Luomuliikunnasta helppo keino painonhallintaan ja terveyden edistämiseen? – Pesola

Oletko joskus pohtinut mikä olisi helpoin keino pitää energia-aineenvaihdunta aktiivisena ja edistää terveyttä ilman suuria ja rasittavia ponnisteluja? Onko ainoa tapa vetää verkkarit jalkaan ja lähteä lenkkipolulle tai kuntosalille hikoilemaan? Vai onko muita ehkä helpompiakin asioita,  jotka ovat pielessä ja joihin voit vaikuttaa? Luulitko että lihavuusepidemian syynä on vain liian vähäinen kuntoliikunta/fyysinen aktiivisuus tai lisääntynyt syöminen vai onko asia sittenkään niin mustavalkoisen yksinkertainen kuin väitetään? Onko liika makoilu ja ”vetelehtiminen” joissain tapauksissa haitallista jopa lihasten koolle? Tässä kirjoituksessa vanha kollegani liikuntatieteiden tohtori Arto Pesola vastaa juuri näihin kysymyksiin hyvin kattavasti ja perustellen. Arto, joka on väitellyt fyysisestä aktiivisuudesta, kertoo myös miten voit tulla metabolisesti eli aineenvaihdunnallisesti ketterämmäksi ja että onko sittenkin istumisen haittoja välillä myös liioiteltu. Tämän kirjoituksen yhteydessä voi olla hyvä lukea myös aiempi blogikirjoitus liikunnan vaikutuksista painonhallintaan.

Lue loppuun

Mainokset
Kategoria(t): fysiologia, Lihakset, ravinto, terveys | 13 kommenttia

Vuosi 2017 ja kohti vuotta 2018

On Lihis-blogin historian kuudennen (aiemmat: 1, 2, 3, 4, 5) vuosikatsauksen aika. Kerron muun muassa mitkä olivat vuoden klikatuimmat kirjoitukset ja postaukset ja muutamia muita vuoden aikana tapahtuneita asioita sekä ennustan tulevaa.

Lue loppuun

Kategoria(t): Ei kategoriaa | 2 kommenttia

Suomi 100 – ennen oli paremmin?

Tasan sata vuotta sitten pienessä pohjoisessa kansakunnassa äänestettiin itsenäisyysjulistuksen hyväksymisestä. Onneksi järki ja rohkeus voittivat pelkuruuden koripallolukemin 100-88. Kansamme on vuosisatojen saatossa ponnistellut eteenpäin hyvin vaikeissa olosuhteissa. Vuosien 1695-1697 aikana viljasadot olivat niin heikot, että nykyisen Suomen alueella noin neljännes tai jopa kolmannes ihmisistä kuoli nälkään ja tauteihin. Vajaa kaksisataa vuotta myöhemmin tänne iski Länsi-Euroopan viimeisin nälänhätä, joka tappoi väestöstämme kymmenen prosenttia. Viimeisen sadan vuoden aikana on koettu karmea sisällissota, talvi- ja jatkosodat ja useampi lama. Lisäksi usein unohdetuissa Stalinin vainoissa kuoli pahimpien arvioiden mukaan kymmeniätuhansia suomalaisia, joista osa oli itänaapuriamme paratiisiksi luulleita maastamuuttajia. Oliko ennen tosiaan paremmin kuten salaliittoteoreetikot ja muotidieettikauppiaat väittävät?

Lue loppuun

Kategoria(t): Ei kategoriaa | Kommentoi

Monipuolinen jokakuu – Sporttaus eli sporttisen joustava ruokavalio

Millainen olisi täydellisyyttä hipova ruokavalio tavalliselle liikkuvalle ihmiselle, joka tavoittelee urheilullisen näköistä, suorituskykyistä ja tervettä kehoa, mutta haluaa kuitenkin joustavuutta elämäänsä? Nimetään tämä ravinto-ohjeistus vaikkapa trendikkään kuuloisesti Sporttaukseksi eli Monipuoliseksi Jokakuuksi. Tämä syömiselämäntapa ei perustu kieltoihin eikä se aseta mitään taikaravinteita kuninkaan asemaan. Näiden sijaan se panostaa tieteellisesti ja käytännössä toimivaksi havaittuun kokonaisuuteen, käytännöllisyyteen ja joustavuuteen.

Lue loppuun

Kategoria(t): ravinto, terveys | 9 kommenttia

Eksentrisen harjoittelun perusteet ja käytäntö – Lahti, Vilén ja Hulmi

Liikkeen vaiheet eroavat toisistaan. Oletko koskaan miettinyt, miksi salilla painojen lasku usein onnistuu hyvin, mutta nosto- tai vetovaihe voi olla hyvinkin haastavaa? Entä miksi jotkut harjoitteet aiheuttavat tuhottoman paljon enemmän lihasarkuutta kuin toiset? Päivittäisen liikkumisesi seassa on mielenkiintoisia pikku yksityiskohtia, joita kehittämällä voit saavuttaa tehokasta lihaskasvua, iskunkestävää suorittamista, lisää liikkuvuutta ja parempaa hyvinvointia. Yksi tapa  on panostaa eksentrisiin eli bodislangilla negatiivisiin toistoihin. Blogissa jo aiemmin vieraillut valmentaja, LitM Johan Lahti, valmentaja ja opiskelija Ville Vilén sekä Lihis kertovat kattavasti eksentrisestä harjoittelusta. Tämän artikkelin tarkoitus on käydä läpi hyvin kattavasti eksentrisen harjoittelun vaikutuksia, mekanismeja sekä lopulta antaa videon muodossa harjoitusliikkeitä sekä vinkkejä käytännön toteutukseen.

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, voimaharjoittelu | 4 kommenttia

Maksimivoiman kehittäminen perusvoimaharjoittelun ohessa – Olli

Jokainen kuntosalilla säännöllisesti treenaava ajautuu voimien ja muun kehittymisen suhteen tasanteisiin. Blogissa oli aiemmin Mäennenän Jukan teoriapitoinen kirjoitus voimaharjoittelusta oheisharjoitteluna. Tällä kertaa sain vieraaksi legendaarisen nimimerkki jto:na tunnetun voimavalmentajan ja opettajan Juha Ollin. Juha on erikoistunut voimavalmennukseen ja hän kertoo käytännön esimerkkejä miten maksimivoimantuottokykyä kannattaa herätellä henkiin silloin tällöin muun harjoittelun ohessa.

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, voimaharjoittelu | 6 kommenttia

Käsittämättömiä liikunta- ja urheilusuorituksia – osa IV

Luvassa on pienen tauon jälkeen jälleen huikeita liikunta-/urheilusuorituksia osien I, II ja III jatkoksi. Tällä kertaa säestän näitä videoita meille tuttuun tyyliin vähättelemällä ja viljelemällä sarkasmia.
 

Lue loppuun

Kategoria(t): Ei kategoriaa, huumori, kuntosali | 5 kommenttia