Tosimiehen voimailun ja ravinnon perusperiaatteet

Nyt on luvassa lukijoiden pyynnöistä huolimatta tosimiehen voimailu- ja ravinto-opas. Näiden ohjeiden avulla sinustakin, toisin kuin meistä kirjoittajista, voi joskus tulla tosimies.

tosimiesmeme

Kiellettyä

Tosimiehellähän ei ole kieltoja, vaan hän saa teoriassa salilla treenata mitä vaan, vaikka joogata tai treenata lähentäjäkoneessa. Tosimies ei kuitenkaan näin tee, koska tosimies osaa tehdä oikeita valintoja, joihin ei liity estrogeenitasojen nousua.

Lämmittely. Jos lämmittelee esimerkiksi kireiden tai kipeiden lihasten takia, niin peli on menetetty. Pain is gain, sanotaan. Jos joku paikka on hajalla, niin ei se haittaa. Ainut oikea periodisaatio on accidental periodization. Eli treenataan sitä mikä ei ole hajalla ja prkleen kovaa. Lämmittelyksi käy korkeintaan 10x100kg heiluttelu penkissä wattuillaksesi sille kynäniskalle, joka tekee tekee samalla raudalla onnetonta maksimikokeilua.

tosimies2

Kahvakuulat. Tosimies käyttää kahvakuulia muistuttavia välineitä vain paistinpannuna. Tosimieskin voi kuitenkin joskus tehdä kahvakuulaliikkeitä ilman kahvakuulia. Tässä malliesimerkkinä turkkilainen ylösnousu.

Lihashuolto. Rauta huoltaa.

Kuntosali. Ainoassa ja oikeassa old school kuntosalissa kaikki on mustavalkoista tai jotain siltä väliltä. Tämä maksimoi testosteronipitoisuudet ja kehittymisen. Ellei salilla haise hiki, veri ja pieru, vaihda salia.

tosimies3

Tiukat tai värikkäät vaatteet ja ylenmääräinen pesu. On tärkeää kiinnittää huomiota vaimoväen hinkuun turhaan pestä salivaatteita. Kyllä mies itse tietää milloin treenivaatteet tarvitsee pesua. Hän kyllä toimittaa ne sitten vaimolle pestäväksi tarvittavine ohjeineen ja selvine määräyksineen milloin vaatteiden tulee olla valmiina seuraavaa käyttöä varten. Niitä ei kuitenkaan tule pestä liian hyvin, vaan niihin tulee jäädä kovia suorituksia tehostamaan sopivat aromit. Käytettyjä treenivaatteita nuuhkimallahan ei tarvitse ammoniakkia ostaa, koska ylenmääräinen proteiininsyönti muuttuu ammoniakiksi ja siirtyy vaatteille.

Milloin sitten treenivaatteet tulisi pyykata? Hyvänä nyrkkisääntönä voi käyttää sitä, että treenipaita kannattaa vaihtaa vasta, kun se jää seinään roikkumaan yli viideksi sekunniksi ilman pidikettä.

tosimies4

Bodaus ennen voimaa. Käytännössä yli 8 toiston sarjoja ei tule tehdä ennen kuin seuraavat kriteerit täyttyy: kyykky 200 kg, penkki 150 kg ja suoralla tangolla hauiskääntö 80 kg.

Kaikki aerobinen harjoittelu. Mikä ei tapa, vahvistaa. Paitsi aerobinen harjoittelu, se heikentää. Aerobiseksi treeniksi käy korkeintaan 30x120kg jalkakyykyssä treenin loppujäähdyttelyksi wattuillaksesi sille kynäniskalle, joka tekee tekee samalla raudalla onnettoman raskaita sarjoja.

tosimies5

Liiallisen aerobisen harjoittelun suhteen tulee olla tarkkana myös kotona.

tosimies14

Sosialisointi ja deittailu. Treenin aikana puhuminen ja kaikki sosiaalinen kanssakäyminen on kiellettyä. Ainut sallittu kommunikointi joka sallitaan, löytyy Suomen Vahvin Mies 1987 videosta kohdasta 9:00.

On myös hyvä muistaa, että tosimiehen voimaharjoittelu on miesten puuhaa ja siinä ei ehdi naisia vilkuilla.

tosimies6

”Yeah, I had a girlfriend once, but she couldn’t spot me, so what was the point?”

 

Toiminnallinen tai funktionaalinen harjoittelu sekä kaikki muukin trendikäs. Kaikki muu kuin voimaharjoittelu on salilla ehdottomasti kiellettyä. Jos kuitenkin kerran vuodessa haluaa vaihtelua, voi kokeilla Terry Crewsin ohjeita tosimiehen funktionaaliseen harjoitteluun.

