Vuosi 2015 ja kohti vuotta 2016

Tämä oli jälleen työntäyteinen vuosi. Kerron tässä kirjoituksessa vuoden kohokohdista ja ennustan tulevaa.

Kohokohtia

Lihastohtori-kirja

Vuoden suurin yliopistotöiden ulkopuolinen projekti oli tietysti Lihastohtori-kirja. En varmaankaan ollut yhtäkään iltaa tai viikonloppua kirjoittamatta kirjaa huhti-/toukokuusta elokuun loppuun. Tämän jälkeenkin työmäärä kirjan viimeistelyssä (ulkoasu, tekstin hiomiset, kuvat jne.) ja mainostuksessa oli suuri. Lehtihaastatteluja oli useita ja nyt osallistuinkin niistä lähes jokaiseen, tosin sillä ehdolla, että kirja mainittiin jokaisessa kirjoituksessa.

Kirja (2)

Kuva. Mikäs sen suurempi kunnia kuin saada kirja kauppojen hyllylle myyntiin omien huumori-idolieni tuoreen kirjan viereen?

Kaikki työ kannatti. Lupasin lukijoille paljon enkä halunnut tuottaa pettymystä. Kirja on ollut erittäin suosittu ja pidetty

 

Blogikirjoitukset

Tänä vuonna kirjoittelin blogiin hieman vähemmän, mutta vastaavasti minulla oli kunnia saada erinomaisia vieraskirjoituksia. Tässä klikkauksilla mitattuna vuoden 2015 suosituimmat uudet kirjoitukset:

Suosituimpia uusia kirjoituksia vuonna 2015
Mistä tietää, että terveysväite ei pidä paikkaansa? – Knuuti 34 397
Tyypillisimpiä virheitä kuntosalilla 33 109
Paras ja huonoin liike 26 126
Uni, fyysinen harjoittelu ja hormonitoiminta – Kettunen 25 069
Rento vs. tiukkis – joustava ja rajoittava syöminen vertailussa – Lindblad 21 072
Miten aloittelija selviytyy salilla hengissä – Tikka 19 894
Enemmän ei ole enemmän 18 449
CrossFitin lajianalyysi – Stenman 17 178
Valitse tavoitteesi ja tee oikeita valintoja sen eteen – Hentilä ja Hulmi 17 118
Tiedätkö kuinka vahva olet? Voimastandardit – Mäennenä 15 419
Urheiluvammat ja niiden ehkäiseminen – Leppänen 15 284
Alkulämmittely palloilu-, nopeus- ja maksimivoimalajeissa – Rytkönen ja Jalanko 15 137
Urheilullisuutta ja intohimoa harjoitteluun ja ravintoon – Osala 14 028
Voimaharjoittelu ja muu kova liikunta raskausaikana ja sen jälkeen – Stenman 11 490
Kannanottoja ajankohtaisiin terveysaiheisiin: lääkkeet, luontaistuotteet, suositukset ja asiantuntijat 9 436
Lihastaudit – niiden hoito tulevaisuudessa ja koskettavia kertomuksia 7 429

 

Vanhat kestosuosikit vuonna 2015
Maksimaaliseen lihaskasvuun tähtäävän harjoittelun ja ravinnon nyrkkisäännöt 85 679
Peppu pyöreäksi – opas täydelliseen takamukseen 63 619
Treenaa peppu isoksi – Osa II: vinkit 49 206
Treenaa peppu isoksi – Osa III: tehotreeniohjelma 44 768
Treenijako for dummies – Markku Tikka 43 403
Ravintolisät lihaskasvussa. Osa I: paras A-ryhmä 40 887

Lihastohtorin Facebook-sivusto

Lihastorin FB:ssä suosittuja olivat mm.

Vuoden jäätävin ravintouutuus: ton-ravinto!

Mitäänravinto

 

Reissussa nautittu pirtelö luomuliikunnan jälkeen, koska 6-dimensionaalisesti ultrahydrolysoitu täysin käsittelemätön bikinifitness-sertifioitu hera ja lähimetsästä poimitut luomu-leusiinit jäivät kotiin.

palkkari

Muistutus siitä, että lihakset tulevat ja menevät, mutta läski on ikuista. On jokaisen oma asia käyttääkö anabolisia aineita, mutta tässä blogissa suositaan puhdasta linjaa.

anaboliset

Maitofobia jatkaa suosiotaan. Miten olisi käynyt, jos suuri suosikkini Teemu Selänne ei olisi antanutkaan vastustajilleen tasoitusta juomalla maitoa, vaan olisi tehnyt smoothieita itse pyydystetyistä luomualligaattoreista ja vuoristosuolasta?

Selänne_maidoton

Tekaistu ja överiksi vedetty ”mullistushoito” saisi varmaan kannattajia (laajempi blogijuttu).

Mullistushoito

Koulutukset

Saimme päätökseen Optimoi voimantuotto koulutuskiertueemme Timo Haikaraisen ja Tuomas Rytkösen kanssa. Kuusi päivää koulutimme Jyväskylässä, Tampereella ja Helsingissä ja lopulta kaikki keikat olivat loppuunmyytyjä. Jäin nyt koulutustauolle, mutta Timolla ja Tuomaksella on kaikenlaista mielenkiintoista luvassa.

