Lihastohtori-kirja on nyt kaupoissa!

Vahvan ja näyttävän kropan tavoittelu on nykyään entistä suositumpaa. On kuitenkin valitettavan usein vaikea erottaa epäoleellista tietoa olennaisesta eikä internetin sekamelska siinä useinkaan auta. Tilannetta helpottamaan kirjoitin kirjan, joka on nyt kaupoissa! Olen siitä erittäin ylpeä ja mulla onkin sellainen tuntuma, että siitä tulee klassikko. Jos tykkäät blogista, tuskin petyt! Kirja on pääosin uutta asiaa ja sellaista, jota ei tule blogissa tulevaisuudessakaan olemaan. Minulle oli tosi tärkeää, että tiukan sisällön lisäksi kirja on tyylikäs.

Kirjan_kansi

Kuva. Lihastohtori-kirja sisältää noin 200 sivua täyttä asiaa, huumorilla ja näyttävillä kuvilla höystettynä.

Millainen kirja on kyseessä?

Lihastohtori-kirja on tietopaketti, jossa kokoan yhteen sen, mikä on voimaharjoittelussa sekä lihasten ja voiman kasvattajilla ja rasvan lähdössä olennaista ja mikä ei ole. Poikkeuksellisen kirjasta tekee juurikin se, että siinä perustellaan ja kerrotaan myös miksi asioita tehdään tietyllä tavalla ja mitä kehossa tapahtuu, kun treenataan ja syödään.

Vaikka kirja perustuu parhaaseen mahdollisen tämän hetken tutkittuun tietämykseen, niin se on kirjoitettu helppolukuisesti, joten sitä on siis mukava lukea. Blogin tyylillä siis jatketaan, mutta yhtenäiseen kirjan muotoon kasattuna.

Kirja sisältää todella paljon uutta ja päivitettyä asiaa, mm.:

  • Monipuolisesti eri lihasryhmien ja liikkeiden treenaamisesta
  • Vastauksia yleisesti esitettyihin kysymyksiin treenistä ja ravinnosta. Esim. kuinka usein, kuinka paljon, kuinka kovaa, miten jne.
  • Eri kohderyhmien treenistä lapsista vanhuksiin
  • Lihasten ja voiman kasvatuksesta rasvan lähtöön: teoriaa ja käytäntöä
  • Perusravinnosta toimiviin ja toimimattomiin tai jopa haitallisiin urheiluravinteisiin/ravintolisiin
  • Perusteluja voimaharjoittelun ja hyvän toimintakyvyn ja riittävän lihasmassan hyödyistä
  • Sporttisen urheilullisen kropan taustalla olevan fysiologian perusteita ja hienouksia
  • Kattava paketti teoreettisemman tiedon lisäksi omia suosituksiani lihasten ja voiman kasvuun sekä rasvojen lähtöön

Kirjan yhtenä teemana on, että tekemällä oikeita asioita laadukkaasti ja monipuolisesti on mahdollisuus päästä kovaan ja näyttävään kuntoon ilman suuria kärsimyksiä. Ja mikä tärkeintä, kirja antaa fysiologisen ja biomekaanisen ymmärryksen lisääntymisen kautta lukijalle lisää työkaluja itsensä ja valmennettaviensa kehittämiseen.

Mille kirja näyttää?

Tässä yksi kirjan esimerkkiaukeama.

ydinliikkeet

Kuva. Kirja eroaa muista vastaavista opuksista mm. siinä, että se sisältää käytännöllisten esimerkkien ohella myös kattavasti teoreettisempaakin asiaa voimaharjoittelusta. Kuva: Tron Krosshaug, Muscle Animations (NIH, Norja).

Kenelle kirja soveltuu?

Kirja soveltuu kaikille treenaamisesta, ravinnosta, terveydestä ja hyvinvoinnista sekä ihmisen fysiologiasta kiinnostuneille. Sen on tarkoituksena myös innostaa uusia ihmisiä tämän hienon harrastuksen pariin. Kirja on ulkoasultaan niin tyylikäs, että vaikket olisikaan kiinnostunut sen lukemisesta, niin se kannattaa ostaa kuvien selaamisen takia tai hyllyyn edes rekvisiitaksi!

Kirja

Mistä lisätietoa kirjasta?