 

Sallittua

Treenivälineet. Levytangot ja 20-50 kg levypainot (Eleiko tai vastaava). Mikäs sen miehisempää kuin treenata tangoilla?

Kyykkyteline ja penkki. Myös morkuloita ja ja muita vahvamiesvälineitä saa käyttää. Täten mm. isot kivet, kuplavolkkarit ja rekka-autot yms. ovat siis sallittuja salilla.

Kehonpainoharjoittelu on tarvittaessa sallittua hieman soveltaen. Tässä esimerkiksi rinnalleveto ja työntö.

“Painot eivät koskaan voi olla liian isot… mutta mies voi olla liian heikko.”

“Kannattaa laittaa painoja mahdollisimman paljon, kyllä se tekniikka sieltä itsensä löytää.”

Treeniasuste

Parhaat housut treeneihin on noin 20 vuotta vanhat platinumin salihousut, joita tosimies eli salikarhu pitää aina kalareissulta alttarille asti.

tosimies13

Nyrkkisääntönä mikäli et hikoile kuin Lahden dopingskandaalin lehdistötilaisuudessa, vaatetta on liian vähän. More is more sanoi Yngwie Malmsteen. Tekniset vaatteet tulee jättää trendipelleille.

Paidaksi kelpaa kuitenkin myös hien keltaiseksi polttama hihaton T-paita. Tämä kuitenkin vain jos olkavarren ympärys on > 50 cm, koska pitäähän kalastuksessakin siimat piilottaa.

Mahan alapuolen näkyminen vyön ja paidan välistä kruunaa onnistuneen kokonaisuuden. Mitään muuta tarvetta vyölle ei sitten olekaan eli vyö kannattaa yleensä ottaa pois sarjojen ajaksi.

 

Välttämätöntä

Kova harjoittelu

Salilla ei tule treenata kuin ainoastaan kovaa.

tosimies8

Yhtenä riittävän kovan treenin mittarina on ajoittainen nenäverenvuoto. Tästä esimerkillisen näytteen antaa kaksinkertainen maailman vahvin mies, Jouko Ahola.

Toinen riittävän kovan treenin mittari on paineen karkaaminen. Tästä on mm. Bull Mentula kertonut päivälehdille.

”When you’re not training, someone else is.”

Perusliikkeet. Kyykky, mave ja penkki.

tosimies7

Hauiksia pitää tietysti treenata, mutta vain suoralla tangolla tai leuanvedossa eikä koskaan kyykkytelineessä.

tosimies10

Kehitysravinto

Syömisessä olennaista on paljon syöminen ja säännöllisyys.

”Life´s too short to be small”

Yhtenä nyrkkisääntönä noin 5-6 tuntia valveillaoloajasta on hyvä käyttää syömiseen. Treenin ja ravinnon suhde 1:2 on yleensä sopiva.

”When you’re not eating, someone else is.”

The Holviala diet. Blogissa aiemmin esitetty The Holviala diet on erinomainen valinta tosimiehelle. Tässä ruokavaliossa on Atkinsin kanssa käytännössä yhteistä 2/3. Tarkoituksena on siis syödä paljon rasvaa ja proteiineja. Ainut pieni ero karppaukseen on se, että myös hiilihydraatteja kuuluu syödä mahdollisimman paljon. The Holviala dieetissä olennaista on muun muassa se, että kaikkea kaloritonta kuten pelkkää vettä pitää välttää henkensä uhalla. Vesihän on näin kesäisin vaarallista aiheuttaen mm. lukuisia hukkumiskuolemia, joten ei kai sitä juotavaksikaan voi suositella? Niin jano ei voi olla, että kannattaisi tyytyä alle 40 kcal/ dl juomiin.

Hotkins. Vaihtoehtona Holvialalle voidaan pitää ns. Hotkinsin dieettiä. Hotkinsissa syödään mahdollisimman paljon ja nopeasti. Tällä tavoin saadaan ahdettua tolkuton määrä ruokaa sisään ehtimättä edes tuntea mitä se sisältää. Ruoka niellään kuusimetrisen nälkää nähneen pythonin tavoin purematta. Koska emme kuitenkaan ole pythoneita, niin kyytipojaksi kannattaa vielä kulauttaa protskujuomat. Tietenkin mitä enemmän protskua vedät sitä paremmin kehityt. Jälkkäriksi raakoja kananmunia noin yksi laastipalju.

Erikoistekniikat ja palautusravinto. Yksi hyvä erikoistekniikka syömiseen on ns. failuresyöminen tai pakkosyönnit. Muista myös lähestymissyönnit, joilla esivalmistelet mahan tulevaan ateriaan. Näille on kaksi perustetta: positiivinen imuvaikutus ja se, että mahalaukku on valmiiksi hieman venytetty eikä se pääse yllättymään.

