Lihastohtori-kirja

Vahvan ja näyttävän kropan tavoittelu on nykyään entistä suositumpaa. On kuitenkin valitettavan usein vaikea erottaa epäoleellista tietoa olennaisesta eikä internetin sekamelska ja hömppä/viihde (ks. 1, 2, 3, 4) siinä useinkaan auta, päinvastoin. Tilannetta helpottamaan kirjoitin kirjan, josta on jo viides painos lähtenyt kauppoihin ja kaikkiaan 20 000 kirjaa painettu. Kirjaa löytyy kirjakaupoista, monista muista kirjoja myyvistä kaupoista ja myös E-kirjana.

Tässä lyhyt katsaus kirjan sisältöön niille, jotka eivät ole kirjaa vielä hankkineet ja eivät pääse selailemaan kirjaa.


Kirjan_kansi

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, ravinto, terveys, voimaharjoittelu | 65 kommenttia

Liikunnan merkitys painonpudotuksessa, rasvanlähdössä ja painonhallinnassa – Suonpää ja Hulmi

Pelkästään liikunnan harrastamisella ilman ruokavaliomuutoksia on yleensä hankala pudottaa painoa. Miksi silti liikuntaa kannattaa harrastaa painonpudotuksessa eikä yrittää etsiä apua pelkästään vähäenergisistä dieeteistä? Kannattaako liikuntaa harrastaa, vaikkei paino tippuisikaan? Onko pitkäkestoinen ja matalatehoinen liikunta kaikkein parasta rasvanlähdössä? Miksi energiankulutus ja -saanti kannattaa pitää suhteellisen korkeina sekä painonpudotuksessa että -hallinnassa? Tässä tekstissä pääkirjoittajana on graduohjattavanani ollut  TtM Marianna Suonpää. Hän on erikoistunut liikunnan merkitykseen painonpudotuksessa ja rasvanlähdössä sekä painonhallinnassa. Itse olin mukana apukirjoittajan roolissa.

kuva-1

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, ravinto, terveys, voimaharjoittelu | 13 kommenttia

Voittajan valinnat? Julkkisten treeni- ja ravintovinkit – Piirainen ja Hulmi

Miksi ihmisen internet-näkyvyydellä ei juurikaan ole yhteyttä sen kanssa, kuinka asiantunteva hän on? Luotettavaa tietoa on vaikeaa löytää ja se että joku on julkkis tai suosittu somessa, ei tarkoita että hänestä kannattaisi ottaa oppia.

Tässä jutussa pääkirjoittajana on innovaatiojohtamiseen ja tuotekehitykseen erikoistunut apulaisprofessori ja rugbyn pelaaja Kalle Piirainen, johon olen tutustunut… somessa. Lue ja ihmettele kun kerromme millaiseen lankaan ihmiset menevät seuratessaan suosittuja ihmisiä! Loppukevennykseksi tai -ahdistukseksi kerromme muutamia kandidaattejamme maailmanmestareiksi harhaanjohtamisen valtatiellä.

image1

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, ravinto, terveys, voimaharjoittelu | 19 kommenttia

Tieteellinen maailmankuva – mitä se on ja onko siitä hyötyä?

Maailmankuva tarkoittaa käsitystä maailmasta ja maailmankuvia voi olla hyvin monenlaisia. Mitä sitten tarkoittaa tiede ja tieteellinen maailmankuva/maailmankatsomus? Tarkoittaako se sovellettuna arkielämään sitä, että katsoo aina treeni- ja ravintovinkit tieteellisten artikkelien hakupalvelusta kuten vaikkapa PubMedista? Entäs onko vastaavasti epätieteellisen maailmankuvan toteuttaminen sitä, että treenaa ihan päinvastoin kuin uusimmassa tutkimuksessa sanotaan, jää 13. päivä perjantaina sängyn alle piiloon ja uskoo homeopatiaan ja astrologiaan? Pohdin mm. näitä kysymyksiä tässä kirjoituksessa.

