Vuosi 2019 ja kohti vuotta 2020

Minulla ei ole tapana pitää päiväkirjaa, mutta on ihan hauska muistella aina loppuvuodesta mitä vuoden aikana on tapahtunut samaan tapaan kuin edellisinä vuosina (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7). Tässä Lihiksen ja Lihis-blogin kuulumiset vuodelta 2019.

Suositut blogikirjoitukset

Se, kuinka paljon juttuihin klikataan, ei ole sama asia kuin kirjoituksen laatu. Esimerkkinä vaikkapa se, että FB:ssä tykkäysten perusteella suosituin blogipostaus taisi olla uusintapostaus omista syömistottumuksistani. Minusta on sääli, kun näyttöön perustuvat laajat kirjoitukset saavat yleensä paljon vähemmän huomiota.

Tässä kuitenkin jälleen klikkauksilla/näyttökerroilla mitattuna viimeisen vuoden (26.12.2018-26.12.2019) suosituimmat uudet kirjoitukset.

Kirjoitus Näytöt
Pätkäpaastot osana laihdutusta ja urheilua – Hulmi ja Laakso 13 698
Maastaveto osa I: Teoria ja mekaniikka – Granlund ja Hulmi 12 730
Liikkuvuus – Osa 1: Mikä venyttelyssä venyy? Hänninen 11 687
Maastaveto – osa II: Yksilöllisyys ja sumo vai kapea mave? – Granlund ja Hulmi 9 533
Vaihtelua treeniin: 1,5- ja 1,25-sarjat – Hulmi ja Rytkönen 7 830
Maastaveto – osa III: Tekniikka – Granlund 7 796
Monijakoinen harjoittelu – uhka vai mahdollisuus? 6 742
Anabolis-androgeeniset steroidit kuntoilussa OSA I: käyttö ja vaikutusmekanismit – Leskinen ja Askola 6 643
Autoregulaatio: treenaamista päivän valmiustilan mukaan. Osa I teoria – Mäennenä 5 547
Vatsalihasten anatomiaa for dummies – Hokkanen 5 494
Anabolis-androgeeniset steroidit kuntoilussa OSA II: haittavaikutukset ja riskit – Leskinen ja Askola 4 821
Ovatko nykylapset liikkumattomia ja huonokuntoisia? – Haapala 4 132
Uusi vaihe – lihas(apulais)professori 3 212
Autoregulaatio: treenaamista päivän valmiustilan mukaan. Osa 2 käytäntö – Mäennenä 2 570
Miksi asiantuntijoiden tulisi kansanomaistaa tiedettä ja miten se tehdään? Hulmi ja Poutanen 2 342

Huom. Osa kirjoituksista on ehtinyt kerätä klikkauksia lähes koko vuoden ja osa vain hyvin lyhyen aikaa. Elämä ei aina ole reilua.

Blogimainokset pois. Mainitsemisen arvoista vuodelta 2019 lienee blogissa myös se, että ostin sivuilta blogimainokset pois. Tein näin pitkällisen vehtaamisen jälkeen, kun huomasin ottamalla Ad-blokkerin väliaikaisesti pois päältä mille mainokset pahimmillaan näyttävät. Pahoittelut niille, jotka menettävät nyt mahdollisuuden toivoon laihtua vain minuutilla päivässä!

Lihastohtorin Facebook-sivusto

Lihastorin FB:ssä tuli 40 000 tykkääjän raja täyteen. Kova lukema. Kiitos siitä!

FB:ssä suosittuja postauksia olivat mm.

Oma Instagram-sivusto

En ole Lihastohtori-nimellä Instagramissa, vaan päädyin sinne omalla nimelläni. En halua identifioutua Lihikseksi joka paikassa. Mutta niille, jotka kaipaavat Lihistä Insassa, ei hätää! Nimittäin joku  nuorimies on ottanut Lihastohtori-tilin siellä käyttöön.

Olen Instassa aktiivisempi kuin FB:ssä tai blogissa. Tässä muutamia esimerkkejä vuodelta 2019.

