ISO, VAHVA JA TERVE – isokokoisten voimaharjoittelu – Sallinen

Voimailu ja lihaskuntoharjoittelu on hienoa, koska ne sopivat ja ovat hyödyllisiä käytännössä kaikille. Kuntosaliharjoittelu ei ole enää vain salimörköjen temmellyskenttä. Tähän vieraskirjoitukseen pyysin ikäihmisten ja isokokoisten voimaharjoittelua ja liikkumista tutkineen vanhan kollegani Janne Sallisen, FT, TtM. Hän toimii kuntosaliyrittäjänä erikoistuen isokokoisten kuntosaliharjoitteluun. Janne on harrastanut voimailua aikoinaan myös kilpailumielessä ihan sm-mitalitasolla eli hänellä teoria ja käytäntö yhdistyvät erinomaisesti. Tässä kirjoituksessa Janne kertoo miksi voimaharjoittelu on erityisen sopiva liikuntamuoto isokokoisille henkilöille ja millä tavalla heidän kannattaisi harjoitella. Kirjoituksessa annetaan myös esimerkkiohjelma.

Sallinen2

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, voimaharjoittelu | 11 kommenttia

Onko palautusjuomasta hyötyä?

Olen kirjoittanut proteiinipitoisen palautusjuoman hyödyistä monesti. Palautusjuoma ei kuitenkaan ole elämää tärkeämpi asia ja siitä voi joillekin olla mahdollisesti myös haittaa. Tässä kirjoituksessa punnitsen palautusjuoman hyötyjä ja mahdollisia haittoja.

Prot3

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, ravinto, voimaharjoittelu | 43 kommenttia

Kehon koostumuksen mittaaminen eri menetelmillä – Laakso

Ihmiset keskustelevat paljon rasvaprosenteistaan ja lihasmassoistaan. Kehon koostumuksen mittaaminen onkin hyödyllistä muutenkin kuin vain pelkästään esteettisistä syistä. Ongelmana on kuitenkin mittauksen haasteet ja epätarkkuus. Mittalaitteita on monenlaisia – on halpoja ja kalliita, yksinkertaisia ja monimutkaisia. Lihastohtori muistaa vielä professorilta saamansa opit yli kymmenen vuoden takaa kysyessään mikä on paras kehon koostumuksen mittari: ”objektiivinen peili”. Sain tällä kertaa vierailevaksi kirjoittajaksi Mia Laakson, LitK, joka on erikoistunut opinnoissaan kehon koostumuksen mittaukseen ja teki aiheesta opinnäytetyön ja jatkaa saman aiheen ympärillä myös gradussaan. Tässä kirjoituksessa kerrotaan eri mittalaitteista ja niiden käytöstä. Lisäksi tarkastellaan laitteista saatujen tulosten luotettavuutta. Jos saat rasvaprosenttilukemaksesi vaikkapa 15 %, niin kuinka lähellä se on totuutta? Kumpi on parempi, ihopoimumittaus vai bioimpedanssi vai mittaavatko ne edes samaa asiaa?

Mia1 Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, Lihakset | 14 kommenttia

Ojentajat kasvuun treenaamalla – Tikka

Edellisellä kerralla, kun Lihastohtorin blogiin kirjoittelin, oli jutun aiheena hauisten ja muiden kyynärvarren koukistajien treenaaminen. Tällä kertaa ympyrä sulkeutuu, sillä käsittelemme nyt olkavarren ympärysmitasta pääosin vastaavan toisen lihasryhmän eli kolmipäisen olkalihaksen (triceps brachii) harjoittamista… tutummin puhutaan ihan vaan ojentajalihaksista eli ojentajista. Tässä artikkelissa kerron mm. ojentajalihasten anatomiasta ja toiminnasta sekä miten niitä nyt sitten käytännössä on hyvä salilla harjoittaa.

kuva1

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, voimaharjoittelu | 8 kommenttia

Fyysisen harjoittelun pääperiaatteet

Blogin suosituin artikkeli on maksimaaliseen lihashasvuun tähtäävän harjoittelun ja ravinnon nyrkkisäännöt. Tämän jatkoksi kirjoitin  perusperiaatteita harjoitteluun vielä hieman edellistä yleisemmällä tasolla. Onko omasi tai valmennettavasi kehittyminen tyssännyt? Listaan ja perustelen tässä 13 tärkeää harjoittelun perusperiaatetta, joihin huomion kiinnittäminen on mielestäni kaikkein tärkeintä.

penkki

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, lihaskasvu | 24 kommenttia

Lihastohtori haastattelee itse itseään osa IV

Kuka on tyyppi blogin takana? Tämä on jatko-osana aiemmalle kirjoitukselleni: Lihastohtori haastattelee itse itseään. Vastaan tässä mm. kysymyksiin siitä, mikä on parasta ja ärsyttävintä työssäni, miksi minulla on niin pienet lihakset, mistä lähteistä oppii eniten uutta ja minkälaista päiväuniohjelmaa suosittelen.

Deadlift

Lue loppuun

Kategoria(t): Ei kategoriaa | 13 kommenttia

Lihastohtorin ravintovinkit painonhallintaan: rantakuntoon 2016-2030

Onko tavoitteenasi päästä urheilullisen näköiseen vähärasvaisempaan olemukseen ilman lihaksien lähtöä? Minkälaisia ravintostrategioita sinun kannattaisi noudattaa? Tässä uudessa blogijutussa kirjoitan omat osittain näyttöön ja osittäin käytäntöön perustuvat käytännölliset ja yksinkertaiset suositukset päästä hyvään kesä- talvi, kevät- ja syyskondikseen. Nyt on luvassa hieman fiilispohjaisempi juttu ilman tutkimusviitteitä.  Haluan joskus myös kirjoittaa rennompia ja käytännöllisempiä artikkeleita, vaikka tähänkin juttuun tutkimusnäyttöön perustuvat viitteet kyllä löytyisikin. Tällaisia ”maanläheisempiä” ja yksinkertaisempia juttuja on myös kovasti pyydetty, joten olkaapa hyvät!

otsikko

Lue loppuun

Kategoria(t): Lihakset, ravinto | 57 kommenttia