Rintalihakset kasvuun treenaamalla – Tikka ja Hulmi

Massiiviset rintalihakset ovat olleet bodykansan keskuudessa miehisyyden mitta aina Pyhän Arnoldin aikakaudelta lähtien. Myös naisilla rintalihakset ovat tärkeät lihakset monissa punnerrusliikkeissä eikä visuaalistakaan vaikutusta pidä aliarvioida. Alueellinen rasvanpoltto on myytti, joten naiset: rintalihasten harjoittelu ei pienennä rintojen kokoa yhtään sen enempää kuin mikään muukaan harjoittelu. Tämä kirjoitus sopii siis kaikille rintalihaksien kehittämisestä kiinnostuneille.

Käydään ensin lyhyesti läpi rintalihasten anatomiaa ja fysiologisia ominaisuuksia. Sitten katsotaan, mitä tiede sanoo treeniliikkeiden lihasaktivaatiosta. Tarkastelemme myös vastuskäyriä sekä erilaisia liiketyyppejä. Lopuksi fysiikka- /voimavalmentaja Markku Tikka esittelee rintalihasten kasvua painottavan treeniohjelman.

Lue loppuun

Mainokset
Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, voimaharjoittelu | 8 kommenttia

Lihastohtori 2: Hautaa Humpuuki – Tutkitulla Tiedolla Tavoitteisiin

Lihastohtori 2: Hautaa humpuuki, tutkitulla tiedolla tavoitteisiin on ilmestynyt (23.10.). Fyysistä kirjaa saa nyt muun muassa kivijalkakirjakaupoista, marketeista ja nettikirjakaupoista sekä monista muista paikoista. Lisäksi se on ostettavissa E-kirjana. Kirja auttaa erottamaan humpuukin näyttöön perustuvasta tiedosta treenissä, ravinnossa, terveydessä ja fysiologiassa. Se antaa myös hyvin kattavat suositukset sporttista elämäntapaa aloittelevalle tai jo noudattavalle.

Kuva. Kirjan provosoiva kansi. Kuvaaja Marko Simonen ja Fitra.

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, ravinto, terveys, voimaharjoittelu | Kommentoi

Luotettavia tutkittuun tietoon perustuvia lähteitä ja sivustoja

Kun puhutaan treenistä, ravinnosta ja terveydestä, mikään ei ole niin hyödyllistä kuin opiskella perusteita esimerkiksi fysiologiasta, anatomiasta, liikuntatieteestä, ravitsemustieteestä ja psykologiasta valitsemalla hyviä oppikirjoja. Tämän lisäksi monet hyvät internet-sivustot voivat tarjota monelle paljon hyvää ja luotettavaa tietoa.

Lupasin 23.10. ilmestyvässä Lihastohtori 2 -kirjassa antavani blogissani listan kirjoista ja nettisivuista, joista voi opiskella omatoimisesti ihmisen fysiologiaa ja treeni- ja ravitsemustiedettä. Tässä tämä lista nyt on.

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, ravinto, terveys, voimaharjoittelu | 6 kommenttia

Urheilijoiden ja liikunnan harrastajien vatsavaivat osa II – Valtanen

Kirjoituksen ensimmäisessä osassa käsiteltiin liikuntasuorituksen vaikutuksia ruoansulatuskanavaan ja sen toimintaan. Tämä toinen osa keskittyy ravitsemuksen ja psyykkisten tekijöiden rooliin vatsaoireiden taustalla. Nämä molemmat ovat usein taustalla, kun urheilijan tai aktiiviliikkujan vatsa temppuilee urheilusuorituksen aikana tai levossa. Onneksi esimerkiksi oikeanlaisilla ravitsemusstrategioilla voidaan vatsaoireita  hillitä ja samalla jopa parhaimmillaan edistetään suorituskykyä ja hyvinvointia. Tämän lisäksi myös stressillä ja unella on oma vaikutuksensa ruoansulatuskanavaan. Päästetään jälleen ravitsemusterapeutti ja urheiluravitsemuksen asiantuntija Tomi Valtanen valaisemaan blogin lukijoita suoliston ihmeellisestä maailmasta.

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, ravinto, terveys | 18 kommenttia

Urheilijoiden ja liikunnan harrastajien vatsavaivat osa I – Valtanen

Moni ehkä muistaa elokuussa käytyjen EM-kisojen miesten 50 km kävelyn, jossa suomalaisilla oli kisaan lähdettäessä kovat odotukset. Kisat menivät suomalaisilta kuitenkin penkin alle, koska vatsaoireet vetivät pidemmän korren: ”neste ei imeytynyt ja kaikki jäi hölskymään vatsaan”, kuten eräässä lehtiartikkelissa kerrottiin. Mitä siis mahdollisesti tapahtui? Ravitsemusterapeutti ja urheiluravitsemuksen asiantuntija Tomi Valtanen kertoo seuraavaksi mistä liikunnan harrastajien vatsavaivat yleisimmin johtuvat ja kuinka niitä voidaan helpottaa ravitsemuksen ja muiden elintapojen avulla. Kirjoitus on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa kerrotaan liikuntasuorituksen aikaisista  ruoansulatuskanavan oireista ja niiden mekanismeista. Kirjoituksen toinen osa keskittyy ravitsemustekijöihin ja psyykkiseen stressin vatsaoireiden taustalla.

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, ravinto, terveys | 4 kommenttia

Tosibodarin nyrkkisäännöt

Tosimiehen voimailuoppaan jälkeen on aika antaa pikavinkit tosibodareille. Ohjeet perustuvat kokemuksiini saleilta sekä arvostettuihin lähteisiin kuten velitieteen (broscience) oppi-isän Dom Mazzettin Swoly Bible-kirjaan ja Youtube-videoihin. Tekstissä saattaa olla viitteitä myös internetin parhaimmistosta kuten Raudon ja Testomanin  (1, 2) sekä Kaukon ja Rapen legendaarisista seikkailuista.

Lue loppuun

Kategoria(t): huumori, kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, ravinto, voimaharjoittelu | 6 kommenttia

Pitkä tai pätkä, onko sen niin väliä urheilussa?

Erilaiset kehon mitat ja muodot ovat optimaalisia eri lajeissa menestymiseen: vertaa vaikkapa telinevoimistelijaa sumopainijaan. Kerron tässä artikkelissa kehon pituuden ja mittasuhteiden merkityksestä urheilussa. Vastaan myös kysymykseen, voiko urheilija pärjätä, vaikka mittasuhteet olisivat teoriassa kaukana optimaalisista tai lajin huippujen keskiarvoista.

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, Lihakset | 7 kommenttia