Tietopläjäyksiä

 

Meemejä/huumoria

 

View this post on Instagram

Mökkikehonrakennus – Tuo @atleettinenpartasuu ja Lihastohtorin perinteikäs juhannusharrastus. Tosibodari treenaa voittavat poseeraukset kuntoon rennoilla ilmeillä, kun vässykkäkilpakumppanit vain syövät grillattuja vaahtokarkkeja lihakset löysänä. Tuplahauis huussissa on klassikkoposeeraus, jossa kiukaat pääsevät oikeuksiinsa. Suosittelemme poseeraukseen valsava maneuveria, kuten vuosisadan ummetuksen selättämisessä. Tällöin maksimaalinen vatsa- ja rintaontelon paine luovat hyvän keskivartalon tuen bicepsien jännittämiseen. Soutureissulla tosibodari pitää perämiehenpaikkaa vatsat edestä poseerauksessa. Suosittelemme rectus abdominiksen rutistamista jokaisella veto-huudolla gainssien maksimoimiseksi. Most muscular grill edition on vaikea poseeraus. Jotta se saa riittävästi treenifrekvenssiä mökkireissun aikana, suosittelemme grillaamaan useammin kuin vässykkäkilpakumppaneiden. Tämä takaa  myös vässyköihin nähden ylivoimaiset mökkigainssit rypsiöjyllä öljyttyjen lihasten loisteessa. Kirjallisuutta lukiessa tosibodarin ehdoton valinta on yhdistetty side chest triceps pose viimeistenkin rasvojen tiristessä auringossa. Suosittelemme, että poseerauksen kesto on yhden sivun verran ja sarjapalautuksen kesto kaksi sivua. Hyvää mökkikehonrakennusjuhannusta kaikille! #mökkikehonrakennus #juhannus

A post shared by Juha Hulmi (@juhahulmi) on

 

Podcast-vierailut

Vierailin vuonna 2019 muutamaan otteeseen suosituissa podcasteissa Suomessa ja maailmalla. Käykäähän tsekkaamassa jos puheohjelmat kiinnostavat: Vahvaradio (jakso 12), Alfaland (#56)Väkevä elämä (Joni Jaakkola)Iron Culture (Eric Helms ja Omar Isuf), ja Weiss Nutrition.

 Kuva. Mm. Spotify:stä löytyy suuri osa vuoden 2019 podcast-esiintymisistä.

 

Tutkimus ja työt

Vuoden 2019 suurin juttu omalla kohdallani oli apulaisprofessuurin saaminen Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta (lue lisää). Meillä on Jyväskylässä mahtava yhteisö ja tykkään työstäni, joten tämä oli melkoinen onnenpotku. Tehtävä on viisivuotinen, jonka aikana minulle on asetettu tavoitteeksi meritoitua professoriksi.

Moni kuvittelee rohvessoorit hajamielisinä harmaapartaisina ukkoina ja täten meritoitumisessa voisi ajatella ”hajamielisoitumisen” olevan hyvä tavoite. Viimeistä edellinen liikuntafysiologian professori asettikin kriteerit korkealle. Hän oli nimittäin muun muassa aikanaan  valitellut vaimolleen aiemmin syömänsä keiton olleen turhan kevyttä. Vaimo löysi tälle perustellun syyn, koska rohvessoori oli mennyt syömään vaimonsa hellalle likoamaan jääneet vanhan keiton tiskivedet. Kunnioitettavan kova suoritus ja ymmärrän, että huipulle ei ole oikotietä, mutta periksi ei anneta!

Tutkimuksista ja muista töistä en nyt erikseen tässä kirjoita enempää, mutta voit käydä mulkaisemassa täällä vuonna 2019 ilmestyneitä (ja vanhempia) tutkimuksiamme, joista moni on vapaasti luettavissa. Kirjoitimme myös kirjailijatoverini Tuomas Rytkösen kanssa vapaasti luettavissa olevan kirjoituksen näyttöön perustuvasta fysiikkavalmennuksesta.