 Omat treenit

Voimailupuoli on ollut vähän paitsiossa. Olen treenannut kyllä, mutta kehittävää nousujohteista harjoittelua en ole pystynyt kunnolla tekemään. Minulla on ollut liikaa reissuja ja stressiä, jotta olisin voinut tehdä kehittävää harjoittelua. Uudenvuodenlupaus on treenata ja syödä vuonna 2016 paremmin kuin 2015🙂

Työt yliopistolla

Olen tutkinut viime aikoina päätyönäni mm. kemoterapian ja syövän vaikutuksia lihaksiin ja lihasten surkastumisen hoitamista. Blogin lukijoita kiinnostanee kuitenkin ehkä enemmän vastikään julkaisemamme ravintotutkimus (Hulmi ym. 2015 JISSN). Tutkimme 12 viikon voimaharjoittelun vaikutuksia erilaisilla palautusjuomilla. Yksi ryhmä miehiä arvottiin nauttimaan aina harjoituksen jälkeen heraproteiinijuoman (30 g prot), toinen maltodekstriinihiilihydraattia (n. 30 g) ja kolmas proteiini+hiilihydraattijuoman (30+30 g). Havaitsimme, että heraryhmässä voimaharjoittelu vähensin kehon kokonais- ja sisäelin alueen rasvamäärää kun verrataan hiilihydraattiryhmään. Heraryhmässä kävikin niin, että samaan aikaan kun lihakset kasvoivat, myös kehon rasvan määrä väheni. Tämä on jälleen kerran esimerkki siitä, että varsinkin aloittelijoilla voimaharjoittelu voi samaan aikaan kasvattaa lihasta ja ”polttaa” rasvaa. Tutkimuksessa havaitsimme, että hiilihydraatin lisääminen palautusjuomaan heraproteiinin lisäksi ei merkittävästi kasvattanut lihasta tai voimaa. Lisää tutkimuksia vaaditaan, mutta kuten akuuteista lihasproteiinisynteesitutkimuksista pystyttiin päättelemään, tuskin palautusjuoman hiilihydraateilla on kovin merkittävä rooli lihaskasvussa. Hiilareita voi sitten popsia kyllä muuten päivän mittaan, jotta saa riittävästi polttoainetta koneistoon treeniä ja palautumista varten.

 

Kiitokset

Kirjan avustajien lisäksi kiitän kuluneesta vuodesta vaimoani, sukulaisiani ja kavereitani. Kiitos myös kaikille blogin lukijoille uskollisuudesta.

 

2016

Olin vuonna 2015 ulkomailla jopa vähän liiaksikin. Yhdistyneet Arabiemiraatit, Slovakia, Kypros, Kiina, Ranska ja USA. Kun katsoo taaksepäin on helppo sanoa tavoitteeni vuodelle 2016: asettua hieman aloilleen ja miettiä välillä muutakin kuin työtä. Blogi ei kuitenkaan kuole, vaan sinne on tulossa edelleen omia kirjoituksiani sekä vieraskirjoituksia. En kuitenkaan koskaan tule tekemään sinne kirjaa uusiksi.

Mokoma

Kuva. Keikoilla on kiva käydä. Kuvassa Mokoma Jyväskylästä joulukuulta.

Kaikille lukijoille menestyksekästä ja onnellista vuotta 2016! Olkoon voima kanssanne ja rauta kevyttä!

P.S. Mikä olisi hienompaa kuin, että vuosi vaihtuisi esimerkiksi kyykky- tai penkkisarjan aikana? Kokeilkaa ihmeessä :)

 

Tietoja jhulmi

PhD in exercise physiology (LitT liikuntafysiologiassa ja liikuntafysiologian dosentti).
This entry was posted in Ei kategoriaa. Bookmark the permalink.

18 vastausta artikkeliin: Vuosi 2015 ja kohti vuotta 2016

  1. Heidi sanoo:

    Onko sulla miten vahvasti sellainen tunne, että pirtelökuvassa tykättiin nimenomaan siitä pirtelöstä? Itselle tuli mieleen, että kuinkakohan moni mahtoi edes tekstiä lukea ennen kuvasta tykkäämistä.😀 Ehkä sen jälkeen. Ehkä.

    Mukavaa, rennompaa ja rautarikkaampaa uutta vuotta 2016.🙂

  2. Antti sanoo:

    Soppiiko kysyä mitkä ovat kuvien päähenkilön strategiset mitat (pituus & paino)?

    PS. Kirja oli hyvä, kiitos sen tekemisestä!

    • jhulmi sanoo:

      Sopii.

      176 cm ja riippuen kuvasta aamun paastopaino n. 76-78 kg ja 10 % rasvat. Sama juttu kirjassa. En ole dieetannut vuosiin. Loppukesästä yleensä olen hieman tiukemmmassa kunnossa kuin näissä blogijutun kuvissa tai kirjan kuvissa (keväällä otettuja). Koin, että on parempi kun en näytä nyljetyltä oravalta kuvissa, vaan enemmän tavalliselle sporttiselle ukolle.