Nythän kirjaa voi käydä plaraamassa jo kirjakaupoissakin. Tein kuitenkin kirjasta myös lyhyen esittelysivun, joka näkyy aina blogin vasemmassa yläosassa Lihastohtori-kirja-linkistä klikkaamalla.

Kirja_meme

 

Juha Hulmi

Tietoja jhulmi

PhD in exercise physiology (LitT liikuntafysiologiassa ja liikuntafysiologian dosentti).
This entry was posted in fysiologia, kuntosali, Lihakset, ravinto, terveys. Bookmark the permalink.

60 vastausta artikkeliin: Lihastohtori-kirja on nyt kaupoissa!

  1. Hezerminator sanoo:

    Tilattu!

    Olet pitänyt hienolla tavalla esillä kehonrakennusta ja lihaskuntoa suomalaisella kentällä joten tilasin kirjan sekä varmasti kattavan sisällön takia, mutta myös omana kontribuutiona sille että jaksat jatkossakin lippua heiluttaa!😉

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos! Tämä juuri motivoi jatkamaan tätäkin työtä, vaikka usein kovasti omaa stressiä lisääkin ja runsas ekstra-aika koneella ei ole ergonomisesti ekä terveydelle, saatika sitten omalle lihasten ja toimintakyvyn kehittymisellekään hyväksi.

      Mutta uhraan itseni teille lukijoille🙂 Otetaan ensi vuonna sitten vaikka rennommin.

  2. Heidi sanoo:

    Kirja oli mulle myyty jo näillä kuvilla. Tilattu siis.

  3. villlle sanoo:

    Tätä on odotettu! Blogia tullut luettua melko paljon, isot rispektit jaksamisesta!

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos! Rakkaudesta aiheeseen on iso juttu, mutta myös pitkälti Lukijoiden ansiosta jaksan, vaikka välillä hullun hommaa painaa kahta duunia.

  4. Emmi sanoo:

    Ja siis kirjahan ilmestyy loistavasti joulumarkkinoille! Taidan tilata ihan itselleni joululahjaksi.🙂

    • jhulmi sanoo:

      Jep. Hienoa!

      Tavoite on 16.11. ja siitä ennakkoon 30.4. mennessä mun persnahasta revityllä alennuksella uskolliset lukijat saisivat n. viikkoa ennen😉

  5. Pekka sanoo:

    Tilasin juuri kirjan. Annettua alennuskoodia en kuitenkaan pystynyt käyttämään, koska luvattua ikkunaa sen käyttöön en ikinä nähnyt.
    Mutta näillä mennään. Ehkä lihastuotto on 20% isompi kuin muilla😉

    • jhulmi sanoo:

      Pahus, mikäköhän oli selain? No, sama kirja se on ja voit ajatella niin, että minä sain sitten sinulta pienen lahjoituksen. Eli hyvään tarkoitukseen menee😉

  6. Antti sanoo:

    Pakkohan tämä oli tilaukseen laittaa. Vaikka minua paljon enemmän kiinnostaa suhteellinen voima ja yleinen fyysinen kunto kuin kehonrakennus tai lihasten maksimaalinen kasvatus, niin silti olen saanut blogistasi todella paljon tarpeellista ja hyödyllistä informaatiota.

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos. Ja kuka väitti, että tämä olisi vain lihaksenkasvatusopas? Yhtenä osiona tulee mm. olemaan maksimaalisen voiman kasvuun tähtäävän harjoittelun nyrkkisäännöt jne.🙂

      • Antti sanoo:

        Ei kukaan, tarkoitin blogiasi joka lähinnä keskittyy lihasten kasvatukseen. Ja huomasin tuosta sisällöstä tämän hiljaa toivomani osa-alueen, joka vain lisäsi mielenkiintoa. Mutta joka tapauksessa jään mielenkiinnolla odottamaan. 😀

      • jhulmi sanoo:

        Niin, ehkäpä puolet sisällöstä on lihasten kasvatuksesta tai absoluuttisen maksimaalisen voiman kehittämisestä. Toinen puolet suorasti tai epäsuorasti suhteellisesta voimasta ja muista ominaisuuksista ja lajeista, ravinnosta, terveydestä ja hyvinvoinnista. On toistaiseksi ollut aika hyvä jako, otsikko kun on Lihastohtori eli liikaa ei voi mennä sivuraiteille😉

  7. TMT sanoo:

    Tätä on kyllä odotettu! Blogi on ollu kovassa käytössä ja suuri kiitos sulle, kun jaksat kirjoittaa tätä muun työn ohessa. Tutkimustyösi on sen verran arvokasta, joten tilasin kirjan toki sen asiasisällön takia, mutta myös tukeakseni hyödyllistä työtäsi😀

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos. Ilman tällaisia kommentteja en todennäköisesti motivoituisi tähän kaikkeen uhraamalla vapaa-aikaani… vaikka rakas harrastus onkin.

