Lihastohtori 2: Hautaa Humpuuki – Tutkitulla Tiedolla Tavoitteisiin

Lihastohtori 2: Hautaa humpuuki, tutkitulla tiedolla tavoitteisiin on ilmestynyt (23.10.). Fyysistä kirjaa saa nyt muun muassa kivijalkakirjakaupoista, marketeista ja nettikirjakaupoista sekä monista muista paikoista. Lisäksi se on ostettavissa E-kirjana. Kirja auttaa erottamaan humpuukin näyttöön perustuvasta tiedosta treenissä, ravinnossa, terveydessä ja fysiologiassa. Se antaa myös hyvin kattavat suositukset sporttista elämäntapaa aloittelevalle tai jo noudattavalle.

Kuva. Kirjan provosoiva kansi. Kuvaaja Marko Simonen ja Fitra.

Mitä kirja sisältää?

Kirja koostuu neljästä kokonaisuudesta. Kirjan aiheet ovat jälleen sellaisia, joissa kokonaisuuksien ymmärtäminen on paljon pieniä yksityiskohtia tärkeämpää. Kirja formaattina tarjoaa erinomaisen tavan esittää kokonaisuuksia, joihin lukija voi perehtyä rauhassa ja luottaen siihen, että nyt ollaan tutkittujen perusasioiden äärellä.

I

Ensimmäisessä osassa tarjotaan eväitä kriittiseen ajatteluun ja tutkitun tiedon merkityksen ymmärtämiseen. Siinä kerrotaan myös millaiseen tietoon kannattaa luottaa ja minkälainen on hyvä valmentaja. Osiosta saa erinomaisen tehokkaan suojan humpuukia vastaan. Tämän luvun luettuasi tiedät esimerkiksi kannattaako julkkiksiin, velitieteilijöihin ja PubMed-nörtteihin luottaa harjoittelussa ja ravinnossa.

Kirjassa käydään läpi humpuukiväitteiden tunnusmerkkejä. Näiden tunnusmerkkien lisäksi humpuukia voi tunnistaa huonosta argumentoinnista. Käsittelen kirjassa tyypillisiä argumentointivirheitä terveys-, liikunta- ja ravitsemuskeskustelussa. Tässä alla kuvankaappauksena yksi esimerkki tämän osan sisällöstä. Kuvankaappaus on vain osa sivusta eli toinen kappale ei jatku suoraan ensimmäisestä.

II

Toisessa osassa käsitellään treenaamiseen, ravintoon, terveyteen ja fysiologiaan liittyviä humpuuki-ilmiöitä, ja samalla opitaan erottamaan olennainen epäolennaisesta. Annan esimerkkejä sekä raskaansarjan että kevyemmän tason humpuukista ja köykäisistä perusteluista, jotka eivät kestä päivänvaloa. Tämän ja ensimmäisen osan avulla saat ”humpuukitutkan”, jonka ansiosta voit tulevaisuudessa säästää paljon aikaa ja rahaa.

Osoitan kirjassa, että humpuuki ei ole mustavalkoinen käsite, vaan sen asteita on monia. Tässä osiossa käsittelen hyvin erilaisia ja eritasoisia päättelyvirheitä tai suoranaisia humpuukiesimerkkejä. Yhtenä tällaisista ovat humpuukilaitteet, joita myydään mitä erikoisimmilla väitteillä. On hienoa, jos niiden avulla joku innostuu lisäämään liikkumisensa määrää, mutta väitteiden ei silti tarvitsisi olla hölynpölyä.

Ravintoon liittyen hiilihydraatit ja rasvat puhuttavat. Hiilihydraattien määrän vähentäminen voi olla monelle hyvinkin toimiva strategia elää terveellistä elämää, mutta kannattaako kuntoilijan ja urheilijan kääntää paketti toisinpäin ja siirtyä hyvin korkearasvaiseen ruokavalioon? Tämä on esimerkki aiheesta, jossa väitteet ovat humpuukia vain riippuen kontekstista. Käsittelenkin aihetta laajasti ja mahdollisimman neutraalisti ja objektiivisesti.

Monet ihmiset ovat innostuneet mittailemaan itseään hyvin monenlaisilla mittareilla. Tämä on toisaalta hieno asia, mutta valitettavasti mittausmenetelmiin ja varsinkin niiden tulkintaan liittyy hyvin suuria haasteita. Useinkaan ei malteta odottaa riittävästi, että tiedettäisiin, onko mittausmenetelmä luotettava ja onko tällaisella itsensä mittailulla käytännön merkitystä eli vaikuttavuutta. Kerron muun muassa mitä kuluttajan tulisi tällä hetkellä ajatella geenimittauksista ja niiden tulkinnasta harjoittelun ja ravinnon apuna.