Luennot ja muut esiintymiset

Olin vuonna 2019 ihan alkuvuotta lukuunottamatta onneksi vähemmän esillä julkisuudessa. Vuonna 2018 syy suurempaan esiintymiseen oli Lihastohtori-kirjan ilmestyminen, jonka takia olin esillä lähes kaikissa isoimmissa medioissa.

Vuonna 2019 esiinnyin lähinnä vain akateemisissa tai muissa isommissa tilaisuuksissa. Pelkästään syksyllä 2019 minulla oli kolme tieteellistä kutsuttua konferenssiluentoa ulkomailla: syyskuussa ja joulukuussa Saksassa ja marraskuussa Slovakiassa. Lisäksi esiinnyin mm. Kansallisessa Liikuntafoorumissa ja muutamassa muussa tilaisuudessa. Esimerkiksi Fitness Expossa esiinnyin ensimmäistä kertaa. Tämän lisäksi olin puhumassa uuden yhdistyksen Suomen Urheiluravitsemus RY:n ensimmäisessä urheiluravitsemuspäivässä. Tämä vajaa 10 esiintymistä vuoden aikana lähentelee aika lailla maksimia, mihin ehdin ja mitä jaksan tehdä. Opetus- ja hallintotyövastuun lisääntymisen myötä minulla ei ole aikaa enempään. Vuonna 2020 toivottavasti esiintymisiä on vielä hieman vähemmän.

Urheilupuolella luennoin ja tein yhteistyötä Tampereella Ilveksen jääkiekkojoukkueelle ja sen pelaajille ja taustatiimille. Edelleenkin Hakametsän visiitit nousevat omassa arvoasteikossani erittäin korkealle.

 

Muuta vuonna 2019

Treenit. Punttailut ovat jatkuneet oikeastaan satujumppana eli ei mitenkään erityisen määrätietoisena tekemisenä. Mutta olen onnistunut ylläpitämään ihan hyvän sporttisen kondiksen, mikä on itselleni tärkeää. Treenaamisen epäsäännöllisyys kuitenkin hieman harmittaa. Syksyn hyvät treeniviikot katkeilevat usein erilaisiin reissuihin ja oikeastaan ainoastaan alkuvuosi on hyvää aikaa gainsseille. Sitten keväällä alkaa taas kesä ja mm. rantapalloilut, mökkireissut jne. ja elämä on lihasten suhteen selviytymistä. Mutta en valita. Elämä on valintoja (tietoisia tai ei).

Elämä ei ole aina niin vakavaa.  Itse en tykkää tosikkomaisuudesta ja nykyään ainakin somessa esiintyvästä mielensäpahoittamisen nousukaudesta. Tässä pari esimerkkiä työyhteisömme huumorimeiningistä.

Joka toinen vuosi järjestetään Kunnon Laiva -risteily, jossa itsekin olen ollut kahteen otteeseen. Tällä kertaa osallistuin ensimmäistä kertaa myös jumppailuun, tosin Jormana. Kuvassa alla erä Jormia. Jorma Uotinen itse tullessaan vetämään jumppaa näki meidät käytävällä ja sanoi: ”Voi pyhät pojat. Tämä on ihan ennenkuulumatonta… voidaanko ottaa kuva?”  😂 Ei huano!!! Täytyy kyllä sanoa, että Jorma oli jormempi kuin kuin kukaan meistä, vaikka parhaamme yritimme.

Koulujen kuusijuhlaperinne on saanut alkunsa Jyväskylän opettajaseminaarista eli yliopiston esi-isästä tai -äidistä. Jyväskylän yliopiston kuusijuhlassa on jo peristeeksi muodostunut eri tieteenalojen vuorotteleva tiernapoika-esitys. Tällä kertaa mikään ei kuitenkaan ollut entisensä, kun oli liikuntatieteellisen tiedekunnan vuoro. Dekaanin määräyksestä tehtävä tuli tällä kertaa spesifimmin minulle kerätä tiimi ja hyvä tiimi löytyikin, nimittäin emeritusurheilijat esittämässä riena- tai siis tiernapoikia. Rehtorin twiittauksen perusteella meidän kaikkien työt yliopistolla jatkuvat edelleenkin.