  8. SM sanoo:

    Kuinka monta sivua kirjassa on? Voiko tilata tänne ulkomaille?

  9. Lilliputti sanoo:

    Tuleeko kirjaan myös lähdeviitteet? Samaan tapaan kuin blogissasi tai esim. lista jokaisen osion perään? Tarvitsen niitä työssäni, en minä muuten… Ja kiitos vielä, että olet jaksanut niitä linkittää blogiteksteihisi!

    • jhulmi sanoo:

      Hei,

      Toki. Kirjassa ei kauheasti ole tilaa brassailla sadoilla lähteillä eli yritän valita tilanteisiin parhaan lähteen. Ja kun puhtaan yleisluontoisista asioista, niin mainitsen kirjassa, että mitkä ovat niihin hyviä opuksia, katsauksia tai muita lähteitä. Toisaalta teen kirjasta myös sellaisen, että siihenkin voi viitata suoraan.

  10. Matti Lintula sanoo:

    Hei tohtorisetä!

    Pistin kirjan tiluuseen. Kiitos näistä blogiteksteistä, aina ilo lueskella ja palata kertailemaan tietoja. Kiitoksena teksteistä ota joskus yhteyttä kun oot Tampereella niin tarjoan hiaronnan (olen siis hieroja enkä muuten vaan öljyä tohtoreita). Mut saa kiinni sähköpostilla osoitteesta matti.lintula@luukku.com tai facesta.

    Matti

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos, täytyypä pitää mielessä! Turhan harvoin itse tulee käytyä.

  11. Turkka Hämäläinen sanoo:

    Hei Juha,

    pystyykö tätä tilaamaan muihin EU maihin?

    • jhulmi sanoo:

      Hei, kyllä varmasti. Tarvittaessa jos ei muuta, niin suoraan ottamalla Fitraan yhteyttä. Kirjan ovat ottaneet monet nettikaupat myyntiin.

  12. Ville sanoo:

    Kirja meni heti tilaukseen, kun huomasin että sellainenkin on tulossa.😀

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos! Olen nähnyt tähän erittäin paljon vaivaa ja käytännössä kirja on lähes kokonaan uutta asiaa.

  13. loivasuo sanoo:

    tulee olemaan joululahja numero uno!!!🙂

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos! Itsellekin sama juttu, suuri työ vihdoin kansien välissä.

  14. Riitta Roth sanoo:

    Kirja meni tilaukseen ja kiinnostuksella odotan mitä tarjolla! Liikunta kiinnostaa ja työpuolesta siitä pääsee keskustelemaan moninaisesti niin onko tarjolla uutta perustelua liikunnalliseen toimintaan ja sen etuihin?
    Ja tuleeko tuo alannus ainostaan ns. rekisteröityneillä tilaajille? Ei näkynyt alennuskoodikenttää…

    • jhulmi sanoo:

      Hei, kiitos. Kyllä tuo alennuskoodikenttä on ihmisillä yleensä näkynyt😦

      Kirjassa on jonkin verran perusteluja monipuolisen liikunnan hyödyistä.

  15. tsuoranta sanoo:

    Tilattu. Ostopäätökseeni meni noin 60 sekuntia. Alennuskoodikenttä löytyy kun:
    1. Lisää kirja ostoskoriin
    2. Klikkaa hakukentän vierestä ”Ostoskori: 1”
    3. Laita alennuskoodi vasemmassa palstassa olevaan kenttään
    4. Vastaanota voimaharjoittelun ilosanomaa
    Itse kassalla koodikenttää ei enää ollut vaan pitää mennä erikseen ostoskoriin.