tietmaailmankuva

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, terveys, voimaharjoittelu | 34 kommenttia

Vuosi 2016 ja kohti vuotta 2017

On jälleen vuosikatsauksen aika. Kerron tässä kirjoituksessa vuoden kohokohdista blogissa, mitä tutkimuksilleni kuuluu ja ennustan tulevaa.

kummeli_ym

Lue loppuun

Kategoria(t): Ei kategoriaa | 6 kommenttia

Suhteellinen energiansaatavuus kunto- ja huippu-urheilussa: terveys ja suorituskyky – Heikura

Suomessa on hyvin paljon ihmisiä, jotka syövät liikaa (suhteessa energiankulutukseensa) ja tämä on riski terveyden ja toimintakyvyn kannalta. Toisaalta varsinkin paljon liikkuvista erittäin moni syö turhan vähän ja liian rajoittavasti (ks. mm. aiemmat blogikirjoitukset 1, 2). Tällä kertaa sain blogivieraakseni entisen opiskelijani, nykyään väitöskirjaa urheilijan ravitsemuksesta ja energiansaatavuudesta Australiassa tekevän Ida Heikuran (LitM). Tämän tekstin ensisijainen tavoite on kertoa blogin lukijoille energiansaatavuudesta sekä alhaisen energiansaatavuuden vaikutuksista kaiken tasoisten ja ikäisten liikkujien terveyteen, hormonipitoisuuksiin ja suorituskykyyn. Joten olet sitten nuori tai vanha, mies tai nainen, kestävyysurheilija tai painonnostaja, kannattaa jatkaa lukemista – tämä aihe koskettaa lähes kaikkia! Lukemisen jälkeen ymmärrät mm. miksi energiansaatavuus on eri asia kuin energiansaanti ja miksi nämä kaksi on tärkeää osata erottaa toisistaan.

alkukuva

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, ravinto, terveys | 34 kommenttia

Miten saada heikosti kehittyvän treeni tehokkaammaksi: näin aukaiset yleisimmät kehityksen lukot – Haikarainen

Osa ihmisistä kehittyy salilla varsinkin alussa erittäin nopeasti. Vähintään yhtä suurelle osalle kuitenkin näin ei käy. Teet kovaa työtä salilla. Vaaka ei liiku mihinkään eikä peilikuva muutu lihaksikkaammaksi. Treeniraudat eivät kasva ja turhauttava ja pitkä tasannevaihe pitää paikallaan. Olet jo lyömässä hanskat tiskiin.  Saatat olla niin kutsuttu heikosti kehittyvä eli ”low-responder”. Peli ei kuitenkaan välttämättä ole pelattu. Jatka siis lukemista, koska tässä artikkelissa tuore tietokirjailija LitM ja PT Timo Haikarainen kertoo mitä kaikkea on vielä tehtävissä, jotta kehitys lähtee nousu-uralle.

timo_haikarainen

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, ravinto, voimaharjoittelu | 27 kommenttia

Kuntosaliharrastajan alaselkävaivat – ohjeet ongelmien ehkäisyyn ja ongelmista eroon pääsemiseen – Tarnanen ja Hakala

Alaselkäkivut vaivaavat monia, jotka joutuvat istumaan paljon. Alaselkä ei kuitenkaan ole aktiivisille liikunnan harrastajillakaan immuuni kivuille. Tässä artikkelissa keski-kehon ekspertit Sami Tarnanen (fysioterapeutti, TtT) ja Ilkka Hakala (fysioterapeutti, OMT) kirjoittavat kattavasti saliharjoitteluun, mutta myös muuhun liikuntaan usein liittyvien alaselkäongelmien syntyyn vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi kirjoitus antaa kuvin ja videoin höystettynä erinomaisia vinkkejä siitä kuinka ongelmia voidaan välttää tai vähentää. Lue ja opi!

alun-selkakuva

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, terveys, voimaharjoittelu | 27 kommenttia