Sopivan jäähdyttelysyömisen eli ns. palauttavan syömisen avulla jaksat syödä pian uudestaan. Tämä johtuu siitä, että tosimiehen ruokailun jälkeen ravinnon aiheuttamasta lämmöntuotosta ja kohonneesta energiankulutuksesta sekä syömiseen vaadittavasta lihastyöstä palautuminen vaatii energiaa ja tietysti proteiinia. Muista siis palautua ruokailusta mahdollisimman kaloripitoisella palautusjuomalla tai muulla palautusravinnolla.

Treenin jälkeen suositeltava ravinto on itse paljain käsin pyydystetty vahva eläin kuten karhu, koska olet mitä syöt, sanotaan. Kuitenkin ihan aina tällaista tosimiehen ravintoa ei ole saatavilla. Erityisesti tosimiesaloittelijoiden yleinen perusvirhe onkin nälkä. Tällaista sairaalloista tilaa tulee tietysti välttää syömällä aina jo paljon ennen kuin nälkä ehtii yllättää.  Yhtenä nyrkkisääntönä voi käyttää IIFIMM-periaatetta.

tosimies11

Palautusravinnon tosimiehinen nautintotapa. Jos olet tosimiesten tosimies, niin et estrogenisoi ollenkaan proteiininsaantiasi, vaan syöt jauhot suoraan estrogeenin nousua minimoivalla suoritustekniikalla, kuten videossa alla opastetaan.

Ravintola. Jos käyt silloin tällöin ulkona syömässä, niin voit katsoa Suomen maailman vahvimpien miesten Markun ja Ilkan ravintolavinkit. Silloin kun ravintolan ruokalistassa on kerrottu aterian kilokalorimäärät ja hinta, tulee yleensä valita vaihtoehto, jolle saa eniten rahalle vastinetta. Eli siis se, missä on paras kilokalori / hinta -suhde. Tosimiehen syöminenhän tulee muuten harmillisen kalliiksi.

 

Yhteenveto

Tosimies rakennetaan tosimiehen treenillä ja ravinnolla. Tämä vaatii 24 tuntia vuorokaudessa tosimiehenä oloa, hetkeäkään ei saa lipsua.

Ensi kerralla emme kirjoita tosinaisen harjoittelusta ja ravinnosta. Jos kuitenkin haluat olla tosinainen, alla siihen erinomainen liike. Kyseinen treeniväline on kuitenkin valitettavan harvinainen yleisillä saleilla.

tosimies15

Anomuumit voimailijat

P.S. Tosikoille tiedoksi, että tämä kirjoitus oli huumoria, vaikka ehkä yllättävää kyllä, näissä tosimiehen periaatteissa on paljon yhteistä maksimaaliseen lihasten ja voiman kasvuun. Seuraavaksi kuitenkin taas asiallisia kirjoituksia. Niitä odotellessa tässä pari aiempaa blogin huumorikirjoitusta:
https://lihastohtori.wordpress.com/2015/01/22/mullistushoito/
https://lihastohtori.wordpress.com/2012/07/09/bodauhuumoria-osa-i/

Tietoja jhulmi

PhD in exercise physiology (LitT liikuntafysiologiassa ja liikuntafysiologian dosentti).
This entry was posted in Lihakset. Bookmark the permalink.

16 vastausta artikkeliin: Tosimiehen voimailun ja ravinnon perusperiaatteet

  1. Ville sanoo:

    Viihdearvoltaan kyllä vallan loistava teksti. Hauska lisä näin tiedepainotteiseen blogiin.

  2. 88 sanoo:

    Mitä sä tarkoitat, että tämä olisi huumoripitoinen kirjoitus?

    http://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/2016041321410820_bs.shtml

    • jhulmi sanoo:

      Täyttä totta joka sana😉 Mutta mitä linkkaamaasi Marko Savolaiseen tulee, niin asenteen puutteesta Markon lopullinen läpimurto tuskin jäi kiinni…

  3. jny sanoo:

    Aiheesta erittäin paljon poiketen, mutta ootko minkäännäkösiä luentoja tulossa pitämää Turun seudulle jossain vaiheessa? Kiinnoistais todella paljon tulla kuuntelemaa, jos semmosia jossain vaiheessa ois tulossa.🙂

    • jhulmi sanoo:

      Moi, kiitos pyynnöstä, mutta olen esiintymistauolla ainakin koulutusten suhteen. Ehkä muutaman vuoden päästä innostun taas jos elämäntilanne sen mahdollistaa.

      Synnyinkaupungissani tulen muuten kyllä kesällä varmaankin käymään.