  16. Heps!
    Tilasin jo 21.4. (ja muistaakseni ilman alennuskoodia tietysti koska klassikko ja en koodikenttää silloin löytänyt). Nyt jäytää sielua vakava huoli siitä jäänkö vasta toiseen aaltoon toimitusjärjestyksessä koska alennuskoodi ei varmaankaan tiedoissa näy?

    • jhulmi sanoo:

      Hei,

      kustantajan vastaus oli onneksi teille oikeaan aikaan tilanneille, mutta koodin missanneille:

      ”Totta kai saavat kirjan samalla, eli reilusti ennakkoon. Tämä koskee kaikkia Fitran verkkokauppatilauksia.”

  17. JAL sanoo:

    Paljonko itse käytät lisäravinteita ?
    Itse kun syön paljon proteiinia eri muodossa päivän aikana 230-290gr.
    Niin todella miettinyt että jätän kokonaan nämä bcaa ja palkkarit herat.
    Koska saanko näistä oikeasti mitään hyötyä. Paitti tili tyhjemmäksi🙂

    • jhulmi sanoo:

      Syöt paljon proteiinia ja ainakin BCAA on turha sulle. Hera treenin jälkeen on kätevää ja halpaa, mutta et sä sitä varsinaisesti tarvitse. https://lihastohtori.wordpress.com/2014/10/30/palautusjuoma/

      Mä säännöllisesti heraa ja kreatiinia (välillä taukoja). D-vitamiinia iso osa vuodesta, silloin tällöin omega-3 tai kalaöljyä ja probiootteja. Kun olen tulemassa kipeäksi C+sinkki. Silloin tällöin monivitamiinia kun olen syönyt vähän huonommin ja vähemmän suhteessa kulutukseen. Joskus kokeilen jotain muitakin lisiä, mutta säännölliseen käyttöön jää tosi harvoin mitään.

      Kirjassani on iso katsaus ravinnosta ja ravintolisistä.

      • Täällä menee lisäravinteita jonkun verran, osa uskoakseni tarpeeseen ja osa plasebovaikutuksen takia.😉

        http://www.strengtheory.com/steroids-dosage-and-the-placebo-effect/

        Tarpeeseen? Päivittäin: D-vitamiini, sinkki, magnesium ja joku multivitamiini.
        Muutaman kerran viikossa: Seleeni ja rauta. Mulla on subkliininen kilpirauhasen vajaatoiminta joten varmistelen ettei kilpirauhashormonin raaka-aineista olisi pulaa.

        Kerran tai pari viikossa, placebona/tai ainakin toivossa että vaikuttaa: multib-vitamiini, ubikinoni (Q10), inkivääri (palanen juurta silloin tällöin) ja kurkuma (kuten inkivääri).

        Uusimpana plasebokokeiluna HMB-tabletit.

        Treenijuomassa aina BCAA:ta ja ruokasoodaa. Aamulla ja treenien jälkeen heraa + 1 raaka kananmuna (koska ei jaksa keittää/paistaa). Kreatiini treenin jälkeen, paitsi päivinä jolloin on syöty punaista lihaa.

        Eipä nuo keski-ikäisen työssäkäyvän miehen kukkarossa paljoa tunnu, joten miksi ei?

      • jhulmi sanoo:

        Juu nuo on legendaarisia tutkimuksia linkissäsi. Kirjoitin kirjaan enemmänkin plasebosta ja nosebosta. Ei tuo huono stäkki ole, joka sulla on kunhan panostus olennaisimmissa on kohdallaan. Tehokas kehittyminen on yksinkertaisten toimivien asioiden toistamista riittävän ja usein ja riittävän kauan.

  18. Mikael sanoo:

    Laitoinpa tuota minäkin kirjan tilaukseen pitkään mietityn hetken mielijohteen johdosta, mitä tämä sitten ikinä tarkoittaakaan koska vaikuttaa juuri sellaiselta teokselta ainakin esittelyn perusteella, että voisi tuoda runsaasti lisää tietoa aloittelijan päähän🙂 ps. Olisi hienoa jos itselläkin olisi joku kaunis päivä yhtä atleettinen vartalo kuin Lihastohtorilla!

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos ja kiitos.

      Voin luvata, että ei ostoksesta haittaakaan ole atleettisen vartalon tavoittelussa. Kunhan et jätä treenejä väliin liikaa sen takia, että et malta välillä keskeyttää lukemista🙂

  19. Hannu sanoo:

    Kirja laitettu tilaukseen.