      • Antti sanoo:

        Näytät selvästi isommalta kuin lukujen perusteella olisin arvannut. Mutta pituuden arviointi on tietysti kuvista aika hankalaa, kun sitä perinteistä tulitikkuaskiakaan ei ole mittakaavaa antamassa. … ja jos pituutta ei tiedä, niin painoa on turha veikatakaan.

        Onko koskaan käynyt mielessä kokeilla missä menee omat massarajat (tuollaisissa paistijauheliharasvoissa)?

      • jhulmi sanoo:

        Mä vain jumppailen, ei niin kauhean tavoitteellista tekemistä. Mutta kyllähän nyt vuonna 2016 olisi kiva päästä kehittymään pitkästä aikaa. Se onnistuu vain jos pystyn säännöllisesti treenaamaan. Toivotaan parasta.

  3. Anonyymi sanoo:

    Kirja on haettu ja uusi vuosi aloitetaan sitä lukemalla. Nopea kysymys kirjan tiimoilta, jos sallitaan: mitä mieltä olet (ehkä hieman etäisesti) liikuntaan, lihaksistoon ja kuntoiluun liittyvästä opuksesta http://www.suppleleopard.com/ ? Varsinkin jenkkilässä tätä hehkutetaan, mitenköhän suomalaiset asiantuntijat siihen suhtautuvat?

    • jhulmi sanoo:

      Hyvä, kiitos.

      En ole lukenut, mutta hyviä arvioita on lukijoilta saanut. Vähän olen skeptinen jos hehkutetaan jonkun olevan mullistava treenaamisen suhteen ja väitetään asioita tyyliin, että olet ikäsi liikkunut ja hengittänyt väärin😉. Se on muiden ihmisten ja asiantuntijoiden halveksuntaa enkä oikein tykkää siitä.

      Tsekkailin lyhyesti ja ainakin ihan hyviä kuvia siellä on ja fysioterapiasta ja ihmisen biomekaniikasta kiinnostuneille voisi olla lukemisen arvoinen.
      http://www.amazon.com/Becoming-Supple-Leopard-2nd-Edition/dp/1628600837

  4. Teija sanoo:

    Ehkä tyhmä kysymys, mutta päteekö ravintotutkimus suoraan myös naisiin? Eli hera riittää palkkariksi, varsinkin jos olisi tarkoitus pudottaa samalla painoa?

    • jhulmi sanoo:

      Hei,

      mahdoton sanoa, mutta hyvin mahdollisesti kyllä. Eli palautusjuomasta sokerit pois ja pelkkää proteiinia, esim. heraa.

  5. Rautaista Uutta Vuotta 2016! Tulen sitten hakemaan nimmarin kirjaan kun ensi kerran piipahdan Jyväskylässä – palaveeraamassa väitöskirjaprojektista jota ei olisi olemassa ilman sinua eli kiitos!

  6. Jukka Nieminen sanoo:

    Hyvää uuttavuotta! Kiitos erittäin mielenkiintoisista blogikirjoituksista. Omalle kohdalle vuodesta 2016 tulee olemaan hyvinkin mielenkiintoinen. Nyt 8KK omasta elämäntapamuutoksesta takana ja pudotettuja kiloja on 41. Lähtöpaino oli 152kg ja nyt joulukuussa viimeksi mitattu 111kg. On aika laittaa vyötä kireämmälle ja kiristettävä sopivasti punttisalitreeniä. Tarkoituksena tälle vuodelle on saada lisää lihasmassaa ja hävittää viimesimmätkin läskit pois kehosta. Helppoa tämä ei tule olemaan.

    • jhulmi sanoo:

      Hienoa! Rauhassa hyvä tulee. Älä kiirehdi, vaan yritä löytää itsellesi toimivia tapoja, jotta tästä tulee oikeasti jatkuva elämäntapa, josta opit tykkäämään.

  7. Make80 sanoo:

    Siisti kondis Hulmilla! Onko Juhalla mitään viitteitä/linkkejä tutkimuksiin proteiinimääristä, jos salilla kävijä käyttää anabolisia? Kuinka paljon proteiinisynteesi tehostuu ja kuinka paljon määriä tulisi nostaa vs. naturaalina treenaavan?

    • jhulmi sanoo:

      Kiitos. En ole anabolisia itse koskaan käyttänyt enkä niitä suosittele. Mutta tutkimusten mukaan tosiaan proteiinin käyttö tehostuu anabolisten käyttäjillä, joten pienemmällä proteiinimäärälläkin pitåisi pärjätä, teoriassa. Kuitenkin jos haluaa maksimoida treenivasteen, treenikapasiteetin ja siitä palautumisen ja minimoida rasvan kertymistä, proteiiniakin on hyvä olla kohtuullisen paljon. Överiksi on tosin turha vetää.

  8. Mestarismies sanoo:

    Paljos lihastohtorilla hauiksen ympärys?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s