OPTIMOI VOIMANTUOTTO –KOULUTUSSEMINAARI TAMPEREELLA 7.3. ja 8.3.2015

Morjes urheilun ja kuntoilun ystävät!

Jyväskylässä 20. ja 21.9. alkanut Optimoi voimantuotto –koulutuskiertueemme saapuu seuraavaksi Tampereen ydinkeskustaan huikeisiin Technopoliksen tiloihin. Jyväskylän seminaarien suosio ja positiivinen palaute osoittivat taas, että näyttöön perustuvalle ja käytännön sekä teorian vuoropuheluun perustuvalle tiedolle on kysyntää. Iso nöyrä kiitos vielä kerran kaikille syyskuun seminaariin osallistuneille. Keräsimme palautteen syyskuun koulutuksesta ja numeerisen palautteen keskiarvoiksi kahdelta erilliseltä koulutuspäivältä tuli kurssin sisällöstä 4,5/5.

Koulutukseen on lauantaille myyty jo melkein tupa täyteen, mutta sunnuntaina on vielä runsaasti paikkoja jäljellä! Alla tiedot seminaarista ja linkki ilmoittautumissivuille.

ilmoitus

Lue loppuun

Kategoria(t): Ei kategoriaa | 2 kommenttia

Miksi ja miten lihakset tottelevat rautaa? Perusteet lihaskasvun mekanismeihin – Hulmi ja Silvennoinen

Lihaksista on kirjoitettu blogissa useasti, mutta oikeastaan Lihastohtorin kaikkein rakkaimmasta aiheesta eli lihaskasvun mekanismeista ei vielä kertaakaan yksittäisessä jutussa. Tässä kirjoituksessa tutkaparina minulla on väitöskirjaansa viimeistelevä treenikaverini ja kollegani Mika Silvennoinen. Kerromme mm. lihaksien muovautuvuudesta, millä mekanismeilla lihakset kasvavat, mikä estää lihastemme kasvua ja miksi ja millainen harjoittelu täyttää nämä vaatimukset. Tämä erittäin kattava kirjoitus sisältää paljon sekä teoriaa että myös käytäntöä kansanomaisesti selitettynä. Lue ja opi sekä käytä hyväksi treenissäsi!

signalointi

Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, Lihakset, lihaskasvu, voimaharjoittelu | 20 kommenttia

ISO, VAHVA JA TERVE – isokokoisten voimaharjoittelu – Sallinen

Voimailu ja lihaskuntoharjoittelu on hienoa, koska ne sopivat ja ovat hyödyllisiä käytännössä kaikille. Kuntosaliharjoittelu ei ole enää vain salimörköjen temmellyskenttä. Tähän vieraskirjoitukseen pyysin ikäihmisten ja isokokoisten voimaharjoittelua ja liikkumista tutkineen vanhan kollegani Janne Sallisen, FT, TtM. Hän toimii kuntosaliyrittäjänä erikoistuen isokokoisten kuntosaliharjoitteluun. Janne on harrastanut voimailua aikoinaan myös kilpailumielessä ihan sm-mitalitasolla eli hänellä teoria ja käytäntö yhdistyvät erinomaisesti. Tässä kirjoituksessa Janne kertoo miksi voimaharjoittelu on erityisen sopiva liikuntamuoto isokokoisille henkilöille ja millä tavalla heidän kannattaisi harjoitella. Kirjoituksessa annetaan myös esimerkkiohjelma.

Sallinen2

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, voimaharjoittelu | 17 kommenttia

Onko palautusjuomasta hyötyä?

Olen kirjoittanut proteiinipitoisen palautusjuoman hyödyistä monesti. Palautusjuoma ei kuitenkaan ole elämää tärkeämpi asia ja siitä voi joillekin olla mahdollisesti myös haittaa. Tässä kirjoituksessa punnitsen palautusjuoman hyötyjä ja mahdollisia haittoja.

Prot3

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, ravinto, voimaharjoittelu | 55 kommenttia

Kehon koostumuksen mittaaminen eri menetelmillä – Laakso

Ihmiset keskustelevat paljon rasvaprosenteistaan ja lihasmassoistaan. Kehon koostumuksen mittaaminen onkin hyödyllistä muutenkin kuin vain pelkästään esteettisistä syistä. Ongelmana on kuitenkin mittauksen haasteet ja epätarkkuus. Mittalaitteita on monenlaisia – on halpoja ja kalliita, yksinkertaisia ja monimutkaisia. Lihastohtori muistaa vielä professorilta saamansa opit yli kymmenen vuoden takaa kysyessään mikä on paras kehon koostumuksen mittari: ”objektiivinen peili”. Sain tällä kertaa vierailevaksi kirjoittajaksi Mia Laakson, LitK, joka on erikoistunut opinnoissaan kehon koostumuksen mittaukseen ja teki aiheesta opinnäytetyön ja jatkaa saman aiheen ympärillä myös gradussaan. Tässä kirjoituksessa kerrotaan eri mittalaitteista ja niiden käytöstä. Lisäksi tarkastellaan laitteista saatujen tulosten luotettavuutta. Jos saat rasvaprosenttilukemaksesi vaikkapa 15 %, niin kuinka lähellä se on totuutta? Kumpi on parempi, ihopoimumittaus vai bioimpedanssi vai mittaavatko ne edes samaa asiaa?

Mia1 Lue loppuun

Kategoria(t): fysiologia, Lihakset | 14 kommenttia

Ojentajat kasvuun treenaamalla – Tikka

Edellisellä kerralla, kun Lihastohtorin blogiin kirjoittelin, oli jutun aiheena hauisten ja muiden kyynärvarren koukistajien treenaaminen. Tällä kertaa ympyrä sulkeutuu, sillä käsittelemme nyt olkavarren ympärysmitasta pääosin vastaavan toisen lihasryhmän eli kolmipäisen olkalihaksen (triceps brachii) harjoittamista… tutummin puhutaan ihan vaan ojentajalihaksista eli ojentajista. Tässä artikkelissa kerron mm. ojentajalihasten anatomiasta ja toiminnasta sekä miten niitä nyt sitten käytännössä on hyvä salilla harjoittaa.

kuva1

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, lihaskasvu, voimaharjoittelu | 8 kommenttia

Fyysisen harjoittelun pääperiaatteet

Blogin suosituin artikkeli on maksimaaliseen lihashasvuun tähtäävän harjoittelun ja ravinnon nyrkkisäännöt. Tämän jatkoksi kirjoitin  perusperiaatteita harjoitteluun vielä hieman edellistä yleisemmällä tasolla. Onko omasi tai valmennettavasi kehittyminen tyssännyt? Listaan ja perustelen tässä 13 tärkeää harjoittelun perusperiaatetta, joihin huomion kiinnittäminen on mielestäni kaikkein tärkeintä.

penkki

Lue loppuun

Kategoria(t): kuntosali, Lihakset, lihaskasvu | 27 kommenttia