OPTIMOI VOIMANTUOTTO –KOULUTUSSEMINAARI HELSINGISSÄ 5. ja 6.9.2015

Tervehdys voimaharjoittelusta kiinnostuneet! Tule mukaan viimeiseen Optimoi voimantuotto koulutukseen syksyllä Helsinkiin! Paikkoja on vielä runsaasti jäljellä sunnuntaille ja juuri nyt vielä 3 lauantainakin! Pidensimme deadlinea allennetulle hinnalle 8.8. asti.

Mistä on kyse? Harjoittelutrendit tulevat ja menevät. Suuri osa niistä kuihtuu nopeasti pois, sillä ne eivät tuota systemaattisesti mainioita tuloksia. Ihmisen fysiologia ja hermolihasjärjestelmän toiminta taas eivät muutu. Juuri näiden osa-alueiden tunteminen, niihin liittyvän uusimman tutkimustiedon huomioiminen ja tälle pohjalle rakennettujen harjoitusmallien käyttö saa aikaan tehokasta kehitystä – nyt ja aina. Valmennusopin tutkimus tuo myös jatkuvasti uutta tietoa siitä, miten kehomme vastaa tietynlaiseen kuormitukseen. Kun tämä tutkimustieto yhdistetään harjoitusmenetelmien ”kenttätestaukseen” ja käytännön havaintoihin, nousee harjoittelu aivan uudelle tasolle. Näiden asioiden yhdistämiseksi kehitimme Optimoi Voimantuotto – koulutusseminaarin.

Pidimme ensimmäisen koulutusseminaarin Jyväskylässä 20. ja 21.9.2014 ja jatkoimme Tampereella 7. ja 8.3.2015. Nyt suosittu Optimoi voimantuotto -koulutuskiertueemme saapuu siis Helsinkiin, hienoihin Optimal Performance Centerin tiloihin! Tämä on näillä näkymin viimeisin koulutuksemme yhdessä toistaiseksi eli tätä ei kannata jättää väliin. Jyväskylän ja Tampereen seminaarien suuri suosio ja positiivinen palaute osoittivat taas, että näyttöön perustuvalle ja käytännön sekä teorian vuoropuheluun perustuvalle tiedolle ja käytännön sovellutuksille on suuri kysyntä. Iso nöyrä kiitos vielä kerran kaikille edellisiin seminaareihin osallistuneille! Esimerkiksi koulutuksemme sisältö sai osallistujilta Jyväskylässä 4,5/5 ja Tampereella 4,3/5. Olemme palautteiden pohjalta hioneet koulutustamme vielä kattavammaksi, jotta se auttaisi juuri sinua viemään oman tai asiakkaasi harjoittelun uudelle tasolle.

koulutuskuva

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, ravinto, terveys, voimaharjoittelu | Jätä kommentti

Urheiluvammat ja niiden ehkäiseminen – Leppänen

Liikunta on muun muassa terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn kannalta mahtava harrastus tai elämäntapa (katso aiemmat kirjoitukset (1, 2). Samaan aikaan kuitenkin sanotaan, että urheilija ei tervettä päivää näe. Urheiluvammat ovatkin ehkäpä suurin este kehittymiselle, koska nyrkkisääntönä vain terveenä kehittyy. Tässä blogin vieraskirjoituksessa urheiluvammoista väitöskirjaa tekevä Mari Leppänen kertoo tutkimusnäyttöön perustuen kattavasti urheiluvammoista ja niiden ehkäisystä teoriassa ja käytännössä.

etus

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, terveys, voimaharjoittelu | 7 kommenttia

Alkulämmittely palloilu-, nopeus- ja maksimivoimalajeissa – Rytkönen ja Jalanko

Kun treenataan kovaa ja halutaan pysyä ehjänä, niin järkevän alkuverryttelyn merkitystä ei voi liioitella. Tässä vieraskirjoituksessa liikuntabiologit ja fysiikkavalmentajat Tuomas Rytkönen ja Petri Jalanko kertovat mikä on tutkimusnäyttö alkuverryttelystä ja miten noita oppeja on kätevä soveltaa käytäntöön urheilussa. Lue teksti huolellisesti, sillä treeniin valmistava tekeminen – tai sen puute – saattaa olla jarru, jonka avulla kehittymisesi on tyssännyt. Jos aina vain lähdet suoraan urheilemaan kovalla intensiteetillä ilman alkulämpöä tai lämmittelysi on aina pelkästään hölköttelyä tai pyöräilyä, niin tämä artikkeli on varmasti sinua varten.

