.

Kirjaprojektit

Lihastohtori-kirjan ilmestymisestä on on nyt hieman reilu vuosi. Olen erittäin kiittollinen siitä kuinka hyvän vastaanoton se sai.

Kirja (2)

Kuva. Mikäs sen suurempi kunnia kuin saada kirja kauppojen hyllylle myyntiin omien huumori-idolieni kirjan viereen?

Huippu-urheiluvalmennus. Uudet kirjaprojektit ovat tällä hetkellä jäissä, mutta olin kuitenkin hieman mukana vuonna 2016 ilmestyneen Huippu-urheiluvalmennus -kirjan teossa eli jos tämä kiinnostaa, käyhän tsekkaamassa. Kirjoittajajoukko on huikea!

 

Kiitokset

Kiitän kuluneesta vuodesta läheisiäni, kavereita ja kaikkia  yhteistyökumppaneita työssä ja muualla. Kiitos myös kaikille blogin lukijoille uskollisuudesta ja siitä, että keskustelu on ollut pääosin asiallista, vaikka joskus vähän provosoinkin (kuten klikatuimmassa kirjoituksessa vuonna 2016). Lisäksi ainakin osasta huumoristani tai kauniin ihmisruumiin esilletuomisesta voisi osa mielensäpahoittajista vetää herneet nenään. Yllättävän vähissä on ollut vihapuhe, vaikka mielensäpahoittaminen on nykyään kovin suosittua.

 

2017

Nyt siis blogi ja sen Facebook-sivu sekä kirja ovat niittäneet menestystä. Kiitos tästä arvoisat lukijat! Olen kunnianhimoinen ihminen ja haluan tehdä asioita hyvin. Olenkin onnellinen siitä kuinka hyvin tutkimustyö ja toisaalta tämä kansanvalistus ovat sujuneet ja että tästä 2012 alkaneesta touhusta on tullut näin suuri media.

Nyt kuitenkin kun katsoo taaksepäin on helppo sanoa tavoitteeni vuodelle 2017: olla vähemmän esillä ja julkisuudessa kuin 2015 ja 2016. Lähtökohtaisesti haluankin edelleen uskoa, että kirjoitan erityisesti siksi, että tykkään siitä. Haluaisinkin joka tapauksessa olla enemmän kuin Tim (kuva alla) kuten olin lapsuudessani.

tim_optimized

Kuva. Lähde.

Älkää kuitenkin pelätkö, blogi ei kuole, vaan sinne on tulossa edelleen omia kirjoituksiani sekä vieraskirjoituksia. Onhan tämä aika kivaa ja koukuttavaa touhua.

Suomi 100 v. Mielensäpahoittamisesta tulikin mieleen, että onnittelut jo etukäteen 100 vuotta täyttävälle itsenäiselle Suomelle! Olen kiertänyt paljon maailmaa ja oppinut arvostamaan monia kulttuureja. Olen kuitenkin itse myös ylpeä juuristani ja kotimaani historiasta. Vaikka aina olisi varmasti parantamisen varaa, meidän kaikkien tulisi ymmärtää kuinka hyvässä maassa elämme. Olisi myös kiva, että saisimme olla nyt juhlavuotenamme vähän ”kansallismielisiäkin” ilman, että tämä leimataan rasistiseksi käytökseksi tai tehdään asialla politiikkaa. Tällä tarkoitan sitä, että suosimme suomalaisia tuotteita ja palveluita ja että emme häpeä pitää kiinni omasta kulttuuristamme, kielestämme jne.

suomifani

Kuva. Lähde. Tästä lätkäfanin raivoisasta tuuletuksesta tulee aina hyvä mieli, olenhan itsekin armoton penkkiurheilija ja Suomi-fani urheilussa, metallimusiikissa jne. Hienoja hetkiä! Aivot narikkaan ja baanalle 🙂

 

Lopuksi

Kaikille lukijoille menestyksekästä ja onnellista vuotta 2017! Olkoon voima kanssanne, rauta kevyttä, ruoka hyvää ja elämä mukavaa!

 

Advertisements

Tietoja jhulmi

PhD in exercise physiology (LitT liikuntafysiologiassa ja liikuntafysiologian dosentti).
This entry was posted in Ei kategoriaa. Bookmark the permalink.

6 vastausta artikkeliin: Vuosi 2016 ja kohti vuotta 2017

  1. Bona sanoo:

    ”Yllättävän vähissä on ollut vihapuhe, vaikka mielensäpahoittaminen on nykyään kovin suosittua.”
    No jaa. Huomattavasti suositumpaa tuntuu olevan valittelu mielensäpahoittamisen yleisyydestä.

