Lihastohtorin suosikit

Maailma on täynnä informaatiota, joista suurin osa on suoraan sanottuna kakkaa. Koska tykkään listailla asioita, niin suosittelen nyt tässä kirjoituksessa perustelujen kera muutamia hyödyllisiä kirjoja ja upeita nettisivustoja sekä jotain muuta sekalaista. Jos haluat tietää mitkä lähteet ja opukset ovat hyviä ja luotettavia mm. liikunnan ja ravitsemuksen alalla, niin tämä kirjoitus on sinua varten.

Lihiksensuosikit

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, ravinto, terveys | 16 kommenttia

Rento vs. tiukkis – joustava ja rajoittava syöminen vertailussa – Lindblad

Kiinnostaako sinua päästä kesäksi rantakuntoon keinolla millä hyvänsä ja kyyneliä säästämättä vaikka jääpuikko takapuolessa? Vai haluatko mieluummin muuttaa elämäntapasi mahdollisimman pysyvästi, mutta samaan aikaan tavoitteesta riippuen sopivan rennosti? Itse suosin melko tiukkaa, mutta samaan aikaan kuitenkin joustavuutta tarjoavaa monipuolista ruokavaliota urheilullista kondista tavoitteleville. Valitettavan usein tiukkaa ja joustavaa ruokavaliota kannattavat leirit taistelevat toisiaan vastaan ja molemmat ymmärtävät toisensa väärin. Tällä kertaa sain blogiin vieraaksi painonhallintaan ja urheiluravitsemukseen erikoistuneen ravitsemusterapeutti, PT  Petteri Lindbladin. Hän kertoo miksi sopiva rentous syömisessä on kaikista paras ratkaisu painonhallinnassa ja miksi liiallinen tiukkuus ei toimi kun tavoitellaan pysyviä muutoksia.

Lindblad

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, ravinto, terveys | 13 kommenttia

Miten aloittelija selviytyy salilla hengissä – Tikka

Tammikuu meni jo… Helmikuuta eletään… Jos aloitit aktiivisen kuntosaliharrastuksen vuoden vaihteessa ja olet mukana edelleen, niin voit hyvällä omalla tunnolla onnitella itseäsi. Uuden elämän lopettajat eivät ole enää jaloissa pyörimässä, joten nyt on hyvä aika käydä läpi hieman asioita, että miten tämän hienon harrastuksen parissa saa aikaan pitkäjänteisyyttä eikä hyvin alkanut matka karahda karille heti alkuunsa.

Ja jos et ole vielä sinne salille uskaltanut, niin nykyään ne eivät ole pelkästään pimeitä luolia missä 120-kiloiset mörrimöykyt käyvät murisemassa isoille raudoille, joten aloituskynnyksen ei luulisi olevan kovin korkealla. Toki pienemmillä paikkakunnilla valinnanvaraa on vähemmän ja isommilla enemmän, mutta silti jokaiselle luulisi löytyvän tarpeisiinsa sopiva paikka harrastaa. Ja just for the record todettakoon, että yleensä ne salin isoimmat äijät ovat hyvin lupsakoita ukkoja, kunhan ei mene kesken kyykkysarjan mitään kovin syvällistä juttelemaan.

Himobodaajat ja oikeat urheilijat ovat ihan oma lukunsa, mutta tämä artikkeli onkin suunnattu erityisesti kaikille teille perustreenaajille, jotka haette saliharrastukseltanne lihasmassaa, voimaa, rasvanpolttoa tai ihan vaan parempaa lihaskuntoa ja hyvää oloa. Seuraavaksi siis syvennytään siihen, miten hyvin alkaneen saliharjoittelun saa hyvin myös jatkumaan. Miten pysyt ehjänä ja terveenä ja treeniliikkeet menevät perille oikeaan osoitteeseen sekä kuinka siellä salilla sitten pitää käyttäytyä.

kuva1

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset | 16 kommenttia

Liikkeiden oppiminen tehokkaammiksi ja turvallisemmiksi – Taitotohtori Kalaja

Kaikessa harjoittelussa taidolla on suuri rooli, myös kuntosalilla. Sen lisäksi, että liikkeet ovat ”sulavia” ja turvallisia, niin myös voiman ja lihasten kasvatus edellyttää tiettyä taitoa ja sen oppimista. Toki on virkistävää välillä myös kokeilla uusia asioita ainaisten rinta-hauisten pullistelujen lisäksi. Tällä kertaa vierailijaksi on saatu taidon harjoittamisen ykkösmies Suomessa eli Taitotohtori Sami Kalaja, LitT. Sami on Kilpa ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen (KIHU) uutena johtajana yhdessä Suomen merkittävimmistä urheilupesteistä, ja hän on ollut lukuisien MM-tason urheilijoiden valmentajana. Lue mm., että mitä on taidon oppiminen, tarvitaanko 10 000 toistoa huipulle, kannattaako liikkeet aina tehdä samalla tavalla ja minkälaista palautetta liikkeistä olisi hyvä antaa ja saada. Erittäin tärkeitä vinkkejä on siis luvassa!

Kalajaeka

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, voimaharjoittelu | 12 kommenttia

Huumoriterapiaa: Mullistus® hoito ja Mullistus® Coach

Kirjoitin Facebookissa kieli poskessa uudesta ja mullistavasta fiktiivisestä terapiasta, joka on tietysti liian hyvää ollakseen totta. Kovan suosion takia päätin kirjoittaa myös blogiin tästä aiheesta hieman kattavamman paketin. Kerron myös, että miten sinusta voi tulla Mullistus® Coach ja että auttaako huumoriterapia?

Mullistushoito

Lue loppuun

Kategoria(t): terveys | 2 kommenttia

Mistä tietää, että terveysväite ei pidä paikkaansa? – Knuuti

Tällä kertaa vieraskirjoittajana on yksi Suomen tuotteliaimmista tutkijoista, lääketieteen professori Juhani Knuuti. Hän on aloittanut tieteen popularisoinnin uudessa blogissaan tieteestä ja terveydestä. Tässä kaikille meille tärkeässä kirjoituksessa hän listaa 10 väitettä, joiden perusteella voi yleensä sanoa, että todennäköisesti väite on enemmänkin arvaus kuin totuus.

Knuuti1

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, terveys | 48 kommenttia

Vuosi 2014 ja kohti vuotta 2015

Kerron tässä kirjoituksessa vuodesta 2014 ja mitä on mahdollisesti luvassa vuonna 2015. Esitän myös kiitokset tärkeille henkilöille ja filosofoin jopa vähäsen. Paljon teen töitä ja intohimolla, mutta kuitenkin edelleen sopivasti kieli poskessa.

kollaasi2014

Lue loppuun

Kategoria(t): Ei kategoriaa | 22 kommenttia