RytkönenJalanko

Lue loppuun

Kategoria(t): Lihakset, voimaharjoittelu | 6 kommenttia

Uni, fyysinen harjoittelu ja hormonitoiminta – Kettunen

Uni on ehkä yksi eniten ihmisiä askarruttanut ja vaivannut toiminta. Se on pakollista kaikille nisäkkäille, mutta silti ihminen yrittää keksiä vaikka minkälaisia virityksiä ja tekosyitä unen määrän vähentämiseksi. Uni on meille kuitenkin jopa tärkeämpää kuin ruoka. Pärjäät kyllä parikin viikkoa ilman evästä, mutta univaje voi tappaa alle viikossa. Jo yhden vuorokauden valvominen aiheuttaa monia fysiologisia muutoksia. Tässä artikkelissa liikuntalääke- ja ravitsemustieteisiin erikoistunut farmaseutti, TtM ja valmentaja Timo Kettunen kirjoittaa kattavasti unen merkityksestä lihasten, suorituskyvyn ja hormonitoiminnan kannalta terveillä aikuisilla. Erittäin asiapitoisen kirjoituksen lomassa on myös huumoria, jonka avulla pysyt hereillä juttua lukiessasi. Ja vaikka et pysyisikään, niin ei se haittaa, nukkuminen on terveellistä ja mukavaa!

Kettunen1

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, terveys, voimaharjoittelu | 84 kommenttia

Enemmän ei ole enemmän

Juttelin Slovakiassa entisen maan 200 m ennätysmiehen ja nykyisen Liikuntatieteellisen tiedekunnan dekaanin kanssa. Kysyin hänen treenifilosofiaansa. Hän vastasi: ”less is more”. Onko tosiaan niin, että treenissä ja ravinnossa enemmän ei olekaan enemmän? Onko sittenkin treenin keventämisestä joskus hyötyä? Kannattaako ottaa varmuuden vuoksi ravintolisiä vähän ylimäärin? Voiko proteiinia saada turhan paljon? Mitä tapahtuu, jos yliannostelet humpuukia?

luontainen kuolema

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, ravinto, terveys | 29 kommenttia

Voimaharjoittelu ja muu kova liikunta raskausaikana ja sen jälkeen – Stenman

Ihmiset ovat erilaisia ja siksi kaikille ei sovi ihan samanlainen liikunta. Tässä artikkelissa keskitytään nyt naisiin ja usein minultakin kysyttyyn aiheeseen, josta en kuitenkaan uskalla kommentoida mitään. Onneksi Mari Stenman, LitM ja fysioterapeutti, otti minuun yhteyttä ja ehdotti tätä aihetta. Hänellä on aiheesta sekä teoreettista että omakohtaista käytännön kokemusta. Tämän erittäin perusteellisen kirjoituksen tavoitteena on luoda katsaus voimaharjoitteluun ja muuhun liikuntaan erityisesti raskausaikana, mutta myös sen jälkeen. Eli: iso maha ja isot painot – match made in heaven or not?

Ja vielä tätä ennen, muistathan myös, että Lihastohtori-kirjan ennakkoale päättyy 30.4.!

kuva1

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, terveys, voimaharjoittelu | 5 kommenttia

Lihastohtori-kirja ilmestyy marraskuussa 2015!

Vahvan ja näyttävän kropan tavoittelu on nykyään entistä suositumpaa. On kuitenkin valitettavan usein vaikea erottaa epäoleellista tietoa olennaisesta eikä internetin sekamelska siinä useinkaan auta. Tilannetta helpottamaan olen aloittanut yhdessä avustajan kanssa kirjan kirjoittamisen, joka ilmestyy marraskuussa! Tarjoan lukijoilleni mahdollisuuden tilata Lihastohtori-kirja ennakkoon verkkokaupasta 20 prosentin alennuksella (Ovh 34,90 €). Käytä kassalla alennuskoodia: lihastohtori. Kaikki tällä koodilla kirjan tilanneet saavat kirjan ennen kuin kirja on kaupoissa. Kampanja on voimassa 30.4. klo 24 asti.

BlogiLihastohtori

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, ravinto, terveys | 24 kommenttia