Lihastohtori haastattelee itse itseään osa IV

Kuka on tyyppi blogin takana? Tämä on jatko-osana aiemmalle kirjoitukselleni: Lihastohtori haastattelee itse itseään. Vastaan tässä mm. kysymyksiin siitä, mikä on parasta ja ärsyttävintä työssäni, miksi minulla on niin pienet lihakset, mistä lähteistä oppii eniten uutta ja minkälaista päiväuniohjelmaa suosittelen.

Deadlift

Lue loppuun

Kategoria(t): Ei kategoriaa | 2 kommenttia

Lihastohtorin ravintovinkit painonhallintaan: rantakuntoon 2016-2030

Onko tavoitteenasi päästä urheilullisen näköiseen vähärasvaisempaan olemukseen ilman lihaksien lähtöä? Minkälaisia ravintostrategioita sinun kannattaisi noudattaa? Tässä uudessa blogijutussa kirjoitan omat osittain näyttöön ja osittäin käytäntöön perustuvat käytännölliset ja yksinkertaiset suositukset päästä hyvään kesä- talvi, kevät- ja syyskondikseen. Nyt on luvassa hieman fiilispohjaisempi juttu ilman tutkimusviitteitä.  Haluan joskus myös kirjoittaa rennompia ja käytännöllisempiä artikkeleita, vaikka tähänkin juttuun tutkimusnäyttöön perustuvat viitteet kyllä löytyisikin. Tällaisia ”maanläheisempiä” ja yksinkertaisempia juttuja on myös kovasti pyydetty, joten olkaapa hyvät!

otsikko

Lue loppuun

Kategoria(t): Lihakset, ravinto | 46 kommenttia

OPTIMOI VOIMANTUOTTO –KOULUTUSSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ 20.9. ja 21.9.2014

Huom! Suuri kiitos mielenkiinnostanne ”Optimoi voimantuotto” -koulutusseminaariamme kohtaan! Lauantain 20.9. seminaari on jo täynnä. Hyödynnä nyt 10.7. asti kestävä nopean ilmoittautumisen alennus ja tule mukana sunnuntain 21.9. seminaariin, johon on paikkoja vielä jäljellä. Alla alkuperäinen ilmoitus.

Toissa kesänä pähkäilimme Suomen yhden ammattitaitoisimmista PT:istä, Timo Haikaraisen (LitM) kanssa, miten voisimme tehdä koulutus- ja opetusrintamalla jotain uutta ja erilaista, joka todella hyödyttäisi liikunta-alan ihmisiä ja treenistä kiinnostuneita. Laadimme vuoden 2012 syksyn aikana koulutusseminaarin teemalla ”Optimoi lihaskasvu ja kehonkoostumus”. 

Pidimme ”Optimoi lihaskasvu ja kehonkoostumus” -seminaarit 2013 ja 2014 Jyväskylässä, Vantaalla ja Tampereella. Niiden suosio yllätti meidät: Kaikki seminaarit myytiin loppuun 2 päivässä. Todella iso, nöyrä kiitos vielä kerran kaikille osallistujille!

Seminaarien suosio ja positiivinen palaute osoittivat, että näyttöön perustuvalle ja käytännön sekä teorian vuoropuheluun perustuvalle tiedolle on kysyntää . Siksi suunnittelimme yhdessä liikuntabiologikollegamme ja leuanvedon SE-miehen Tuomas Rytkösen kanssa uuden seminaarikokonaisuuden, joka keskittyy voimantuottoon. Voimaahan ei voi koskaan olla liikaa!

OptimoiVoimantuotto2014

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, ravinto, voimaharjoittelu | Jätä kommentti

Voima – miksi se on niin tärkeää urheilussa ja liikunnassa? Rytkönen, Hulmi ja Haikarainen

Halusitpa olla nopea tai kestävä, niin voimasta on sinulle hyötyä. Yhdessä lajissa nopea voimantuotto korostuu, toisessa täytyy kyetä tuottamaan peräkkäin lukuisia submaksimaalisia lihassupistuksi, kolmannessa täytyy pystyä tuottamaan voimaa mahdollisimman paljon rajoittamattomassa ajassa ja neljännessä tarvitaan jonkinlaista yhdistelmää edellisistä. Niin maksimi-, nopeus kuin kestovoimaa voi kehittää omien tavoitteiden mukaisesti onnistuneesti toteutetun yksilön tavoitteisiin räätälöidyn voimaharjoittelun avulla. Tässä artikkelissa kerromme voiman merkityksestä urheilussa ja liikunnassa ja lopussa paljastamme tietoja uudesta koulutuksesta.

voima

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, voimaharjoittelu | 12 kommenttia

Lihasarkuus – no pain no gain voimaharjoittelussa?

Nykyään on trendikästä treenata kovaa. Moni ajattelee, että on hyvä, jos lihakset huutavat hoosiannaa monta päivää treenin jälkeen. Pitääkö yleinen sanonta ”no pain no gain” paikkaansa? Onko asia näin yksinkertaista? Kerron tässä artikkelissa mm. mitä viiveellä lihaksiin harjoituksen jälkeen hiipivä arkuus on, mitä hyötyä ja haittaa siitä on, mistä se johtuu ja millaisien liikkeiden ja suorituksien jälkeen sitä ilmenee.

nopain3

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, voimaharjoittelu | 35 kommenttia

Yhdistetyn voima- ja kestävyysharjoittelun perusteet ja haasteet – Eklund

Nykyään hyväkuntoisuuden käsite tarkoittaa sitä, että on sekä voimaa että kestävyyttä. Monissa lajeissa molemmilla onkin iso rooli. Voimaharjoittelijat hyötyvät kestävyysharjoittelusta, mutta liiallisesta määrästä on tiettyä haittaa. Kestävyysharjoittelijat hyötyvät voimaharjoittelusta, mutta liioittelu ei sielläkään ole paikallaan. Tässä artikkelissa valmennus- ja testausopissa voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämisestä väitöskirjaa tekevä Daniela Eklund kertoo mm. mitä sudenkuoppia voima- ja kestävyysharjoittelun yhdistämisessä piilee ja kuinka ne voidaan välttää.

VK
Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, voimaharjoittelu | 30 kommenttia

Kehonpainoharjoittelu – Koivuranta ja Rytkönen

Kehonpainoharjoittelusta on toivottu usein artikkeleita. Halusin pyytää kirjoittamaan blogiin henkilöt, joilla on tästä aiheesta sekä akateemista että käytännön tason osaamista huipputasolta. Artikkelissa on kattavasti luvassa sekä teoriaa että käytäntöä ja myös treenivideoita ja harjoitusesimerkki. Kirjoittajista Konsta Koivuranta (Konstan blogi) on kehonpainoharjoittelua ohjaava ja harjoitusohjelmia tekevä (kehonpainoharjoittelu.com) leuanvetourheilija ja street workout –kilpailija. Konsta työstää parhaillaan liikuntapedagogiikan kandidaatin tutkielmaa kehonpainoharjoittelusta. Tuomas Rytkönen (Atleettisen Partasuun Blogi) on jo moneen kertaan Lihastohtori-blogista tuttu leuanvetourheilija ja fysiikkavalmentaja (www.athletica.fi). Tuomas työstää parhaillaan graduaan yhdistetystä voima- ja kestävyysharjoittelusta.

KonstaTuomas

KUVA 1. Konsta käsilläseisonnassa ja Tuomas ihmislipussa.

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, Lihakset, voimaharjoittelu | 13 kommenttia