III

Kolmas osa sisältää katsauksen ja esimerkkejä tutkimustiedon maailmasta treenissä, ravinnossa ja elintavoissa. Tämä auttaa lukijaa ymmärtämään, mikä oikeasti on tärkeää. Humpuukin ehkä suurin ongelma on sen kyky harhauttaa kuluttajat pois tutkittuun tietoon perustuvasta rationaalisesta ajattelusta. Tällöin perustellut järkevät valinnat usein unohtuvat.

Jos väittää joidenkin asioiden olevan pötypuhetta tai humpuukia, tulisi mielestäni edes joskus uskaltaa myös kertoa mikä sitten on tutkimusten valossa todennäköisesti totta. Tässä osiossa käyn läpi treenaamiseen, ravintoon ja elintapoihin liittyvää tutkittuja tietoa tiiviisti ja esimerkkien kautta. Yhtenä esimerkkinä on lihasten koon ja voiman kasvu, joka on yksi aiheista, jotka kiinnostavat lukijoitani eniten. Aiheen ympärillä jo 15 vuotta tutkimusta tehneenä koen myös, että olen näissä osioissa itse erityisen vahva.

Ravintolisiä ja urheiluravinteita on tutkittu erittäin paljon ja olen itsekin osallistunut aiheen tutkimukseen. Annan esimerkin kahdesta tutkitusta ja toimivasta ravintolisästä. Kerron myös tarinan siitä kuinka tutustuin näiden ravintolisien ”löytäjään” Roger Harrisiin.

Yksi suuri kansanterveydellinen ongelma on liian vähäinen liikunnan määrä ja terveyttä nakertavat elintavat. Käyn kirjassa läpi mikä liikkumistamme rajoittaa ja miksi terveys edellä -ajattelu ei aina toimi valistuksessa. Käsittelen tässä osiossa myös muun muassa unta, alkoholia, tupakkaa ja anabolisia aineita.

IV

Kirjan viimeinen neljäs osa sisältää hyvin kattavat suositukset liikuntaan, ravintoon, hyvinvointiin ja terveyteen liittyen.

Aloitan suositukset lähtölaukauksella. Toiveissani on, että kirjan avulla lukija itse tai lukijan läheinen innostuisi liikunnasta ja terveellisistä elintavoista, ja pääsisi näiden makuun tutkittuun tietoon perustuvien valintojen avulla.

Tutkittuun tietoon ja hyviin käytännössä toimiviin valintoihin perustuvien yleisien liikunta- ja ravitsemusvinkkien jälkeen hypätään muutamiin terveysvinkkeihin, jotka perustuvat asiantuntijoiden aiheista kirjoittamiin konsensuksiin ja tutkimuskatsauksiin. Koko kirjan on lukenut joukko eri alojen asiantuntijoita läpi, niin tämänkin osion.

Kirja päättyy tavoitteellisemman treenaajan suosituksiin lihasten koon ja voiman kasvattamisesta rasvanlähtöön. Nämä suositukset ovat huomattavasti Lihastohtori I:sta kattavammat ja päivitetty vuodelta 2015 vuodelle 2018. Veikkaan, että kirjan päätös on monille blogini lukijoille kirjan kohokohtana.

 

Kirjan lopussa on noin 20 sivua lähteitä niille, jotka haluavat etsiä aiheesta lisätietoa.

Kenelle kirja sopii?

Kirja sopii kaikille tutkittuun tietoon perustuvista valinnoista, treenaamisesta ja omasta hyvinvoinnista kiinnostuneille. Se on helppolukuinen opas järkeviin valintoihin. Kirja perustuu siis tieteelliseen tietoon yleistajuisesti kirjoitettuna.

Lihastohtori 2 on kirjoitettu hieman laajemmalle yleisölle kuin Lihastohtori I. Vaikka treeni- ja ravintoasiaa on luvassa jälleen hyvin paljon, päällekkäisyyttä edelliseen vuonna 2015 ilmestyneeseen kirjaan on luvassa hyvin vähän. Lihastohtori 2 toimii itsenäisenä teoksena, mutta toisaalta täydentää myös edellistä Lihastohtori I:stä.

Tätä kirjaa kirjoittaessa olen itse yrittänyt oppia ymmärtämään paremmin erilaisuutta ja toivon, että kirja tulee olemaan lukijallekin avartava oppimisprosessi. Tutkittuun tietoon ja rationaaliseen ajatteluun valintansa perustavalle on hyödyksi ymmärtää, miksi erikoisiin ajatusvirheisiin, turhanpäiväisillä asioilla kikkailuun ja humpuukiin on niin helppo sortua. Vastaavasti monille, jotka kokevat tieteen vieraaksi voisi olla hyödyllistä ymmärtää, miten tiede toimii ja miksi tieteentekijät perustelevat asioita tutkittuun tietoon perustaen.

