Kehon koostumuksen mittaaminen eri menetelmillä – Laakso

Ihmiset keskustelevat paljon rasvaprosenteistaan ja lihasmassoistaan. Kehon koostumuksen mittaaminen onkin hyödyllistä muutenkin kuin vain pelkästään esteettisistä syistä. Ongelmana on kuitenkin mittauksen haasteet ja epätarkkuus. Mittalaitteita on monenlaisia – on halpoja ja kalliita, yksinkertaisia ja monimutkaisia. Lihastohtori muistaa vielä professorilta saamansa opit yli kymmenen vuoden takaa kysyessään mikä on paras kehon koostumuksen mittari: ”objektiivinen peili”. Sain tällä kertaa vierailevaksi kirjoittajaksi Mia Laakson, LitK, joka on erikoistunut opinnoissaan kehon koostumuksen mittaukseen ja teki aiheesta opinnäytetyön ja jatkaa saman aiheen ympärillä myös gradussaan. Tässä kirjoituksessa kerrotaan eri mittalaitteista ja niiden käytöstä. Lisäksi tarkastellaan laitteista saatujen tulosten luotettavuutta. Jos saat rasvaprosenttilukemaksesi vaikkapa 15 %, niin kuinka lähellä se on totuutta? Kumpi on parempi, ihopoimumittaus vai bioimpedanssi vai mittaavatko ne edes samaa asiaa?

Mia1 Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, Lihakset | Jätä kommentti

Ojentajat kasvuun treenaamalla – Tikka

Edellisellä kerralla, kun Lihastohtorin blogiin kirjoittelin, oli jutun aiheena hauisten ja muiden kyynärvarren koukistajien treenaaminen. Tällä kertaa ympyrä sulkeutuu, sillä käsittelemme nyt olkavarren ympärysmitasta pääosin vastaavan toisen lihasryhmän eli kolmipäisen olkalihaksen (triceps brachii) harjoittamista… tutummin puhutaan ihan vaan ojentajalihaksista eli ojentajista. Tässä artikkelissa kerron mm. ojentajalihasten anatomiasta ja toiminnasta sekä miten niitä nyt sitten käytännössä on hyvä salilla harjoittaa.

kuva1

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, voimaharjoittelu | 8 kommenttia

Fyysisen harjoittelun pääperiaatteet

Blogin suosituin artikkeli on maksimaaliseen lihashasvuun tähtäävän harjoittelun ja ravinnon nyrkkisäännöt. Tämän jatkoksi kirjoitin  perusperiaatteita harjoitteluun vielä hieman edellistä yleisemmällä tasolla. Onko omasi tai valmennettavasi kehittyminen tyssännyt? Listaan ja perustelen tässä 13 tärkeää harjoittelun perusperiaatetta, joihin huomion kiinnittäminen on mielestäni kaikkein tärkeintä.

penkki

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, lihaskasvu | 22 kommenttia

Lihastohtori haastattelee itse itseään osa IV

Kuka on tyyppi blogin takana? Tämä on jatko-osana aiemmalle kirjoitukselleni: Lihastohtori haastattelee itse itseään. Vastaan tässä mm. kysymyksiin siitä, mikä on parasta ja ärsyttävintä työssäni, miksi minulla on niin pienet lihakset, mistä lähteistä oppii eniten uutta ja minkälaista päiväuniohjelmaa suosittelen.

Deadlift

Lue loppuun

Kategoria(t): Ei kategoriaa | 13 kommenttia

Lihastohtorin ravintovinkit painonhallintaan: rantakuntoon 2016-2030

Onko tavoitteenasi päästä urheilullisen näköiseen vähärasvaisempaan olemukseen ilman lihaksien lähtöä? Minkälaisia ravintostrategioita sinun kannattaisi noudattaa? Tässä uudessa blogijutussa kirjoitan omat osittain näyttöön ja osittäin käytäntöön perustuvat käytännölliset ja yksinkertaiset suositukset päästä hyvään kesä- talvi, kevät- ja syyskondikseen. Nyt on luvassa hieman fiilispohjaisempi juttu ilman tutkimusviitteitä.  Haluan joskus myös kirjoittaa rennompia ja käytännöllisempiä artikkeleita, vaikka tähänkin juttuun tutkimusnäyttöön perustuvat viitteet kyllä löytyisikin. Tällaisia ”maanläheisempiä” ja yksinkertaisempia juttuja on myös kovasti pyydetty, joten olkaapa hyvät!

otsikko

Lue loppuun

Kategoria(t): Lihakset, ravinto | 55 kommenttia

OPTIMOI VOIMANTUOTTO –KOULUTUSSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ 20.9. ja 21.9.2014

Huom! Suuri kiitos mielenkiinnostanne ”Optimoi voimantuotto” -koulutusseminaariamme kohtaan! Lauantain 20.9. seminaari on jo täynnä. Hyödynnä nyt 10.7. asti kestävä nopean ilmoittautumisen alennus ja tule mukana sunnuntain 21.9. seminaariin, johon on paikkoja vielä jäljellä. Alla alkuperäinen ilmoitus.

Toissa kesänä pähkäilimme Suomen yhden ammattitaitoisimmista PT:istä, Timo Haikaraisen (LitM) kanssa, miten voisimme tehdä koulutus- ja opetusrintamalla jotain uutta ja erilaista, joka todella hyödyttäisi liikunta-alan ihmisiä ja treenistä kiinnostuneita. Laadimme vuoden 2012 syksyn aikana koulutusseminaarin teemalla ”Optimoi lihaskasvu ja kehonkoostumus”. 

Pidimme ”Optimoi lihaskasvu ja kehonkoostumus” -seminaarit 2013 ja 2014 Jyväskylässä, Vantaalla ja Tampereella. Niiden suosio yllätti meidät: Kaikki seminaarit myytiin loppuun 2 päivässä. Todella iso, nöyrä kiitos vielä kerran kaikille osallistujille!

Seminaarien suosio ja positiivinen palaute osoittivat, että näyttöön perustuvalle ja käytännön sekä teorian vuoropuheluun perustuvalle tiedolle on kysyntää . Siksi suunnittelimme yhdessä liikuntabiologikollegamme ja leuanvedon SE-miehen Tuomas Rytkösen kanssa uuden seminaarikokonaisuuden, joka keskittyy voimantuottoon. Voimaahan ei voi koskaan olla liikaa!

OptimoiVoimantuotto2014

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, ravinto, voimaharjoittelu | 2 kommenttia

Voima – miksi se on niin tärkeää urheilussa ja liikunnassa? Rytkönen, Hulmi ja Haikarainen

Halusitpa olla nopea tai kestävä, niin voimasta on sinulle hyötyä. Yhdessä lajissa nopea voimantuotto korostuu, toisessa täytyy kyetä tuottamaan peräkkäin lukuisia submaksimaalisia lihassupistuksi, kolmannessa täytyy pystyä tuottamaan voimaa mahdollisimman paljon rajoittamattomassa ajassa ja neljännessä tarvitaan jonkinlaista yhdistelmää edellisistä. Niin maksimi-, nopeus kuin kestovoimaa voi kehittää omien tavoitteiden mukaisesti onnistuneesti toteutetun yksilön tavoitteisiin räätälöidyn voimaharjoittelun avulla. Tässä artikkelissa kerromme voiman merkityksestä urheilussa ja liikunnassa ja lopussa paljastamme tietoja uudesta koulutuksesta.

voima

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, kuntosali, Lihakset, voimaharjoittelu | 12 kommenttia