    Pitää alkaa rukkaamaan treeniohjelmaa siten että saan pidettyä kevennetyn jakson kirjan ilmestymisen aikaan…🙂

  20. AM sanoo:

    Hei! Olen tilannut kirjan ennakkoon jo keväällä, osaatko sanoa milloin se toimitetaan? Kiitos!

    • jhulmi sanoo:

      Hei,

      kiitos. Fitralta ainakin lupasivat, että viikolla 47 eli hyvin pian.

  21. HL sanoo:

    Tottahan tämä täytyi tilata. Kuten joku aikaisemmin mainitsikin, niin jo pelkästään kuvien ja ulkoasun perusteella.🙂 Ja varmasti tosi asiallinen opus, josta on iloa pitkään. Kiitos siis!
    P.s. saisikohan tämän ihan signeerattuna..? Vai liekö jo postissa..

  22. zds0 sanoo:

    Moi! Kiitos hyvästä blogista, harvoin saa treenivinkkejä missä on lähdeviitteet! Tuleeko kirjasta sähköistä versiota? Noita paperisia kirjoja mieluummin yritän vähentää kuin lisätä..

  23. Jarkko Hedman sanoo:

    Kiitos loistavasta kirjasta! Ahmin sen jo viikonloppuna. Pidin erityisesti siitä, että kirjassa esiteltiin helppolukuisella tavalla, mikä toimii ja mikä ei perustuen lukuisiin tieteellisiin tutkimuksiin (siitä kai blogissaan on kyse). Lisäksi kirjassa oli paljon pointteja, joita ei muista teoksista varmasti löydä. En oikeastaan jäänyt kaipaamaan mitään. Muokkasin jo treeniohjelmaa kirjan oppeihin perustuen. Täällä ulkomailla työmatkalla ollessa tulikin mieleeni, että onko englannin kielistä käännöstä suunniteltu? Voisin kuvitella olevan menekkiä Suomen rajojen ulkopuolellakin.

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos kauniista sanoista! Nopeaa toimintaa😉

      Olen miettinyt, mutta tuskin tulee englanniksi. Kaikki jutut eivät kuitenkaan aukea englanniksi ja olisi hieman työtä brändäyksessäkin. Toki vastaavaa opusta ei löydy englanniksi eli periaatteessa markkinaa olisi. Jotenkin nyt vain haluaisin mennä matalalla profiililla jatkossa ja keskittyä enemmän taas tutkimukseen.

  24. Ville sanoo:

    Kiitos! Kirja on aivan loistava ja täynnä silkkaa asiaa! 5/5!

  25. GodlesSzzzz sanoo:

    Terve!
    Tänään ostin kirjan kaksinkappalein. Toinen menee isoveljelle joululahjaksi. Sohvalla makoillessa silmäilin kirjan läpi. Vaikuttaa erittäin hyvältä! Vaikka oli vain tarkoitus silmäillä, niin kuitenkin vahingossa jäi aivan ajatuksella lukemaan. Kiitos että pidät tätä blogia ja kirjoitit kirjankin.🙂

  26. Riikka sanoo:

    Kirja vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta ja aion sen kyllä viimeistään pukilta toivoa lahjaksi! Olin myös luennollasi Helsingin yliopistolla ja sieltä en ehtinyt kirjaa jäädä ostamaan. Onko kirjan tilaukseen siis vielä olemassa jokin alennuskoodi?🙂

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos. Harmi kun et saanut signeerattua opusta. Ei ole alennuskoodeja, mutta tällä hetkellä ainakin yksi nettikauppa (en halua mainostaa nimiä) myy kirjaa polkuhintaan… joulupukin kirjavarastoista en tiedä, mutta jos olet ollut kiltti, niin saattaahan sieltäkin olla tulossa. Suomalainen Kirjakauppa oli tilannut kirjoja kuulemma isomman satsin eli siellä voi olla ainakin vielä jäljellä.

  27. Samppa sanoo:

    Kirja tilattu ja luettu ja oli mainio!Minulla on kaapissa pari purkillista GABAA ja kirjassa kerroit sen yliannostus vaaroista,paljonko voi turvallisesti päivässä ottaa?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s