Osalle ihmisistä sporttiset elämäntavat ovat itsestäänselvyys, kun taas monille muille ne eivät voisi vähempää kiinnostaa. Myös tämän erilaisuuden ymmärtäminen avartaa. Hyvin tavoitteellisenkin treenaajan tai valmentajan on joskus hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, miksi hänen tapansa toimia eivät olekaan niin itsestään selvän helppoja tai toimivia jollekin toiselle. Tai vastaavasti liikunnan ja terveiden elämäntapojen vieroksujalle voisi tehdä hyvää ymmärtää, mitä tavoitteellisen treenaajan elämäntavoista voisi oppia.

 

Kirjasta saatuja kommentteja

Kustannustoimittajan kommentit: ”Erinomainen kokonaisuus. Kappaleet 1 ja 2 tuli suorastaan ahmittua läpi. Kappaleet 3 ja 4 tarjoavat valtavan määrän faktaa ja erittäin toimivia ohjeita.”.

Muita kommentteja:

On mielenkiintoista ja tärkeää luettavaa. Selkeän helppotajuisesti olet tuonut asioita esille.”

Jokaisen joka haluaa tietää treenaamisesta ja ravinnosta tämän hetken totuuden. Tuo on yksi niistä kirjoista joka ehdottomasti kannattaa hommata ja lukea. Vahva suositus 💪

Jokainen joka on ensimmäisen Lihastohtori-kirjan lukenut, tietää, että luvassa on taattua laatua. Eikä pettänyt odotuksia, vaan onhan tämä taas parasta kirjallisuutta salitreenaajalle, mitä tässä maassa on tarjolla.

Kirja kertoo tutkitun tiedon avulla, miten erottaa oikeasti olennaiset asiat kaikesta epäolennaisesta ynnä muusta ”humpuukista” sekä antaa hyvät käytännön suositukset treeniin, ravintoon ja elintapoihin liittyen.

6/5 tähteä: ⭐”

Jos tri Hulmin ensimmäinen kirja kolahti, tästä tykkää taatusti myös. Tyyliltään kirja on samankaltainen mutta laajentaa aihepiiriä pelkästään treenaamisen ja ravinnon ympäriltä myös kriittiseen ajatteluun laajemmin. …  Fokus on kuitenkin selvästi tuloksekkaan treenin ympärillä.

Olipahan ison datan poikkitieteellinen pläjäys – melkoinen urheilu-, liikunta-, ravitsemus-, terveys- ja hyvinvointialojen yleissivityksen ja lukeneisuuden todella yksinkertaiseen muotoon aseteltu taidonnäyte. Fysiologian, valmennusopin ja ravitsemustieteiden lisäksi rivit pitivät sisällään ainakin yhteiskuntatieteitä, psykologiaa, filosofiaa ja käyttäytymistieteitä. … Tykkäsin ja arvostin. … Kirjan kohdeyleisö on kyllä laaja – käytännössä kaikki ajattelusta, hyvinvoinnista ja suorituskyvystä kiinnostuneet ihmiset.

 

Kirjan esilukijat

Kirjalla on erinomaiset esilukijat ja he ansaitsevat suuren kiitoksen. Esilukijoita olivat: Elintapalääkäri Vilho Ahola, Tervettä Skeptisyyttä blogin tohtori Pauli Ohukainen (ks. tuore haastattelu), Viisas Pääsee Vähemmällä -kirjailija ja tohtori Sampo Sammalisto, liikuntatieteiden tohtori Jouni Kallio, liikuntatieteiden maisterit ja valmentajat Tuomas Rytkönen, Ville IsolaMia Laakso, ja Ville Kallinen, fysioterapeutti ja väitöskirjatutkija Tuomas Honkanen, urheiluravitsemuksen ekspertit Jan Verho ja Anna Ojala, kokenut lihasten kasvattaja ja suomen kielen taitaja Jonas Nivala, liikuntatieteen kandidaatti Jarkko Järvinen, sekä intohimoinen ravitsemuksen ja (hammas)lääketieteen opiskelija Vladimir Heiskanen.

Kirjassa kuvaajana oli Marko Simonen. Ja viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä, vaimoni, kasvatustieteen tohtori ja voimailun harrastaja Anna R. on pitänyt jälleen huolen siitä, että kirjoitukseni on ymmärrettävää.

Kiitos kaikille esilukijoille!

Loppusanat

Kiitos kun jaksoit lukea tänne asti. Lukemalla kirjan voi siis saada tehokkaan suojan humpuukia vastaan. Kirja tarjoaa myös uusimpaan tietoon perustuvan lukupaketin tutkittuun tietoon perustuvasta harjoittelusta, ravinnosta ja muista elämäntavoista.

P.S. Jos sometat kirjasta ja tykkäät, laita ihmeessä häshtäg: #lihastohtori2 ja Instagramissa halutessasi myös @juhahulmi

 

Juha Hulmi

 

Mainokset

Tietoja jhulmi

PhD and docent in exercise physiology (LitT liikuntafysiologiassa ja liikuntafysiologian dosentti). https://staff.jyu.fi/Members/jjhulmi/main
Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, ravinto, terveys, voimaharjoittelu. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s