2020

Uusia blogirjoituksia on edelleen tulossa, tosin todennäköisesti hiljenevään tahtiin. Tavoitteena on myös kommentoida ajankohtaisia aiheita ja kumota höpöjuttuja FB-sivuilla ja tuottaa Instaan kuvia. Enempää en tällä kertaa lähde ennustamaan.

 

Lopuksi

Kiitän kuluneesta vuodesta läheisiäni, kavereita ja kaikkia yhteistyökumppaneita, kuten blogin vieraskirjoittajia. Kiitos myös kaikille blogin lukijoille uskollisuudesta ja siitä, että keskustelu on ollut lähes poikkeuksetta asiallista.

Toivon kaikille lukijoille onnellista vuotta 2020! Olkoon maksimaalinen voima, kaikki muu suorituskyky, kehonkoostumus, hyvinvointi ja terveys kanssanne, rauta kevyttä, ruoka hyvää, unet riittäviä ja elämä mukavaa!

Juha Hulmi

 

 

Tietoja jhulmi

PhD, docent and associate professor in exercise physiology (LitT liikuntafysiologiassa ja liikuntafysiologian dosentti ja apulaisprofessori). https://staff.jyu.fi/Members/jjhulmi/main
Kategoria(t): Ei kategoriaa. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

8 vastausta artikkeliin: Vuosi 2019 ja kohti vuotta 2020

  1. Seuraaja sanoo:

    Kiitos taas yhdestä vuodesta! Minua rupesi kiinnostamaan näin loppuvuodesta, että mikä on lihastohtorin mielipide hulavannevillityksestä? Tuntuu että taas kumottiin niitä hyväksi koettuja ja todettuja harjoittelun periaatteita, yksinkertaisella asialla

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos!

      Joo kokeilin itse tätä raskasta hulavannetta ekaa kertaa muutama päivää sitten. Kyllä sillä ihan hyvää liikuntaa saa aikaiseksi ja varmasti myös ärsykkeenvaihtelun ansiosta tuottaa tiettyjä adaptaatioita hetken aikaa mitä ei pelkällä kävelyllä saa ja helppo väline kotitreeniin. Eli siitä saa keskikropalle ja jaloillekin sekä sydän- ja verenkiertoelimistölle ihan hyvää liikuntaa. Tässä tuoreessa kotimaisessa tutkimuksessa sitä verrattiinkin juuri kävelyyn, EI esim. monipuoliseen salireeniin:
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31216547

      Jos siis vertailu oltaisiin tehty kuntosaliharjoitteluun, juuri mitään lisäetuja ei olisi havaittu. Tässä meidän viime vuonna julkaistu voimaharjoittelututkimus: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30973481. Siinä myös vyötärön alueen lihasmassa nousi ja rasvaa väheni ja ei-HDL kolesteroliarvot paranivat (vähintään kuten vanteella treenatessa).

      Ei siis mitään sellaista mitä olisi lehtijuttuihin pitänyt päästä niin paljon kuin pääsi. Yksi trendi (tosin ihan toimivaksi osoitettu) muiden joukossa.

  2. Tiedeuskovainen sanoo:

    Entä perehdyitkö tutkimukseen, jossa kyky tehdä 40 etunojapunnerrusta yhdistettiin hyvää sydänterveyteen? En ole yrityksistäni huolimatta saanut selkoa siihen, millaiset punnerrukset hyväksyttiin. Siis olivatko jalat yhdessä, mikä oli käsien leveys? Tarkkailtiinko, että vartalo pysyi suorassa?

    • jhulmi sanoo:

      En ole tähän perehtynyt. Näitä assosiatiivisia tutkimuksia on jo varmaan tuhansia ja niiden tulkinnassa on aina haasteita. En siis ottaisi mitään raja-arvoja ja testituloksia liian todesta. Suuntaa-antavina toki ok.

  3. Matias sanoo:

    Milloin saadaan pena?

  4. Snuudeli sanoo:

    Ootko harkinnu youtubettamista? Se vois sopia tehokkaasti ig ja fb -höpöjuttujen kumoamiseen.

Vastaa käyttäjälle Seuraaja Peruuta vastaus

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s