Monipuolinen jokakuu – Sporttaus eli sporttisen joustava ruokavalio

Millainen olisi täydellisyyttä hipova ruokavalio tavalliselle liikkuvalle ihmiselle, joka tavoittelee urheilullisen näköistä, suorituskykyistä ja tervettä kehoa, mutta haluaa kuitenkin joustavuutta elämäänsä? Nimetään tämä ravinto-ohjeistus vaikkapa trendikkään kuuloisesti Sporttaukseksi eli Monipuoliseksi Jokakuuksi. Tämä syömiselämäntapa ei perustu kieltoihin eikä se aseta mitään taikaravinteita kuninkaan asemaan. Näiden sijaan se panostaa tieteellisesti ja käytännössä toimivaksi havaittuun kokonaisuuteen, käytännöllisyyteen ja joustavuuteen.

Lue loppuun

Mainokset
Kategoria(t): ravinto, terveys | 4 kommenttia

Eksentrisen harjoittelun perusteet ja käytäntö – Lahti, Vilén ja Hulmi

Liikkeen vaiheet eroavat toisistaan. Oletko koskaan miettinyt, miksi salilla painojen lasku usein onnistuu hyvin, mutta nosto- tai vetovaihe voi olla hyvinkin haastavaa? Entä miksi jotkut harjoitteet aiheuttavat tuhottoman paljon enemmän lihasarkuutta kuin toiset? Päivittäisen liikkumisesi seassa on mielenkiintoisia pikku yksityiskohtia, joita kehittämällä voit saavuttaa tehokasta lihaskasvua, iskunkestävää suorittamista, lisää liikkuvuutta ja parempaa hyvinvointia. Yksi tapa  on panostaa eksentrisiin eli bodislangilla negatiivisiin toistoihin. Blogissa jo aiemmin vieraillut valmentaja, LitM Johan Lahti, valmentaja ja opiskelija Ville Vilén sekä Lihis kertovat kattavasti eksentrisestä harjoittelusta. Tämän artikkelin tarkoitus on käydä läpi hyvin kattavasti eksentrisen harjoittelun vaikutuksia, mekanismeja sekä lopulta antaa videon muodossa harjoitusliikkeitä sekä vinkkejä käytännön toteutukseen.

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, voimaharjoittelu | 4 kommenttia

Maksimivoiman kehittäminen perusvoimaharjoittelun ohessa – Olli

Jokainen kuntosalilla säännöllisesti treenaava ajautuu voimien ja muun kehittymisen suhteen tasanteisiin. Blogissa oli aiemmin Mäennenän Jukan teoriapitoinen kirjoitus voimaharjoittelusta oheisharjoitteluna. Tällä kertaa sain vieraaksi legendaarisen nimimerkki jto:na tunnetun voimavalmentajan ja opettajan Juha Ollin. Juha on erikoistunut voimavalmennukseen ja hän kertoo käytännön esimerkkejä miten maksimivoimantuottokykyä kannattaa herätellä henkiin silloin tällöin muun harjoittelun ohessa.

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, voimaharjoittelu | 5 kommenttia

Käsittämättömiä liikunta- ja urheilusuorituksia – osa IV

Luvassa on pienen tauon jälkeen jälleen huikeita liikunta-/urheilusuorituksia osien I, II ja III jatkoksi. Tällä kertaa säestän näitä videoita meille tuttuun tyyliin vähättelemällä ja viljelemällä sarkasmia.
 

Lue loppuun

Kategoria(t): Ei kategoriaa, huumori, kuntosali | 4 kommenttia

Terveyssatiiri: Pyhä Terveys

Huumori pidentää ikää. Tämän seuraavan kirjoituksen tyylilaji lähestyy satiiria kuten pariin otteeseen aiemminkin blogissa (1, 2). Aiheena on tällä kertaa se, kuinka erilaisista terveys- ja ravintotrendeistä on tullut mustavalkoisia ja ehdottomia ilmiöitä tai jopa uskonnon korvikkeita ja kultteja. Kirjoituksessa käsitellään mm. salaliittoteorioita, uskomushoitoja, gluteenia, paastoa, ”guruja”, ainutta ja oikeaa tapaa kyykätä, suolaa, pekonia, voita ja pH-dieettiä. Olen suuri South Parkin ystävä, joten kirjoitus saattaa mennä paikka paikoin ”hieman” överiksi. Lupaan kuitenkin, että siinä on seassa myös paljon totuuden siemeniä historiasta ja valitettavasti myös nykyajasta.

Lue loppuun

Kategoria(t): huumori | 25 kommenttia

Voiko kasvattaa lihasta ja vähentää rasvaa samaan aikaan?

Minulta usein kysytään voiko kasvattaa samaan aikaan lihasta ja vähentää rasvaa. Tällä tarkoitetaan yleensä sitä, että voiko esimerkiksi kuukauden tai parin aikana nämä molemmat tavoitteet täyttyä. Vastaan nyt tähän kysymykseen hyvin kattavasti käymällä läpi tutkimusnäyttöä tavallisista ihmisistä huippu-urheilijoihin. Paljastan myös mitkä asiat ovat erittäin merkityksellisiä sille kuinka hyvin lihasmassa säilyy dieetillä. Lopuksi kerron kannattaako kokeneen lihasmörön yrittää kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa samaan aikaan.

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, ravinto, voimaharjoittelu | 16 kommenttia

Lihaskuntoharjoittelijan motivaatio ja tavoitteenasettelu – Polet ja Lintunen

Liikunta on monelle hyväksi monella tavalla. Esimerkiksi tuoreen kotimaisen tutkimuskatsauksen mukaan liikunta parantaa toimintakykyä kroonisesti sairailla lähes kaikilla mittareilla mitattuna. Liikunta myös ehkäisee sairauksia. 1,4 miljoonaa ihmistä kattavassa katsauksessa osoitettiin, että riittävä fyysinen aktiivisuus vähentää 26:n syövän riskiä merkittävästi. Tällaisistakin vakuuttavista näytöistä huolimatta hyvin harva liikkuu edes terveyssuositusten kannalta riittävästi. Onko mahdollisesti niin, että pelkkä liikunnan terveys- ja toimintakykyhyödyistä valistaminen ei riitä ja on parempi ottaa toisenlaisia arsenaaleja käyttöön? Tässä vieraskirjoituksessa liikunnan käyttäytymistieteen ja motivaation asiantuntijat psykologi Juho Polet ja professori Taru Lintunen kertovat kattavasti liikuntamotivaatioista. He esittelevät teorioita (liikunta)motivaation taustalla ja antavat käytännön vinkkejä siihen, miten omasta kuntosaliharjoittelusta tai muusta liikunnasta voisi kehittää elämäntavan. Lukemalla tämän kirjoituksen saatat oppia jotain myös omasta motivaatiostasi eli siitä, mikä saa sinut tekemään sitä mitä teet. Opit myös mahdollisesti asettamaan sopivia tavoitteita.

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, psykologia, terveys, voimaharjoittelu | 11 kommenttia