Maksimivoiman kehittäminen perusvoimaharjoittelun ohessa – Olli

Jokainen kuntosalilla säännöllisesti treenaava ajautuu voimien ja muun kehittymisen suhteen tasanteisiin. Blogissa oli aiemmin Mäennenän Jukan teoriapitoinen kirjoitus voimaharjoittelusta oheisharjoitteluna. Tällä kertaa sain vieraaksi legendaarisen nimimerkki jto:na tunnetun voimavalmentajan ja opettajan Juha Ollin. Juha on erikoistunut voimavalmennukseen ja hän kertoo käytännön esimerkkejä miten maksimivoimantuottokykyä kannattaa herätellä henkiin silloin tällöin muun harjoittelun ohessa.

Lue loppuun

Mainokset
Kategoria(t): kuntosali, voimaharjoittelu | 2 kommenttia

Käsittämättömiä liikunta- ja urheilusuorituksia – osa IV

Luvassa on pienen tauon jälkeen jälleen huikeita liikunta-/urheilusuorituksia osien I, II ja III jatkoksi. Tällä kertaa säestän näitä videoita meille tuttuun tyyliin vähättelemällä ja viljelemällä sarkasmia.
 

Lue loppuun

Kategoria(t): Ei kategoriaa, huumori, kuntosali | 4 kommenttia

Terveyssatiiri: Pyhä Terveys

Huumori pidentää ikää. Tämän seuraavan kirjoituksen tyylilaji lähestyy satiiria kuten pariin otteeseen aiemminkin blogissa (1, 2). Aiheena on tällä kertaa se, kuinka erilaisista terveys- ja ravintotrendeistä on tullut mustavalkoisia ja ehdottomia ilmiöitä tai jopa uskonnon korvikkeita ja kultteja. Kirjoituksessa käsitellään mm. salaliittoteorioita, uskomushoitoja, gluteenia, paastoa, ”guruja”, ainutta ja oikeaa tapaa kyykätä, suolaa, pekonia, voita ja pH-dieettiä. Olen suuri South Parkin ystävä, joten kirjoitus saattaa mennä paikka paikoin ”hieman” överiksi. Lupaan kuitenkin, että siinä on seassa myös paljon totuuden siemeniä historiasta ja valitettavasti myös nykyajasta.

Lue loppuun

Kategoria(t): huumori | 25 kommenttia

Voiko kasvattaa lihasta ja vähentää rasvaa samaan aikaan?

Minulta usein kysytään voiko kasvattaa samaan aikaan lihasta ja vähentää rasvaa. Tällä tarkoitetaan yleensä sitä, että voiko esimerkiksi kuukauden tai parin aikana nämä molemmat tavoitteet täyttyä. Vastaan nyt tähän kysymykseen hyvin kattavasti käymällä läpi tutkimusnäyttöä tavallisista ihmisistä huippu-urheilijoihin. Paljastan myös mitkä asiat ovat erittäin merkityksellisiä sille kuinka hyvin lihasmassa säilyy dieetillä. Lopuksi kerron kannattaako kokeneen lihasmörön yrittää kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa samaan aikaan.

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, ravinto, voimaharjoittelu | 16 kommenttia

Lihaskuntoharjoittelijan motivaatio ja tavoitteenasettelu – Polet ja Lintunen

Liikunta on monelle hyväksi monella tavalla. Esimerkiksi tuoreen kotimaisen tutkimuskatsauksen mukaan liikunta parantaa toimintakykyä kroonisesti sairailla lähes kaikilla mittareilla mitattuna. Liikunta myös ehkäisee sairauksia. 1,4 miljoonaa ihmistä kattavassa katsauksessa osoitettiin, että riittävä fyysinen aktiivisuus vähentää 26:n syövän riskiä merkittävästi. Tällaisistakin vakuuttavista näytöistä huolimatta hyvin harva liikkuu edes terveyssuositusten kannalta riittävästi. Onko mahdollisesti niin, että pelkkä liikunnan terveys- ja toimintakykyhyödyistä valistaminen ei riitä ja on parempi ottaa toisenlaisia arsenaaleja käyttöön? Tässä vieraskirjoituksessa liikunnan käyttäytymistieteen ja motivaation asiantuntijat psykologi Juho Polet ja professori Taru Lintunen kertovat kattavasti liikuntamotivaatioista. He esittelevät teorioita (liikunta)motivaation taustalla ja antavat käytännön vinkkejä siihen, miten omasta kuntosaliharjoittelusta tai muusta liikunnasta voisi kehittää elämäntavan. Lukemalla tämän kirjoituksen saatat oppia jotain myös omasta motivaatiostasi eli siitä, mikä saa sinut tekemään sitä mitä teet. Opit myös mahdollisesti asettamaan sopivia tavoitteita.

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, psykologia, terveys, voimaharjoittelu | 11 kommenttia

Käsilläseisonta ja käsilläkävely – teoriasta käytäntöön – Rajala

Kehonpainoharjoittelu on noussut viime vuosina erittäin suosituksi osittain varmasti siksi, että kukapa ei haluaisi osata tehdä vaativia ja hyvin näyttäviä liikkeitä. Käsilläseisonta on noussut yksittäisenä taitona suosiossa ehkäpä ylitse muiden. Seuraavassa artikkelissa käsilläseisontaan erikoistunut ja juuri aiheesta kirjan kirjoittanut liikunta-alan moniosaaja Jukka Rajala käy hieman läpi mistä käsilläseisonnassa ja –kävelyssä on teoriassa sekä käytännössä kyse. Jukka kertoo myös onko käsilläseisonta mahdollista oppia mikäli ei omaa nuoruusvuosien sirkus-, tai telinevoimistelutaustaa.  Kirjoituksen lopussa on myös paljon vinkkejä harjoitteluun. Kirjoitusta voi soveltaa myös monien muiden enemmän tai vähemmän fyysisten kehonhallintataitojen kehittämiseen.

 

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali | Kommentoi

Kasvaako lihas levossa? 2017 update

Sanonnan mukaan ”lihas kasvaa levossa”. Joku saattaakin käyttää tätä tekosyynä sille, miksi ei tälläkään viikolla treenaa. No, pitääkö tämä sanonta paikkaansa?

Tämä kirjoitus 21.4.2012 oli Lihastohtori-blogin ensimmäinen uusi postaus. Blogin viisivuotissynttärien kunniaksi päivitin ja uudistin kirjoituksen.

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, voimaharjoittelu | 9 kommenttia