    • jhulmi sanoo:

      SoMe saattaa toki vääristää tai hämätä molempien määrää. Minä kerroinkin vain subjektiivisen mielipiteeni enkä esittänyt mitään vertailuja (jotka vaatisi lukuja) kuten em. väite mielensäpahoittamisen määrästä vs. mielensäpahoittamiseen periaatteessa vaatisi ellei siinä olisi ”tuntuu”-sanan, joka tekee väitteestä subjektiivisen ja siten on ok. Elämme omissa kokemusmaailmoissamme ja me olemme oikeutetut erilaisiin kokemuksiin tässä asiassa kunnes jotain faktaa esitetään 🙂

      • Bona sanoo:

        Ei pelkästään some, vaan media ylipäätään. Raivoavasta kansasta saa kivasti otsikoita paremman puutteessa.

        Esitit kyllä mielipiteesi kovin faktan oloisesti ja implisiittinen vertailu nykyisyyden ja menneen välilläkin tuntui olevan, mutta onneksi korjasit syntyneen käsityksen :).

      • jhulmi sanoo:

        On harmillisen vaikeaa tuoda esille milloin kyseessä on mielipide ja milloin evidence-based… Interaktiivisuus antaa mahdollisuuden mielensäpahoittamisen julkisuudelle, mutta toki jos avaa kansanradion, tulee sieltäkin samaa virttä eläkeläisiltä kuinka huonosti asiat on. Uutiset kertoo maailman pahuudesta, vaikka absoluuttisesti mitattuna maailma on ihmiselle parempi paikka elää kuin >20 vuotta sitten. Kai sitten tämä tarkoittaa sitä, että pitää pahoittaa mieli jostain pakarakuvasta tai siitä kuinka se Lihis nyt kannustamalla Suomea dissaa muita, vaikkei asia niin olekaan. Tosin nyt koska tällaista kirjoittelua ei ole ollut, joten ehkä olen väärässä ja mielensäpahoittaminen on vähäisempää kuin mitä pelkään 🙂 No, se siitä filosofoinnista. Jatkan Suomen sotahistorian lukemista…

  2. joulukinkku sanoo:

    Moi, ja kiitos blogista joka on tarjonnut hyvää luettavaa vuosien ajan.

    Jos saisi esitää toiveen kirjoitusaiheesta/vieraskirjoituksesta, olisiko ihan ohi skoopin jos joku teksti käsittelisi vuorotyön tai siis eriyisesti yötyön ja tuloksellisen treenauksen yhdistelyyn liittyviä asioita? Oon juuri aloittamassa tekemään enemmän yövuoroja ja olen kokeillut eri juttuja miten niiden välissä treenata tai olla treenaamatta (juoksua lähinnä) ilman että kumpikaan, työvire tai kunnon kehitys kärsii. Hankalalta tuntuu, vaikka yötyöstä sinänsä tykkään.

    Tietoahan yötyön vaikutuksesta elimistöön löytyy ihan googlettamalla, mutta itse kaipaisin tarkkaa tutkittua tietoa miten esim. valvotun työyön jälkeinen juoksulenkki tuottaa hyötyä tai miten kääntynyt vrk-rytmi itsessään (ilman univajetta) vaikuttaa treenistä palautumiseen, voiko tehdä tuloksellisia treenejä yöuorojen aikana lainkaan (oletuksella että nukkuu päivät hyvin jne.) Sekin monessa paikassa todetaan että suositeltaisi lähinnä kevyttä liikuntaa yötyön tekijöille, mutta jos nyt tuloksia haluaa olisi ne kovemmatkin treenit joskus tehtävä…

    Ihan vaan ajatuksena oli pakko ehdottaa kun aiheesta haluaisin lukea, mutta ymmärrän hyvin jos ei onnistu. 🙂

    • jhulmi sanoo:

      Moi,

      kiitos!

      Mä kysyn Timo Kettuselta jos hän pystyisi jatko-osassaan käsitellä aihetta:
      https://lihastohtori.wordpress.com/2015/05/26/uni-kettunen/

      Valitettavasti vastaukset kysymyksiisi ovat aika epäsuoria kun tutkimuksia on niin heikosti. Mutta ilman muuta kovatkin treenit ovat hyödyllisiä kunhan niitä ei tee ihan juuri ennen nukkumaanmenoa, koska silloin ne usein haittaa unen laatua ja mahdollisesti nukahtamista.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s