  4. Bona sanoo:

    ”Bodaus ennen voimaa. Käytännössä yli 8 toiston sarjoja ei tule tehdä ennen kuin seuraavat kriteerit täyttyy: kyykky 200 kg, penkki 150 kg ja suoralla tangolla hauiskääntö 80 kg.”
    Mutta eikös tuossa tule voima ennen bodausta?

    • jhulmi sanoo:

      Tuo on kiellettyä-lista. Tosimies ei bodaa vasta kun on ensin hankkinut karhun voimat.

      • Bona sanoo:

        Totta. Lista oli niin pitkä, että aihe unohtui ja näkökulman vaihto hämäsi.

  5. Henna sanoo:

    Loistavaa viihdettä tämä teksti! Sopi erittäin hyvin luettavaksi elämäni ensimmäisen voimannostotreenin jälkeen.

  6. Amir Youssef sanoo:

    Jälleen kerran viihdyttävää luettavaa !

    Haluaisin kuitenkin kysyä erästä asiaa liittyen tämän vuoden liikuntabiologian pääsykoemateriaaliin. Olen lukenut aineiston monta kertaa, mutta en löydä selitystä eräälle asialle.

    ”Kun elimistö käyttää rasvoja energianlähteenään, tuotetaan yhtä kulutettua happilitraa kohti 19,7 kJ (4,70 kcal). Hiilihydraateilla tuotettu energia on 21,1 kJ (5,05 kcal) yhtä happilitraa kohti. Siten lisääntynyt hiilihydraattien käyttö tietyllä kuormalla johtaa matalampaan hapenkulutukseen. Kestävyysharjoittelun yhtenä tavoitteena on parantaa elimistön kykyä käyttää rasvoja energianlähteenä kuormituksen aikana. Mikäli muut taloudellisuuteen vaikuttavat tekijät pysyvät vakiona, johtaa lisääntynyt rasvojen käyttö vakiokuormalla suurempaan hapenkulutukseen ja ”heikompaan” taloudellisuuteen.”

    Miksi kestävyysharjoittelussa pyrittäisiin suurempaan hapenkukutukseen ja näin heikompaan taloudellisuuteen ? En ymmärrä…😦

    Tiedonjanoisin terveisin

    Toivottavasti tuleva liikuntabiologi, ehkä jopa LitT💪

    • jhulmi sanoo:

      Hei,

      hyvä kysymys, jota olen itsekin miettinyt kestävyysihmisten kanssa jutellessani. Yksi pointti toki on, että rasvavarastojen määrä on valtaisa, eli siinä suhteessa tämä ei ole suuri ongelma kun ei olla maksimihapenotolla liikkeessä. Näen asian myös toisaalta niin, että lukuunottamatta ultrakestolajeja, rasva-adaptaatiota ei kannata urheilussa viedä äärimmilleen, hiilareitakin pitää kehon osata käyttää.

      Tsemppiä pääsykokeisiin!

      • Amir Youssef sanoo:

        Kiitos nopeasta vastauksesta ja tsempeistä !

  7. Elektra sanoo:

    Moikka lihastohtori! Mulla on just hankittuna sun kirja ja hyvää settiä on ollut alkutaipale minkä kerennyt jo lukea! Kyselen nyt täällä tähän artikkeliin liittymättömästä asiasta, elikkäs sokerista.

    Iltasanomat uutisoi juuri, että sokeri aiheuttaa kasvojen ihon ohenemista, silmäpusseja, finnejä ja paljon muuta. Allekirjoitatko sinä tämän? Aloin miettimään, että mikä mekanismi sokerissa joka kuitenkin on hiilari muiden joukossa, aiheuttaisi näin erityisiä reaktioita kasvoissa? Olen itse todellinen sokerisyöppö, mutta kehoni ottaa vastaan hyvin sitä, enkä liho vaan ihan tavoitekunnossani olen ja näen sen ihan kelvollisena energianlähteenä kun ottaa huomion että päivittäinen energiajuoma on elämän parhaita hetkiä.

    • jhulmi sanoo:

      Hei,

      kiitos! Sokerista on jonkin verran toki haittoja enkä sokerisyöppöyttä suosittele vaikka tavoitekunnossa olisikin. Mutta ei sokeria saisi demonisoida niin paljon kuin nyt tehdään. Esimerkiksi hedelmiä ja marjoja on hyvä syödä ja niissähän on melko paljon sokeria. N. 10 % päivittäisestä kokonaisenergiasta sokeria on ok suurelle osalle vielä ok! Kuten sanoit, elämän nautinnoista ei tarvitse luopua.

      P.S. artikkeliin liittyen: tosimies syö sokeria ihan niin paljon kuin haluaa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s